Mail presser Benny: 'Helt uforståeligt'

Mail udsendt fra Benny Engelbrechts ministerium får Enhedslisten til at ringe med alarmklokkerne forud for afgørende samråd

Benny Engelbrecht. Foto:Philip Davali/Ritzau Scanpix
Benny Engelbrecht. Foto:Philip Davali/Ritzau Scanpix
Følg Politik

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kæmper desperat for sin ministerpost. Men meget tyder på, at hans medieoptræden på det seneste ikke ligefrem har hjulpet ham.

I hvert fald sætter ordlyden af en mail nu alvorligt spørgsmålstegn ved den forklaring, Engelbrecht gav, da han tirsdag aften gæstede Deadline på DR2.

Sådan lyder det fra regeringens støtteparti Enhedslisten, som dermed optrapper konflikten forud for det afgørende samråd med Benny Engelbrecht i dag kl. 14.

Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, påpeger således, at noget simpelthen ikke stemmer i transportministerens udlægning af sagen.

- Det bliver spændende at høre hans forklaring på det her på vores samråd, siger hun til Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter efter videoen ... 

Benny Engelbrecht skal komme med en god forklaring over for støttepartierne, hvis han skal redde sin ministertaburet, lyder det fra Joachim B. Olsen.

Ville ikke lægge navn til
I det pågældende Deadline-interview bliver der kredset om beregningerne for CO2-udledningen ved anlæg af de projekter, som regeringen har foreslået i sit infrastrukturudspil.

Det er netop disse beregninger, som har givet transportministeren problemer, fordi de aldrig blev præsenteret for Folketingets partier.

I Deadline-interviewet forklarer Benny Engelbrecht sig med, at hans embedsværk ikke kunne stå inde for beregningerne.

- Kan du pege på, hvornår det står klart? bliver Engelbrecht spurgt.

- Jeg mener, at det er 14. april, at jeg får at vide, at det mener de ikke, at de kan lægge navn til - at de kan stå inde for de beregninger, lyder det fra transportministeren.

Meget positive
Men denne forklaring bliver nu udfordret af en mail fra Transportministeriet til det konsulenthus, som udarbejdede en model, der skulle vise klimaeffekterne ved forskellige infrastrukturprojekter - på baggrund af ministeriets egne tal.

Også mængderne af CO2-udledning fra anlægsprojekterne skulle vel at mærke indgå i modellen.

19. april 2021 var ministeren og hans embedsværk tilsyneladende særdeles positivt stemt for modellen, der skulle vise CO2-udledningen. Så positive, at de var klar til at præsentere den for Folketingets partier.

I mailen fra en af ministeriets embedsmænd fremgår det:

'Vi har vist den endelige model til DC (departementschefen, red.) og ministeren, som begge er meget positive ift modellens egenskaber. På den baggrund ønsker de, at vi lægger den på ministeriets hjemmeside, efter den er præsenteret for partierne i morgen.'

Artiklen fortsætter under billedet ...

 

Skete aldrig
Men noget gik galt. Modellen for klimaeffekterne kom slet ikke på ministeriets hjemmeside den efterfølgende dag. Ej heller blev den præsenteret for Folketingets partier.

Hvorfor kan ikke udledes af mailkorrespondancen. Af en mail fra Transportministeriet til konsulenthuset bag klimamodellen 21. april fremgår det blot, at piben havde fået en anden lyd.

Her skrev en embedsmand fra ministeriet:

'Som vi skrev i går, skal vi have opdateret modellen, så alt om CO2 fra anlæg udgår fra modellen.'

Enhedslistens politiske ordfører Mai Villadsen undrer sig mildest talt.

- Jeg har meget svært ved at se, hvordan det her giver mening. Det er jo helt uforståeligt, at ministeren 14 april får at vide, at tallene er ubrugelige og fem dage efter godkender en model, hvor tallene helt tydeligt indgår. Noget stemmer simpelthen ikke.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Mai Villadsen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Mai Villadsen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
 

Det var embedsværket
Ekstra Bladet har modtaget et svar fra Transportministeriet, hvor det bliver gentaget, at det var embedsværket - og ikke Benny Engelbrecht - der ikke kunne stå inde for beregningerne:

'Beslutningen blev truffet af embedsværket. Det skete på baggrund af en faglig vurdering af, at tallene for CO2-udledningen fra anlæg ikke var klar til at blive brugt som grundlag for forhandlingerne, fordi der ikke var tilstrækkelig sikkerhed for, at tallene var retvisende, hvilket kunne resultere i et forkert billede af størrelsesordenerne på tværs af bl.a. jernbaneprojekter og vejprojekter.'

'Transportministeren vil på samrådet i morgen give en samlet beskrivelse af baggrunden for vurderingen, og der vil også tilgå Transportudvalget en skriftlig orientering,' lyder det.

CO2-udledning forsvandt

En udledning på flere millioner tons CO2 forsvandt som dug fra solen, selvom tallene angiveligt blev efterspurgt af Folketinget.

Det viser mere end tusind siders aktindsigt, som mediet Ingeniøren har fået fra Vejdirektoratet, Transportministeriet og Finansministeriet.

Da regeringen i juni sidste år kunne præsentere en bred aftale om broer, skinner og mortorveje til mere end 160 milliarder kroner, lød det derfor:

'I modsætning til tidligere infrastrukturplaner er 'Infrastrukturplan 2035' i sig selv CO2-neutral'.

I regeringens fremlæggelse indgik dog ikke beregninger på 36 af projekterne, hvor udledning fra anlæg og vedligeholdelse samlet kom op på mellem 1,64 millioner tons CO2, skriver Ingeniøren.

Vejdirektoratet var ellers klar til at regne udledningen med i august 2020, og tallene lå klar allerede i september 2020.

Herefter begyndte Transportministeriet at benytte tallene, viser aktindsigten,og 6. oktober blev hele pakken præsenteret for transportminister Benny Engelbrecht (S).

Beregningerne for CO2-udledning ved anlæg forsatte som en del af forarbejdet et halvt år frem, men da regeringen præsenterede planen 8. april, var den renset for tallene.

Aktindsigten viser, hvordan Transportministeriet flere gange i forhandlingsforløbet ville have skåret til, så CO2-udledningen udgik fra notater og oplæg. Det blev ellers efterspurgt af partierne.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Bliver Benny Engelbrecht nødt til at gå af? Hør Joachim B. Olsens analyse i podcasten Ingen kommentarer herunder eller i din podcastapp

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Hjælp danskeren – sænk afgiften på benzin

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+