Fuldstændigt vanvittigt: Møgbeskidte dieselbiler scorer miljørabat

Sundhedsskadelige biler får rabat i hovedstaden, hvor politikerne ellers kæmper om at være mest miljøvenlige

Frank Jensen vil smide dieselbiler ud af København. Ikke desto mindre var han med til at give netop dieselbiler parkeringsrabat fra 2017. Foto: Jens Dresling
Frank Jensen vil smide dieselbiler ud af København. Ikke desto mindre var han med til at give netop dieselbiler parkeringsrabat fra 2017. Foto: Jens Dresling

På Københavns rådhus er de grønne ambitioner højere end den højeste vindmølle.

Ikke desto mindre scorer københavnske ejere af dieselbiler en klækkelig miljørabat, når de skal parkere deres køretøj ved bopælen.

Og det er kulsort, fordi dieselbiler er markant mere svinende for lokalmiljøet end benzindrevne personbiler.

- Det er fuldstændig vanvittigt, konstaterer Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver med speciale i luftforurening i Det Økologiske Råd.

- Dieselbiler kan have en klimafordel, fordi de kører længere på literen. Til gengæld udleder de meget mere af den sundhedsskadelige forurening, der gør os syge og gør, at vi dør for tidligt, fortsætter han.

100 kroner om året
Siden 1. januar 2017 er prisen for parkering for beboere i Københavns Kommune blevet afgjort af, hvor langt deres bil kan køre på literen.

Det betyder, at ejere af dieselbiler, som kan køre 22,5 kilometer på literen eller derover, slipper med blot 100 kroner i årlig parkeringsafgift. Og det kan mange nyere dieselbiler snildt præstere.

De mest forurenende biler betaler mere end ti gange så meget, 1150 kroner.

Dieselbilerne hører til blandt en af de største sundhedsproblemer i det københavnske bybillede, forklarer Kåre Press-Kristensen.

- Det er et meget stort problem i København, hvor man siden 2010 har overskredet EU's grænseværdi for sundhedsskadelig udledning af udstødningsgas, der netop i høj grad kommer fra dieselbiler. Det er et ganske væsentligt sundhedsproblem, vi har her.

- Man bør skrue prisen på en beboerlicens så højt op, at det slet ikke kan betale sig at have en dieselbil, hvis man bor i det følsomme byområde, forslår han.

Han påpeger, at problemerne med dieselbilerne har været offentligt kendt i over ti år. Problemet blev kun yderligere fremhævet, da først Volkswagen og siden andre bilfabrikanters omfattende svindel med miljøtest så dagens lys.

Enhedslisten, der kalder sig det rødgrønne parti, har nu i flere år siddet med ansvaret for parkeringsområdet. Har de svigtet?

- Det er i hvert fald overraskende, at man har haft en miljø- og teknikborgmester fra Enhedslisten i en årrække og endnu ikke fået løst den her udfordring. Det kan skyldes, at et flertal ikke har ville løse det. Men det kan også skyldes, at man ikke har fået sat det på dagsordenen, siger Kåre Press-Kristensen.

Ikke vores skyld
Enhedslistens miljø- og teknikborgmester, Ninna Hedeager Olsen, har ikke ønsket at stille op til interview på denne side af Kristi Himmelfart.

I en skriftlig kommentar vasker hun dog hænder på Enhedslistens vegne. Hun vedkender sig det problematiske i at lange miljørabatter ud til dieselbilsejere.

'Et flertal uden om Enhedslisten aftalte med budgettet for 2016 en miljødifferentieret beboerlicens. Aftalen betyder, at 40 pct. af københavnerne i dag kan parkere til 100 kr. om året. Det er alt for billigt.'

'Jeg mener, at vi er nødt til at se på, om ordningen kan skrues sammen på en anden måde, så de forurenende dieselbiler ikke får samme miljørabatter.'

Enhedslistens Morten Kabell sad på posten som miljø- og teknikborgmester inden Ninna Hedeager Olsen.

Frank Jensen og Ninna Hedeager Olsen på valgnatten i november. Foto: Andreas Haubjerg
Frank Jensen og Ninna Hedeager Olsen på valgnatten i november. Foto: Andreas Haubjerg
 

 

 

* * *

S-gruppeformand: Vi er blevet klogere

Socialdemokratiets gruppeformand på Københavns rådhus, Lars Weiss, erkender, at det er galimatias at give dieselbiler miljørabat, og vil i forbindelse med budgetforhandlingerne til efteråret forsøge at få lavet reglerne om.

Men hvorfor indførte I overhovedet de regler?

- Dengang var fokus fra vores og de andre partiers side i høj grad på CO2-reduktionen. Derfor gik miljødifferentieringen på, hvor meget CO2 udleder man? Det har desværre den forkerte effekt, at det kommer partikelforurenerne til gavn. Og det skal vi have lavet om på nu, siger Lars Weiss.

Har I været for opsatte på at redde verden og glemt københavnernes helbred?

- Nej, for begrænsningen af C02-udledningen betyder jo også noget for københavnerne.

- Der har været mange arbejdspladser i, at vi har været førende på det her område.

Man har kendt til dieselbilers svineri i årevis. Hvorfor er I politikere ofte så lang tid om at vågne op?

- Man kan altid kritisere os for at være for langsomme. I den her sag handler det om, at vi har handlet for hurtigt og for uovervejet. Vi sagde, 'vi skal have gjort noget ved CO2, derfor er biler, der kører langt på literen godt'.

- I stedet burde vi have undersøgt hele vejen rundt, hvad det har af konsekvenser på andre områder. Jo, man kan sige, vi har været for langsomme. Men vi har også lov at blive klogere, lyder det fra S-gruppeformanden.

216 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere