København drømmer om filterkrav til dieselbiler

... men på Christiansborg vil man undgå ubehagelig overraskelser for ejere af dieselbiler

Miljø- og teknikborgmester Morten Kabell hånd i hånd med Klaus Bondam, som i dag er direktør i Cyklistforbundet. Foto: Mogens Flindt
Miljø- og teknikborgmester Morten Kabell hånd i hånd med Klaus Bondam, som i dag er direktør i Cyklistforbundet. Foto: Mogens Flindt

Hvis politikerne på Københavns Rådhus fik deres vilje, så var der for længst lukket for de mest svinende dieselbiler uden partikelfilter i hovedstaden.

Det fastslår miljø- og teknik borgmester Morten Kabell (EL)

- Vi vil gerne lave en form for restriktion, fordi vi ved, at 540 københavnere hvert år dør før tid pga. luftforurening, fastslår han.

Problemet for de københavnske politikere er, at en lukning af byen for dieselbiler uden partikelfilter kræver et flertal på Christiansborg, som hverken findes i øjeblikket eller tidligere under Thornings regering.

Et flertal i Borgerrepræsentationen er ellers enige om at udbrede forbuddet for diesellastbiler uden partikelfiltre til også at omfatte personbiler, forklarer Morten Kabell.

Se også: Dieselbiler forbudt i Oslo: - Det er på grænsen til talentløst!

Konkret ville et forbud betyde, at bilister, som blev taget af politiet i København eller Frederiksberg Kommune uden det lovpligtige filter, ville blive straffet med bøde af politiet, som det i dag er tilfældet for lastbiler.

- Hvorfor er I kun ude efter dieselbiler?

- Benzinbiler udleder ikke nær så mange partikler. Specielt ikke de ultrafine partikler. De kommer fra dieselbiller og lastvogne. Det er derfor en by som Paris fra 2020 forbyder dieselbiler overhovedet at komme ind i Paris. Uanset om de har partikelfiltre på eller ej.

- I Oslo har man gennemført et fuldstændigt forbud mod dieselbiler. Hvad tænker du om det?

- Oslos eksempel er prisværdigt, og det er værd at kigge på, hvad vi kan blive inspireret af. Men det er til en vis grad symbolpolitik, fordi det kommunale vejnet (hvor forbuddet gælder, red.) i Oslo er mindre end det et i København.

Følger flertallet
- Men hvis du kunne få din vilje, er det så et eksempel til forfølgelse, hvad nordmændene har gang i?

- Indtil videre har vi foreslået en 'ren luft zone' (forbud mod dieselbiler uden partikelbiler, red.). Det er arbejder jeg for. Det er der flertal for på Københavns Rådhus.

- Hvor lang tid tror du, der går før ejere af dieselbiler skal over i S-toget, hvis de vil en tur i Tivoli eller på arbejde i Københavns centrum?

- Der går ikke mange år, før vi ser en eller anden type regulering i Danmark som helhed. Holland har forbudt salget af dieselbiler fra 2020. I Paris luker de for dieselbiler i 2020. Ser vi rundt i resten af Europa, så er det her på vej. Det tror jeg også, kommer til Danmark på et tidspunkt.

Se også: Salg af diesel-biler hårdt ramt i Norge

Se også: Mere ekstreme end nordmændene: Her vil de fjerne alle biler

Slut med alt det sjove?
- Hvad vil du sige til de bilejere, der føler sig udsat for en heksejagt?

- 540 københavnere dør hvert år før tid pga. luftforurening.

- Rygeforbud. Dieselforbud. Må der slet ikke være noget sjov længere, der er et dejligt bundtræk i de nye dieselbiler?

- Der er mange ting, vi er holdt op med, fordi det ikke er sundt. Vi har også påbud om, at man skal køre med sikkerhedssele i bilerne, fordi det er sikkert. På samme måde er det naturligvis tåbeligt at indrette et samfund sådan, at det slår 540 mennesker ihjel før tid hvert år, siger Morten Kabell.

Pas på med overraskelser
Fra Christiansborg følger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, også med dieselbilernes stadig svære betingelser. Partiet spiller en afgørende rolle i spørgsmålet, fordi de fire andre partier i rød blok traditionelt er villige til at gå langt i den grønne politik.

- Jeg har fulgt, hvad de gør i Norge. De er meget langt fremme. Men de har haft en helt anden omstilling til elbiler end i Danmark, konstaterer han.

Morten Kabell og Borgerrepræsentationen skal dog ikke regne med opbakning til et lignende tiltag i København.

- Jeg synes ikke, vi skal komme med et eller andet forbud henover natten, som gør, at mennesker, der har købt en dieselbil, bliver stillet i en vanskelig situation, påpeger Rasmus Prehn.

- Det er vel logisk nok at sige, at hvis du skal køre ind i København, så skal du have et partikelfilter på din bil. Det er vel en meget god løsning, hvorfor ikke lukke op for det?

- Vi skal helt klart følge udviklingen tæt, og se hvad vi kan gøre. Men jeg tror, det er vigtigt, at hvis vi gør noget, så bliver det små langsomme skridt, så folk har en realistisk chance for at omstille sig. Filter-løsningen kunne være et skridt.

Spændende erfaringer fra Norge
- Det er jo netop dét, man gerne vil i København, så det kan I vel hurtigt indgå en aftale om?

- Det har jeg ikke mandat til at foreslå eller gennemføre. Men jeg undersøger gerne muligheden. Jeg siger bare, jeg er med på, at der er en udfordring. Jeg er med på, at der er interesse i at gøre noget. Der er spændende erfaringer fra Norge. Men hvis vi skal gøre noget i Danmark, så skal det være i et realistisk tempo, hvor folk kan være med.

Se også: Forsker: Dieselforbud vil også have en effekt i Danmark

Se også: Oslo nedlægger forbud mod dieselbiler fra tirsdag

- Ligenu rammer skandaler bilproducenter over hele verden, fordi de har fusket med at gøre deres dieselbiler grønnere, end de er. Realiteten er vel bare, at lige meget hvad man gør, så er dieselbiler bare enormt svinende. Er det ikke klogt at forberede folk på, at dieseleventyret, hvor man kan få billigt brændstof, køre langt på literen og få dejligt bundtrækslutter slutter på et tidspunkt`?

- Det får du ikke mig til at sige nu. Mange mennesker har købt sig en dieselbil i den gode tro, at de kan fortsætte med at køre i den. Der skal vi passe på ikke at komme og trække tæppet væk under dem. Men i takt med at der kommer ny viden, så er vi nødt til at overveje, hvordan vi langsomt men sikkert kan ændre vores politik, så vi trækker i en mere sund og miljørigtig retning. Men jeg vil advare modbeslutninger, som pludselig sætter folk skakmat.

- Hvis I vinder næste valg bliver det med stemmer fra tre grønne partier, som nok vil lægge pres på jer. På et tidspunkt må I vel bukke under?

- Fra socialdemokratisk side satser vi på at komme i en situation, hvor vi kan samarbejde meget bredt i Folketinget. Også hen over midten. Vi skal lave en klog, fornuftig og afbalanceret politik på det her område. Der er ingen tvivl om, at vi skal være ambitiøse, hvad angår klima og miljø, men det er ikke det samme som, at man skal lave nærmest revolutionære tiltag, hvor man over natten gennemfører meget voldsomme drastiske skridt. Det tror jeg ikke, danskerne temperament er til, siger Rasmus Prehn.

251 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere