Kristian Jensen erkender fejl i skatte-kaos

Set i bakspejlet gik det for stærkt med at flytte inddrivelsen af gæld fra kommuner til staten, siger Jensen

Finansminister Kristian Jensen (V) erkender, at det gik for hurtigt med at lade staten overtage inddrivelsen af skattegæld.

Det siger han, efter at der tegner sig et flertal i Folketinget for at nedsætte en kommission til at granske skandalerne i skattevæsnet.Se også: DF og S i skattekrig: Vil have ram på Kristian Jensen

Se også: DF og S i skattekrig: Vil have ram på Kristian Jensen

Jensen var skatteminister i perioden 2004-2010.

Direkte adspurgt om han selv har begået fejl, svarer Kristian Jensen:

- Hvis jeg kunne gøre ting om, ville jeg for eksempel have udskudt sammenlægningen af inddrivelsen, så den kunne være bedre forberedt.

- Som led i kommunalreformen blev det besluttet, at inddrivelsen skulle samles. Det skete på baggrund af, at der i 2003 kom en rigsrevisionsrapport, der sagde, at den daværende inddrivelse ikke var god nok.

- Derfor fik man lavet en sammenlægning. Men set i bakspejlet var der ikke nok medarbejdere, der kom med over. I stedet for at få erfarne pantefogeder skulle vi til at uddanne nye folk.

Før kommunalreformen var det kommunerne, der havde ansvaret for at kradse borgernes gæld til det offentlige ind. Men den opgave blev altså under Kristian Jensen samlet hos Skat.

Stivner smilet? Et flertal mener nu, at skandalerne i Skat skal kulegraves og Kristian Jensen kommer måske til at spille en ubehagelig hovedrolle. Foto: Jens Dresling/Polfoto Politik Engell: Derfor går DF og S i krig

Meningen var, at det siden det herostratisk berømte it-system EFI skulle klare opgaven. Det lykkedes mildt sagt ikke. I efteråret 2015 blev systemet lukket ned i erkendelse af, at det ikke virkede.

Konsekvensen er, at borgeres gæld til det offentlige i lange perioder ikke er blevet inddrevet. Skattevæsnet har så småt taget hul på at inddrive gæld. Imens er de samlede restancer vokset til over 100 milliarder kroner.

Heraf vil en anselig del formentlig slet ikke kunne inddrives.

Kovending hos S
Det er ikke mere end ti dage siden, at Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen over for Ekstra Bladet blankt afviste behovet for en undersøgelse.

– Man behøver ikke en undersøgelseskommission, der tager mange år, til at fast slå, at den primære ansvarlige er Kristian Jensen, som førte Skat ind på en fejlslået kurs, sagde han.

I S-lejren glæder man sig desuden over, at fælleskravet om en undersøgelse understreger det tætte samarbejde med Kristian Thulesen Dahl, som for alvor så dagens lys, da de to sad sammen i en sofa foran 3F’s rullede kamera i februar. Samarbejdet understreger i Socialdemokraternes optik, at de er landets reelle powercouple.

Så lever partiet fint med, at kommissionen også risikerer at placere et ansvar hos Thorning-Corydon-regeringen. De er fortid, forstås.

Her er et udpluk af Skats mange skandalesager:

* Skrottet it-system.

Skat stopper i begyndelsen af september 2015 den automatiserede inddrivelse af gæld via it-systemet EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem).

EFI har tilsyneladende både glemt at opkræve gæld og opkrævet forældet gæld. EFI rummer så mange fejl, at en rapport anbefaler helt at skrotte det milliarddyre system.

* Skatteydernes gæld.

EFI's kollaps har medført, at Skat inddriver danskernes gæld til det offentlige delvist manuelt, indtil man har fundet en anden løsning. Det har fået gælden til at eksplodere til 92 milliarder kroner.

Skyldnere kan ikke længere få faste afdragsordninger. Sagsbehandlingstiden trækker ud langt over det rimelige.

Desuden er det stort set umuligt at få tilsendt opgørelser over borgernes skattegæld. Det siger advokater, revisorer og gældsrådgivere ifølge Berlingske.

* Svindel med udbytteskat.

Skat anmelder i slutningen af august 2015 skattesnyd for omkring 6,2 milliarder kroner til Bagmandspolitiet.

Svindlen skal være sket i forbindelse med udbetaling af aktieudbytter. Siden har Skat flere gange opjusteret beløbet, som nu er oppe på 12,3 milliarder kroner.

* Ejendomsvurderinger.

Ifølge Rigsrevisionen stemte Skats vurdering af parcelhuse i tre ud af fire tilfælde i 2011 ikke overens med de priser, som husene blev handlet til.

Rigsrevisionen kritiserer, at Skatteministeriet har været vidende om problemer med ejendomsvurderingerne siden 2007 uden at gribe ind.

De fejlbehæftede ejendomsvurderinger ventes ifølge Politiken at løbe op i omkring ni milliarder kroner, når boligejere i 2019 skal kompenseres for at have betalt for meget i ejendomsskat.

* Forvaltning.

I september 2016 revser Statsrevisorerne Skat for ottende år i træk.

Skats regnskabsforvaltning er fortsat så svag og utilstrækkelig, at der er risiko for tab for staten. Der er også risiko for, at opkrævningen af skat fra borgere og virksomheder er sket på et ukorrekt grundlag, skriver Statsrevisorerne.

/Ritzau

FAKTA: Sådan kan undersøgelseskommission undersøge Skat

Flertal vil have undersøgelseskommission til at kulegrave krise i Skat. Forstå, hvad en kommission indebærer.

Et bredt flertal i Folketinget foreslog mandag regeringen at nedsætte en undersøgelseskommission.

Kommissionen skal til bunds i krisen i Skat, lyder det.

Politikerne vil blandt andet have undersøgt inddrivelsessystemet EFI og grundlaget for de seneste mange års effektiviseringer af Skat.

Læs her, hvad en undersøgelseskommission indebærer:

* Folketinget kan vedtage, at der skal nedsættes en undersøgelseskommission, som skal gennemføre en nærmere undersøgelse af forhold af almenvigtig betydning.

* Justitsministeren udpeger en eller flere personer, der skal være medlemmer af kommissionen. Medlemmerne skal være uafhængige af de myndigheder og personer, som undersøges.

* Undersøgelseskommissionen kan komme med forslag til ændringer af love og praksis og foretage retlige vurderinger af, om der er grundlag for, at nogen skal drages til ansvar. Kommissionen kan dog ikke vurdere spørgsmålet om ministres ansvar.

* Kommissionen kan indkalde personer til at afgive forklaringer, og personer har pligt til at udlevere materiale til undersøgelseskommissionen.

* En undersøgelseskommission kan arbejde i flere år, inden den er færdig. Skræmmebilledet er Farumkommissionen, der i 2012 blev færdig efter ti års arbejde til en samlet pris af 60 millioner kroner.

Kilder: Lov om undersøgelseskommissioner, Danske Advokaters vejledning til advokatundersøgelser og Ritzau.

98 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere