Flygigant raser: Løkkes valg af kampfly er fyldt med fejl

Boeing mener, at Super Hornet-flyet er blevet fravalgt af den danske regering på et forkert grundlag

Flykender: Her er nogle af manglerne ved det valgte fly

Det grundlag, som regeringen baserer sit valg af kampflyet F-35 Joint Strike Fighter på, er fyldt med fejl.

Det har ført til, at kampflyet F/A-18 Super Hornet er blevet fravalgt på et forkert grundlag.

Sådan lyder kritikken fra Boeing, der producerer Super Hornet-kampflyet.

Repræsentanter fra Boeing har netop haft foretræde for Forsvarsudvalget på et lukket udvalgsmøde på Christiansborg, hvor flyproducenten har uddybet sin kritik.

Ifølge Boeing har regeringen estimeret, at der skal bruges flere Super Hornet-fly, end der reelt er brug for, hvorfor den samlede pris for indkøb, drift og vedligehold af flyene er kunstigt høj.

Se også: Forsvarsministeren om Boeing: Det er jo ikke tal, vi har opfundet

Torsdag den 12. maj fremlagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsminister Peter Christensen (V) regeringens ønske om, at Danmark indkøber F-35 Joint Strike Fighter.

Baggrunden for typevalget var blandt andet, at Joint Strike Fighteren ifølge regeringen var det billigste fly af de tre kandidater, fordi Flyvevåbnet her kunne klare sig med 27 fly, hvor der i Super Hornets tilfælde skulle bruges mellem 34 og 38 fly.

Men ifølge Boeing er det antal alt for højt og dermed er flyenes samlede levetidsomkostninger - altså indkøb, drift og vedligeholdelse - som Forsvarsministeriet har regnet sig frem til, mellem 50 og 100 procent for høje.

Ifølge en rapport fra Forsvarsministeriets Udvalg for Dimensionering af Nyt Kampfly bliver Flyvevåbnet skåret med otte jagerpiloter efter indkøbet af nye kampfly. (Foto: Polfoto) Dansk politik - 13. maj. 2016 - kl. 08:39 Nye kampfly koster piloter jobbet

F/A-18 Super Hornet bliver af US Navy brugt på de amerikanske hangarskibe. Her kan flyene levere 6000 timer, men bruges de i stedet fra landjorden kan hvert fly ifølge producenten Boeing klare 9500 timer. I Forsvarsministeriets beregninger har man dog regnet med 6000 timer. (Foto: AP)
F/A-18 Super Hornet bliver af US Navy brugt på de amerikanske hangarskibe. Her kan flyene levere 6000 timer, men bruges de i stedet fra landjorden kan hvert fly ifølge producenten Boeing klare 9500 timer. I Forsvarsministeriets beregninger har man dog regnet med 6000 timer. (Foto: AP)

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger hæfter Boeing sig især ved to punkter i evalueringsgrundlaget.

For det første er Forsvarsministeriets beregninger baseret på en antagelse om, at en Super Hornet over sin levetid kan flyve i 6000 timer. Det gælder ifølge Boeing dog kun, hvis flyet bruges på et hangarskib, som eksempelvis U.S. Navy gør. Men for det danske flyvevåben vil der være 9500 timer i hvert fly, fordi de bruges fra landjorden.

Dermed kan man ifølge Super Hornet-producenten klare sig med færre fly.

Danske kampfly vil ikke kunne deltage i internationale missioner i tre år fra 2022 til 2024. (Foto: Lockheed Martin) Dansk politik - 12. maj. 2016 - kl. 12:49 Kampfly for milliarder: Ingen deltagelse i internationale missioner i tre år

For det andet har Forsvarsministeriet kun evalueret den to-sædet version af Super Hornet. Der findes imidlertid også en enkelt-sædet version, som Boeing også har leveret oplysninger til Finansministeriet om.

Med en enkelt-sædet version er udgiften til lønninger lavere, da der kun sidder en enkelt person i flyet, nemlig piloten, mens der i den to-sædet version også er en våbenoperatør med.

Samtidig skal der bruges færre fly til uddannelse og træning, da der ikke skal trænes lige så meget personel, når flyene kun bemandes af en pilot.

Regering ventes klokken 10 at fremlægge et ønske om, at det danske Flyvevåben fremover skal flyve i F-35-fly. (Foto: AP) Dansk politik - 12. maj. 2016 - kl. 09:29 Her er skandale-flyet, som regeringen vil bruge 20 mia. kr. på

Alt i alt lyder estimatet fra Boeing på, at Flyvevåbnet kan klare sig med 10 til 11 fly færre end Forsvarsministeriets estimat, hvis hvert fly flyver 9500 timer, og der samtidig flyves med den enkelt-sædet version.

Ifølge regeringens oplæg vil det koste den danske statskasse 56,4 milliarder kroner at indkøbe F-35 Joint Strike Fighter, mens Super Hornet ville løbe op i 77,8 milliarder kroner. Den pris mener Boeing således burde kunne barberes ned til mod det halve.

Den sidste kandidat i kampfly-konkurrencen er Eurofighter Typhoon, der ifølge regeringen vil løbe op i 93 milliarder kroner i indkøb, drift og vedligeholdelse.

Det danske favoritfly Joint Strike Fighter koster 202.000 kroner per time i luften. (Foto: AP) Samfund - 17. maj. 2016 - kl. 15:18 F-35 næsten dobbelt så dyrt i drift som konkurrenterne

197 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere