Godt nyt til whiskybæltet: DF æder lavere bådskat

Ordfører giver en indføring i den DF'ske logik

Lars Seier Christensens båd fotograferet i Tuborg Havn. Foto: Olivia Loftlund
Lars Seier Christensens båd fotograferet i Tuborg Havn. Foto: Olivia Loftlund

Efter en gevaldig vals om den lunkne grød har Dansk Folkeparti ædt en skovsnegl. En lettelse af beskatningen på lystbåde.

Det står klart, når man dykker ned i finansloven for det kommende år.

DF-formand Kristian Thulesen Dahl betegnede ellers under sit partis årsmøde skattelettelsen som 'et typisk LA-forslag'.

Som Ekstra Bladet tidligere har beskrevet, så giver skattelettelsen velhavende bådejere som eksempelvis Lars Seier Christensen en skattelettelse på tusindvis af kroner.

- Det er ingen hemmelighed, at det er en skattelettelse, erkender medlem af skatteudvalget Hans Kristian Skibby for Dansk Folkeparti.

Konkret resulterer den endelige finanslov i, at den årlige afgift på kaskoforsikringer til både lettes fra 1,34 procent til én procent af bådens forsikringsværdi.

Ændringen giver Lars Seir Christensen en skattelettelse på omkring 17.000 kroner årligt.

Se også: Lars Seier kan score på 'LA's gave' til overklassen

Misundelsesskat
- Hvornår er det blevet DF-politik at spare velhavere for penge?

- Der er mange, mange tusind danske bådejere, der har ganske almindelige små sejlbåde med og uden motor. De er også omfattet.

- Kun hvis de har kaskoforsikring... vi er enige om, at man kun tegner en kaskoforsikring på både af en vis størrelse?

- Hvis du har en brugt bil til 40.000 kroner, så er det ikke alle, der har kasko, nej.

- Så er det vel også netop middelklassen og opefter, der har de her både med kaskoforsikring?

- Hvis du har gæld i din båd, så skal du have kaskoforsikring. Men det er klart, at hvis du har en båd til en halv million kroner, så er der flere, der har en forsikring, end dem, der har en båd til 50.000 kroner. Det er klart, siger Hans Kristian Skibby.

Se også: Billigere legetøj til de rige: Skatten på lystyachter falder

- Skatten er flad. Så jo større båd, jo flere penge sparer du. Er det ikke skævt?

- Det kan man mene. Bådskatten steg med 34 procent (i 2013 under den røde regering, red.). Den vælger vi at tilbageregulere.

- Du kan også kalde det en misundelsesskat. Det gør især dem, som betaler den som Lars Seier og andre. Men jeg tror ikke, det er de 28.000 kroner Lars Seier får, som gør ham meget mere lykkelig. (som nævnt længere oppe i artiklen bliver Seiers skattelse ikke helt så stor, som DF'eren antyder, red.).

Hans Kristian Skibby, medlem af skatteudvalget. Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Hans Kristian Skibby, medlem af skatteudvalget. Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
 

Koster lærepladser
- Har han så fortjent den skattelettelse?

- Jeg går ikke ind og detailregulerer på Lars Seier og den slags typer. Jeg var selv ordfører på sagen i 2013, og da sagde vi, at hvis vi kunne finde finansiering til det, så ville vi regulere den tilbage. Jeg kan godt lide, at vi holder det, vi lover.

MF'eren lader forstå, at Dansk Folkeparti står ved skattelettelsen af hovedsageligt to årsager. For det første var partiet altså imod at hæve afgiften i 2013.

For det andet har den forhøjede afgift har været med til at sende lystbåde til vores nabolande på overvintring. På den måde har bådejerne sparet kaskoafgiften, fordi afgiften er betinget af, at båden målt over året er her i landet i et halvt år eller mere. Vinterflugten har ifølge Dansk Folkeparti kostet lærepladser herhjemme på serviceværksteder.

- Men når I nu piller ved den her skat, hvorfor så ikke lave en regulering, hvor dem med dyre både til mere end én eller to millioner kroner fortsat betaler den højere skat? Så kan almindelige bådejere få en lettelse.

- Man kunne godt gøre det på den måde.

- For flad skat kommer altid de rige mest til gode.

- Ja, sådan er det. Det er ingen grund til at holde hemmeligt. Men dem, som har de store både, betaler så fremover én procent af et større beløb.

Klippe en hæl
- Din formand har kaldt forslaget 'typisk LA'. Er I så blevet LA light?

- Nej, jeg har ikke ret meget til fælles med LA. Men jeg anerkender, at der skal 90 mandater til en finanslov. Og sjovt nok har vi kun 90 mandater, hvis vi tager LA med. Hvis de så får 60 millioner kroner til regulering af nogle afgifter på nogle skibe, så får vi til gengæld en masse andre ting af vores politik. Det er et udslag af kompromisets kunst. Man må klippe en hæl, eller hvad man siger. Vi må acceptere, at andre partier har ting med i en finanslov. Der glæder jeg mig over, at det er en tilbageregulering, som DF har arbejdet for siden 2013.

- Så det er i virkeligheden et typisk DF-forslag?

- Nej, det er noget, regeringen har båret ind i finansloven, som så finder vej til den samlede finanslov, vi er blevet enige om. Dér har vi fået en række indrømmelser. Og det har Liberal Alliance så også. De har fået en meget lille indrømmelse i den her sag.

- Hvis det hele tiden har været jeres politik at rulle den her afgift tilbage, hvorfor var din formand så ude og gøre grin med, at LA havde fået det med i finanslovsforslaget?

- Det må du spørge andre om.

- Men jeg er blevet henvist til dig.

- Det er sikkert, fordi du har prøvet at tale med René Christensen (DF's finansordfører, red.) om det. Jeg ved ikke, hvad tredje mand siger. Hvis det er Kristian Thulesen Dahl, du hentyder til, skal han have sagt det?

- Ja, Kristian Thulesen Dahl sagde på jeres årsmøde, at det var 'et typisk LA-forslag'

- Det er, fordi afgiftsnedsættelser er noget, der ligger LA meget på sinde.

Enkelte ting til LA
- Men så åbenbart også Dansk Folkeparti?

- Det går vi ikke så meget op i. Men vi har ikke noget imod lettelser i hverken i topskat, mellemskat eller bundskat eller alle mulige andre steder. Det skal bare være finansieret af nogle penge, som ikke tages fra anden velfærd. Den slags penge findes der ikke ret mange af.

- Så I fik en ø, og de fik en lettelse i bådskatten?

- Hvis du kigger på finansloven, kan du finde 218 indrømmelser til Dansk Folkeparti, så skal der også være plads til nogle enkelte til Liberal Alliance, siger Hans Kristian Skibby.

Finansloven indeholder også en lettelse af afgiften på registreringen af fly. Lettelsen koster statkassen fem milllioner kroner årligt. Lettelsen af lystfartøjsforsikringsafgiften, som den hedder i Finansministeriet-jargon, koster 20 millioner kroner årligt ifølge finanslovsaftalen (se side 53-54).

361 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere