Joachim B. Olsen sviner partifælles taxilov: 'Maskinstormere'

Liberal Alliances Joachim B. Olsen kalder ny taxilov 'super ærgerlig', selvom partifællen Ole Birk netop har præsenteret den

Joachim B. Olsen stopper kun med Uber, hvis der kommer en ny lov, og Uber ikke tilpasser sig. Foto: Philip Davali.
Joachim B. Olsen stopper kun med Uber, hvis der kommer en ny lov, og Uber ikke tilpasser sig. Foto: Philip Davali.

Dansk Folkeparti er uden for pædagogisk rækkevidde og sammen med Socialdemokratiet er de nogle maskinstormere, fordi de har gjort regeringens forslag om en ny taxilov til en 'super ærgerlig' aftale.

Sådan lyder kritikken fra Liberal Alliances finansordfører, Joachim B. Olsen, som slet ikke er tilfreds med den nye taxilov, som hans partifælle, transportminister Ole Birk Olesen (LA), netop har præsenteret.

- Det er super ærgerligt, at S og DF ikke vil være med til en moderne taxilov. De er nogle maskinstormere, siger Joachim B. Olsen.

- DF er helt uden for pædagogisk rækkevidde, men S skuffer mig, fordi de ikke vil forstå perspektiverne i den nye teknologi.

Se også: Ny taxilov kan være dødsdom for Uber

Ubers dødsdom
Med den nye taxilov kan politikerne på Christiansborg have skrevet under på Ubers dødsdom i Danmark.

Således skal biler, der udfører 'erhvervsmæssig persontransport', fremover blandt andet have sædefølere, video-overvågning og fysisk taxameter ifølge den nye taxilov.

Kravene til Uber var slet ikke med i regeringens udspil sidste år, og derfor skyldes tiltagene krav fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.

- Regeringens udspil var rigtig godt. Det havde gjort, at Uber kunne fungere. Nu tager man en taxilov fra 1950 og fører den frem til 2000. Men den kommer ikke frem til 2017, siger Joachim B. Olsen.

- Vi har stadig en forældet taxilov, men det kan man ikke klandre regeringen for. Det er S og DF's skyld.

Se også: B. Olsen trodser LA-minister: Jeg fortsætter med Uber

Uber skal registrere
Skat skal bedre kunne kontrollere indtjeningen, mener politikerne. Derfor skal der indberettes kørselsdata med GPS-oplysninger.

Uber-chauffører skal også tage en to uger lang uddannelse og oprette et kørselskontor, der registrerer turene for at kunne få lov til lovligt at køre.

- Der kommer en meget stor barriere for, at almindelige mennesker kan blive partnerchauffører hos Uber. Det er det, som er så ærgerligt, siger Joachim B. Olsen.

Hovedpunkter i ny taxilov

- Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.

- De nugældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.

- Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.

- De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.

- Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.

- Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.

- Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter

- Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel og taxichauffører skal have et særligt førerkort

- Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.

- Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.

Kilde: Transportministeriet

276 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere