Løkke bliver drillet med fadbamser og fly-bilag

'Husk at gemme kvitteringerne'-kampagne fra Venstre har hurtigt fået et modsvar på de sociale medier

Der gik ikke lang tid fra, at Venstre havde lanceret 'husk at gemme kvitteringerne'-kampagnen' (tv), til at blev gjort grin med den på de sociale medier. Foto af Løkke: Jens Dresling
Der gik ikke lang tid fra, at Venstre havde lanceret 'husk at gemme kvitteringerne'-kampagnen' (tv), til at blev gjort grin med den på de sociale medier. Foto af Løkke: Jens Dresling

Venstre vil genindføre den såkaldte Boligjobordning - også kendt som håndværkerfradraget- med tilbagevirkende kraft, hvis partiet kommer til magten efter næste valg.

'Derfor skal opfordringen fra Venstre lyde: Gem dine kvitteringer, så du også kan få glæde af fradraget i år', står der på partiets Facebook-profil, hvor budskabet 'husk at gemme kvitteringerne!' toner grafisk frem under en hammer og en sav.

Men knap havde Venstre i går lanceret kampagnen på det sociale medie, før der blev gjort tykt grin med den. For lige når det kommer til kvitteringer - eller bilag - har Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, en særlig historie.

På de sociale medier blev der således hurtigt spredt en ny version af 'husk at gemme kvitteringerne!'. Dog ikke illustreret med en hammer og sav, men med en fadøl og et fly.

Det er en misser
Referencen til Løkkes bilagssager med bl.a. fadøl og rejser på 1. klasse er åbenlys. Og netop Løkkes bilags-historie gør, at kampagnen fejler, lyder det fra politisk analytiker Jon Kiellberg:

- Venstres kampagne ligger snublende nær ’husk nu bilagene. Lars Løkke’. Det er en misser, fordi det ikke kommer til at handle om håndværkerfradraget, men i stedet om hans bilag, siger han og konstaterer:

- Som rådgiver havde jeg nok tænkt mig lidt bedre om i forhold til, at det kunne misforstås.

Løkke om Venstres efterhånden berømte ekvipering af formanden tilbage i maj.

Lægger op til sjov
Digital rådgiver Astrid Haug peger på, at Venstres kampagne 'lægger op til, at der bliver lavet sjov med den.'

- Det er et stigende fænomen, at man nærmest ikke kan lave en digital kampagne uden at modstanderne går ind og prøver at overtage den. Men den her lægger i særdeleshed op til det med den historik, der er i Venstre, siger hun og understreger:

- Indtil videre er det her noget, der mest foregår på Twitter og Facebook. Spørgsmålet er, om drillerierne er store nok til at overskygge budskabet. Her kan sige, at kampagnen i udgangspunktet har den fordel, at den er dejlig konkret, siger Astrid Haug.

Har Ekstra Bladet til at styre kvitteringer
Efter at der er blevet gjort grin med Venstres kampagne, har Ekstra Bladet spurgt Lars Løkke, om han selv har husket at gemme kvitteringer for alt det tøj, han har købt af Venstre.

- Jeg har det privilegium - i modsætning til alle mulige andre danskere - at jeg har Ekstra Bladets journalist til at styre alle mine kvitteringer, så når vi siger 'gem kvitteringerne', så er det ikke møntet på mig, men de 550.000 danskere, der har været glade for at bruge Boligjobordningen, lyder det fra Løkke.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere