Kommune sælger alt for mange p-licenser - med fuldt overlæg

I hovedstaden bruger man vejændringer og manglende parkeringspladser til at få færre biler ind i byen

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø) (i midten) vil gerne have flere biler ud af København. Foto: Jacob Ehrbahn
Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø) (i midten) vil gerne have flere biler ud af København. Foto: Jacob Ehrbahn

Sagaen om betalingsparkering og beboerlicenser i landets store byer vil ingen ende tage.

I Københavns Kommune sælger man langt flere beboerlicenser til parkering, end der er pladser i byen. Dette er med fuldt overlæg forklarer Miljø- og Teknikborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø) til Ekstra Bladet.

- Er det ikke at stikke blår i øjnene på bilejere, at man sælger flere beboerlicenser end der er pladser til?

- Alle har ret til at få en beboerlicens, det er jo ikke nogen vi sælger på sådan et marked. Det vil sige, at vi skal give til alle, der ønsker en. Vi kan ikke pludselig sige at der er udsolgt, det har vi ikke lovhjemmel til. Det er jo ikke sådan, at man køber en plads, man køber retten til at holde i et område. Det er jo ikke alle, der har brug for at parkere samtidig. Derfor kan belægningsgraden være på over 100%, selvom der mangler parkeringspladser, da ikke alle er hjemme samtidig, siger Ninna Hedeager Olsen.

Beboerparkering i landets to største byer

Fakta om beboerparkering i Aarhus:
I Aarhus er problemerne med at finde en parkeringsplads kun blevet værre gennem de seneste år. Hvis der er flere borgere, som køber en beboerlicens, end der er parkeringspladser, er der tale om såkaldt overbelægning.

Den samlede belægning på parkering i Aarhus Kommune: 122.99 procent

Der er overbelægning i fire ud af syv parkeringsområder i Aarhus Midtby.

De fire områder har en overbelægning på mellem 138.27 til 184.5 procent.

Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de syv parkeringsområder i Aarhus:

2005-2012 : 240 kr.

2013 – 2018 : 265 kr.

2018 –  : 500 kr. (dog gratis tfor elbiler og brintbiler)

Fakta om beboerparkering i København:
Samlet belægning på parkering: 102.53 procent

Overbelægning i seks ud af ni parkeringszoner.

De seks parkeringszoner har en overbelægning på mellem 100.44 og 138.55 procent.

Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de ni parkeringsområder i København:

2009: 190 kr.

2010: 690 kr.  

2012: 705 kr.

2013 715 kr.

2014: 720 kr.

2015: 730 kr.

2016: 740 kr.

2017: 730-1150 kr. (miljødifferentieret)

2018: 745-1175 kr. (miljødifferentieret)

 

Kilder: Center for Parkering, Center for byudvikling og Mobilitet

Se også: Søren Pinds afløser tordner: Det er betalingsringen 2.0

Pligt til at undgå trængsel
Forleden beskyldte Martin Geertsen (V), der er Søren Pinds afløser i Folketinget, Københavns Kommune for, at de gør alt for at genere de københavnske bilister. Dette blandt andet ved at have for få parkeringspladser og ved at ændre på de store kommunale veje. Ninna Hedeager Olsen er uenig.

- Den direkte beskyldning, at I gør alt for at genere bilejerne, er ikke korrekt?

- Nej, tværtimod synes jeg. Det er jo netop sådan, at vi faktisk prøver på at gøre det forsvarligt at komme rundt i byen. Vi har en pligt til at undgå trængsel, og det er også for bilejernes skyld. De kommer ikke til at sidde i kø, men kan komme rundt og finde en parkeringsplads. Dette kan vi kun regulere ved at have betalingsparkering, det er vi nødt til at gøre, så det ikke bliver det rene kaos.

- Nu siger du, at I også har en pligt til at undgå trængsel. I er i gang med at indsnævre Amagerbrogade og har lukket Nørrebrogade af, det skaber vel mere trængsel på andre veje?

- Trafikforskerne, som laver de her rapporter, siger, at hvis man opretter flere parkeringspladser og laver bredere veje, så vil det motivere endnu flere til at købe en bil. Det vil gøre, at der kommer endnu flere biler og trængsel i København, og den vej kan man simpelthen ikke gå. Hvis man gør det, så vil endnu flere få en bil.

Men er det op til kommunen at tvinge folk til at fravælge bilen?

- Det er det vel ikke. Vi har en pligt til at sørge for, at man kan komme rundt i København, at byen ikke sværmer til i trafik, at man ikke har så høj luftforurening, som man ser i andre store europæiske byer. Det må vi jo gøre med de værktøjer som vi har, og der er et af de få betalingsparkering.

- Så I har lidt taget valget for Københavnerne og fået dem til at vælge cyklen eller offentlig trafik?

- Er der nogen, der har behov for en bil, skal de også have lov til at have en. Men vi bliver nødt til at gøre det til det lette valg, at tage offentligt trafik eller cyklen. At give mere plads til cyklisterne og den offentlige trafik, så de kan komme hurtigt frem, vil være et bedre alternativ til bilen. Det vil give bedre plads til at københavnerne at komme rundt, hvis de ikke sidder i hver deres bil, siger Ninna Hedeager Olsen.

Se også: Derfor kan du aldrig finde en p-plads i Aarhus og København: - Det er pisseirriterende

40 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere