Johanne og Hønge om Uber-boom 1. maj: De må være unge og fulde

To røde partier har en forklaring på, hvorfor folket flittigt brugte det omstridte transportnetværk Uber på arbejdernes internationale kampdag

Tidligere på måneden testede Ekstra Bladet Uber og taxaselskabet 4 x 35. Der blev sammenlignet ventetid, længde på rute og selvfølgelig, prisforskel. Se, hvad vi kom frem til, i indslaget her

Der er to typer - muligvis i en kombination - som ifølge Enhedslisten og SF er dumme nok til at sætte sig ind i en Uber-taxa på arbejdernes internationale kampdag.

Det drejer sig om de unge og de fulde, som ikke tænker over de konsekvenser, som det omstridte transportnetværk Uber påfører almindelige taxachauffører ifølge Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen og SF'eren Karsten Hønge.

- Jeg tror, at der er mange - særligt unge - der ikke har tænkt over, hvad konsekvenserne af Uber er, og det understreger vigtigheden af at sætte fokus på Uber 1. maj, siger Johanne Schmidt-Nielsen til Ekstra Bladet.

Meldingen kommer efter, at Uber havde en fest på arbejdernes internationale kampdag. Der var flere kunder end normalt, flere hentede Ubers app og transportnetværket måtte skrue op for chaufførernes løn på grund af efterspørgslen, skriver Uber til Ekstra Bladet.

Ubers chauffører bør ikke frygte en pludselig kontrol fra Skat, der ikke har planlagt kontrol (Foto: Mogens Flindt) Dansk politik - 6. maj. 2016 - kl. 12:29 Uber: Det vrimlede med kunder 1. maj

Alkohol i hånd med Uber
De mange kunder hos Uber kan hænge sammen med mængden af alkohol, mener beskæftigelsesordfører i SF Karsten Hønge.

- Mange mennesker bruger 1. maj som en festdag sammen med venner og kolleger, så det ikke alle, der er til 1. maj for de politiske budskaber.

- Når alkoholen går ind, så går hjernen ud, og det tror jeg, at det er årsagen til at nogle folk bruger Uber 1. maj, siger han til Ekstra Bladet.

- Skal man være fuld for at tage en tur med Uber ifølge dig?

- Hvis man ikke kan forstå, at Uber er med til at pille fundamentet fra velfærdsstaten, når man kan se Joachim B. Olsen og andre jungle-liberalister gnide sig i hænderne, så er man måske fuld.

- Og så er vi ikke kommet langt nok ud med budskabet, så nogle tænker, at det bare er en smart app, så de tænker hvad pokker, men det er vigtigt, at man også walk the talk, som man siger på moderne jysk, og vi skal blive ved med at sige, at Uber er det samme som sort arbejde, siger Karsten Hønge.

- Jeg prøvede selv at få en Uber 1. maj, og jeg kunne konstatere, at prisen var sat op, så man kan ikke diskutere om efterspørgslen var højere. Det var den, siger Joachim B. Olsen.
Polfoto: Rumle Skafte. Dansk politik - 6. maj. 2016 - kl. 18:05 Uber-boom 1. maj: Joachim B. Olsen håner fagbosser

Johanne skældte ud
Fagforeninger og flere partier på Christiansborg beskylder Uber for at være piratkørsel, som langsomt kører almindelige taxachauffører fra hus og hjem. Det skyldes, at Uber ikke lever op til samme lovkrav, og derfor kan kører kunderne billigere rundt.

Uber var da også særdeles upopulær på den store scene i Fælledparken. Særligt Enhedslistens daværende politiske ordfører skældte ud.

- Nu har et nyt fuskerfirma meldt sig på banen. Uber. Altså Ryan Air på hjul. Uber er ussel løn, social dumping, og sygdom må chaufførerne selv ligge at rode med, sagde Johanne Schmidt-Nielsen på talerstolen.

- Lad os sørge for, at Uber og alle andre, der truer ordentlige arbejdsvilkår, møder præcis den solidaritet og det stærke fællesskab, som sendte Ryanair ud af landet, sagde Johanne Schmidt-Nielsen.

Det virker dog ikke til, at de hårde ord virkede, men det skyldes ikke, at folk ikke hørte efter, mener Johanne Schmidt-Nielsen.

- Jeg tror ikke, at en håndfuld 1. maj-taler er nok til, at alle ved, hvordan vilkårene er for chaufførerne, og det er en kæmpemæssig opgave at få informeret om konsekvenserne af Uber, men der er mange, som er ude 1. maj, siger hun.

Transportnetværket opererer i øjeblikket kun i hovedstadsområdet, og det har ikke været muligt at få oplysninger om, hvorvidt den øgede efterspørgsel gik til 1. maj-arrangementer. Det var dog arbejdernes kampdag, der samlede de fleste mennesker til større arrangementer den dag.

Se også: 3F sætter fiktiv Karl Smart-type ind i kampen mod Uber

Ulovligheder på samlebånd
Seks Uber-chauffører venter i øjeblikket på en afgørelse i Københavns Byret, hvor de er tiltalt for overtrædelse af taxiloven og færdselsloven.

Det er første gang, at en dommer skal tage stilling til lovligheden af Uber, efter at det amerikanske firma gjorde sit indtog i Danmark i efteråret 2014. Og det juridiske slagsmål har længe være efterspurgt i taxibranchen, der mister kunder til Ubers ’piratkørsel’.

På Christiansborg venter justitsminister Søren Pind (V) og en række andre politikere på resultatet i retten, før de vil tage stilling til, hvad der skal ske med Uber i Danmark.

Der er dog ingen tid at spilde ifølge Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen, der mener, at Uber faciliterer ulovligheder på samlebånd.

- I forvejen er det grotesk, at det skal prøves ved en domstol. De bryder en klokkeklar lovgivning, så det kan ikke være så vanskeligt, sagde Kim Christiansen til Ekstra Bladet.

Se også: Uber klar med støtte til tiltalte chauffører

De seks på anklagebænken er mænd mellem 21 og 52 år, som alle nægter sig skyldige.

Til at vidne i sagerne har anklagemyndigheden indkaldt de betjente, som sigtede de såkaldte Uber-chauffører. Der er derfor ingen kunder, som skal i vidneskranken.

Se også: Kritikken af Uber er snæversynet

Så hårdt rammer Uber
De almindelige taxaselskaber bliver særlig ramt af Ubers indtræden, når natten falder på, og weekendfolket skal fragtes rundt.

Det viser salgstal fra Taxinord, der kører med 600 vogne i Region Hovedstaden, og som har sammenlignet omsætningen i år og sidste år for 20 weekendnætter i januar, februar og marts for at se effekten af Uber.

Omsætningen er faldet med 14 procent, hvilket svarer til knap 14.000 ture mindre i tidsrummet fra midnat til klokken fem om morgenen.

Travis Kalanick (indsat) er blevet stenrig på app'en, som vækker protester i den etablerede taxabranche verden over - som her i Zürich. (Foto: AP) Tæt på 'Brutalt røvhul': Her er den ukendte Uber-milliardær

Taxaer forsvinder
I alt kører Taxinord derfor nu 71.480 ture i de 20 weekendnætter, og ifølge direktør Carsten Aastrup skyldes faldet udelukkende Uber. Derfor frygter han en langvarig retssag.

- Vi har mistet rigtig meget omsætning, og hvis nu byrettens dom bliver anket, og vi skal vente et år mere på en endelig afgørelse, så kan vi ikke holde til det.

- Det kommer til at betyde, at taxaerne stille og roligt forsvinder for nattebilledet, fordi det ikke kan betale sig, siger han til Ekstra Bladet.

Ubers chauffører bør ikke frygte en pludselig kontrol fra Skat (Foto: Mogens Flindt) Dansk politik - 31. mar. 2016 - kl. 23:32 Skat giver Uber-chauffører arbejdsro

Taxidirektøren ser gerne, at Uber får lov til at køre i Danmark. Så skal det bare være på lige og lovlige vilkår, hvilket det langt fra er i dag ifølge Carsten Aastrup, fordi Uber ikke i øjeblikket skal leve op til samme lovkrav.

- Jeg kan ikke forstå, hvorfor det skal tage så lang tid at finde ud af, om Uber er lovligt eller ulovligt. Jeg er ret sikker på, at en første års jurastuderende kan finde ud af, at det er ulovligt på et par timer, siger han.

Se også: Søren Pind erkender: Uber-sag er trukket ud

195 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere