Løkke klar med 1,6 milliarder til grønlandske lufthavne

Statsminister Lars Løkke blev mødt med grønlandske protester, da han i dag skrev under på, at Danmark vil betale til nye lufthavne i Grønland. Årtiers kamp for selvstændighed går tabt, advarer politisk veteran

Lars Løkke og Kim Kielsen har netop underskrevet en ny aftale om penge fra Danmark i det store grønlandske lufthavnsprojekt og styrket erhvervssamarbejde. (Foto: Christian Klindt Sølbeck/Ritzau Scanpix)
Lars Løkke og Kim Kielsen har netop underskrevet en ny aftale om penge fra Danmark i det store grønlandske lufthavnsprojekt og styrket erhvervssamarbejde. (Foto: Christian Klindt Sølbeck/Ritzau Scanpix)

Den danske regering er klar med 700 millioner kroner til finansiering af to lufthavne i Grønland. Derudover er regeringen klar til at yde lån og stille lånegaranti for yderligere 900 millioner kroner.

Det siger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på et fælles pressemøde med Grønlands landsstyreformand Kim Kielsen (Siumut) i Nuuk.

Det er to lufthavne i Nuuk og Ilulissat, som skal udvides, og som Danmark dermed kommer til at eje 33 procent af, ifølge mediet sermitsiaq.ag.

Aftalen indeholder blandt andet også et lavt forrentet lån på 450 millioner kroner fra Danmark til Grønland - og dertil kommer en statsgaranti for et lån på 450 millioner i den Nordiske Investeringsbank. Dette sikrer en lavere rente på lånet, end Grønland selv ville kunne opnå, skriver sermitsiaq.ag.

Løkke skaber ballade
Lars Løkkes besøg i Grønland - og tilsagnet om dansk støtte til lufthavnene sprængte søndag den grønlandske koalitionsregering.

I protest mod den danske medfinansiering af de nye lufthavne valgte Partii Naleraq at forlade regeringen søndag eftermiddag.

I dag har partiet afholdt en demonstrationen i forbindelse med pressemødet.

Partii Naleraq er vrede over, at Kim Kielsen på vegne af den grønlandske regering 'Naalakkersuisut' har indgået en aftale med den danske statsminister om finansiering af lufthavnspakken, skriver knr.gl.

'Diktator Kim, kolonistyre og rejs hjem er nogle af beskederne til de to på demonstranternes skilte', ifølge knr.gl.

Ikke alle tager altså godt i mod den økonomiske håndsrækning fra København, som først er kommet i stand, efter et kinesisk statsejet entreprenørfirma er blevet godkendt til at byde på luftshavnsbyggeriet. Det skaber sikkerhedspolitisk ravage, at kineserne bygger og eventuelt finansierer lufthavne i Grønland, mener den danske regering.

Det er altså i det lys - sammen med den voksende løsrivelsestrang - at man skal se den pludselige vilje på Christiansborg til at sende flere penge i retning af Grønland.    

Kampen sættes over styr
Den tidligere landsstyreformand og Siumut-veteran, Lars-Emil Johansen, advarer om, at 47 års kamp for selvstændighed sættes over styr, hvis Grønland tager i mod pengene fra Danmark.

'Pas nu på, at I ikke kommer til at sætte hele selvstændighedsbevægelsen over styr ved at tillade dansk deltagelse i lufthavnsbyggeriet', skriver han i et opslag på Facebook.

'De sidste 47 års kamp om at sætte selvstændighedsprocessen i gang vil få et alvorligt knæk, hvis den danske regering får held til at sætte kæp i selvstændighedshjulet med Dansk Folkepartis jublende billigelse. Find andre investorer - det er muligt', fortsætter han. (artiklen fortsætter under billedet)

Folketinget skal godkende aftalen, men statsministeren beretter om opbakning til aftalen på Christiansborg.

- Målet er at styrke erhvervsudvalget og ruste Grønlands økonomi til, at der kommer flere ældre, og det er et mål, den danske regering støtter fuldt ud, siger statsministeren ifølge Ritzau.

- Jeg har haft lejlighed til at holde Mette Frederiksen (S), Morten Østergaard (RV) og Kristian Thulesen Dahl (DF) orienterede. Regeringen indgår aftalen, men der er grundlæggende god stemning i det danske folketing, forklarer han.

Aftalen skal også godkendes på Grønland - og landsstyreformand Kim Kielsen udtaler:

'Jeg er, ligesom statsministeren, glad for, at vi har kunnet nå til enighed om et stort og væsentligt bidrag fra den danske stat til, at vi kan føre Inatsisartuts (landstinget) beslutning om en ny lufthavnsstruktur i Grønland ud i livet'.

Han har dog ikke ro på bagsmækken. Således trak partiet Partii Naleraq sig som nævnt søndag fra regeringskoalitionen med henvisning til uenighed om den danske indblanding i lufthavnspakken.

Dermed er der ikke længere et flertal bag Kim Kielsens regering, og den kommende tid skal vise om, han kan finde opbakning hos andre partier, eller om han må udskrive nyvalg.

Ifølge en pressemeddelelse fra Statsministeriet har Kim Kielsen og Lars Løkke også aftalt initiativer, 'der markant vil styrke erhvervssamarbejdet mellem Grønland og Danmark'.

Den store danske interesse for at investere mere i Grønland kommer efter forårets valg til Landstinget, hvor løsrivelse fra Danmark var et af de helt store emner.

Balladen om Grønlands nye lufthavne

Mandag blev der sat et foreløbigt punktum for den sag, der har fået et af partierne i Grønlands regeringskoalition til at trække sig.

Landsstyreformand Kim Kielsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) underskrev således en aftale om et dansk bidrag til to lufthavne i Grønland.

Her kan du læse om sagen:

* I 2017 åbnede Grønlands landsting, Inatsisartut, for at anlægge tre nye lufthavne til op mod fire milliarder kroner. Penge som Grønland ikke umiddelbart selv har.

* Det gælder udvidelse af to eksisterende lufthavne til atlantlufthavne i Nuuk og Ilulissat i Vestgrønland samt en helt ny lufthavn i Qaqortoq i syd.

* Udvidelserne skal sikre konkurrenceevne, erhvervsudvikling og bedre vilkår for turismen.

* I marts i år prækvalificerede Grønlands statsejede lufthavne, Kalaallit Airports A/S, det kinesiske selskab CCCC til at kæmpe med fem andre udenlandske entreprenører om milliardopgaven.

* At Kina kom på banen som mulig entreprenør på de nye grønlandske lufthavne fik ifølge nyhedsbureauet Reuters en højtstående dansk embedsmand til at advare Grønland. Dette blev dog senere afvist af udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

* I juni blev den danske regering og det grønlandske landsstyre enige om at se på, hvordan Danmark kunne bidrage til finansieringen af lufthavnsprojekterne.

* Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udtalte i den forbindelse, at det samlede lufthavnsprojekt har udenrigs- og sikkerhedspolitiske perspektiver, der rækker ud over Grønland.

* Søndag forlod en af landsstyreformand Kim Kielsens koalitionspartnere, Partii Naleraq, regeringen. Det skete blandt andet i protest mod, at den danske stat skal være med til at finansiere lufthavnene.

- Staten blander sig direkte i politik, og dermed sættes der store spørgsmålstegn ved grønlændernes evne til at gøre noget selv, sagde formanden for Partii Naleraq, Hans Enoksen, ifølge KNR.

- Det vil vi ikke være med til, vores mål har været grønlandsk selvstændighed i en årrække, og når der gøres sådan nu, så kan vi se, at vi bliver svækket.

* Mandag underskrev landsstyreformand Kim Kielsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) en aftale om et dansk bidrag til to lufthavne.

- Danmark er klar med 700 millioner kroner til de to lufthavne i Nuuk og Ilulissat. Der ydes også et lån på op til 450 millioner kroner, ligesom at Danmark stiller garanti for en låneramme i Den Nordiske Investeringsbank på 450 millioner kroner.

- Aftalen er betinget af, at både Folketinget og det grønlandske landsting, Inatsisartut, godkender den.

Kilder: Berlingske Business, Altinget.dk, Reuters, Ritzau, KNR, Statsministeriet.

/ritzau/

1 af 2 Løkke og Kim Kielsen ved en tidligere lejlighed. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
2 af 2 Lars Løkke og Kim Kielsen har netop underskrevet en ny aftale om penge fra Danmark i det store grønlandske lufthavnsprojekt og styrket erhvervssamarbejde. (Foto: Christian Klindt Sølbeck/Ritzau Scanpix)
kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen