Manualer afslører: Sådan vil Thorning og Løkke vinde på sociale medier

Mange timer før TV2-duel gik i gang, blev parti-soldaterne instrueret i, hvad de skulle skrive på Facebook og Twitter

Partisoldaterne fra S og V vidste præcis, hvor de skulle sætte ind. Mange timer før tv-debatten gik i gang. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Partisoldaterne fra S og V vidste præcis, hvor de skulle sætte ind. Mange timer før tv-debatten gik i gang. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Når Lars Løkke Rasmussen (V) og Helle Thorning-Schmidt (S) mødes i de store tv-dueller under valgkampen, skal partiernes toppolitikere og deres netværk sidde klar foran skærmen og angribe modparten på Twitter og Facebook.

Formålet er at vinde tv-duellerne på de sociale medier ved at bakke om den foretrukne kandidat og svine modstanderen til. 

Det viser de manualer, som valg-generalerne i går før tv-duellen sendte ud til partifæller fra Venstre og Socialdemokraterne.

For tv-seerne og brugere af de sociale medier fremstår det spontant, når politikere og partisoldater kommenterer slagets gang. Men alt er instrueret til mindste detalje. 

Før tv-duellen sendte Socialdemokraternes partisekretær Lars Midtiby denne opfordring ud til Thornings 'kammerater'.

'Er (det) sygeplejersker, sosu-assistenter eller politifolk, der skal betale med deres job, når Løkke vil indføre nulvækst og nedskæringer', skriver Lars Midtiby og fortsætter:

'Jeg håber, du vil bakke op om Helle og stille spørgsmål til Løkke på Facebook og Twitter. Både på din egen profil og mediernes platforme på Facebook og Twitter ... Jeg håber meget, I vil være klar ved tasterne, når debatten løber over skærmen kl. 20'.

Med andre ord oversvømmes medierne af nøje planlagte opdateringer i løbet af debatten - og typisk har partierne held til at få budskaberne ud direkte på tv-skærmen eller på mediernes hjemmesider undervejs.

Om det siger Lars Midtiby i en sms: 'Sociale medier er en vigtig del af en moderne valgkamp. Derfor vil vi selvfølgelig gene have, at mange socialdemokrater tager del i debatten'.

En af de politikere, der fulgte opfordringen, var S-kandidat Peter Hummelgaard.

Samme strategi har man i Venstre. I går eftermiddag udsendte partiets presseafdeling en mail til Venstres Folketingsgruppe under overskriften 'Vigtig info - duel i aften'.

Den blev sendt ud mere end fem timer før tv-duellen mellem de to statsminister-kandidater skulle begynde på TV2 kl. 20.10 .

Helle uden svar

Her blev Venstre-politikerne opfordret til at konkludere, hvem der klarede sig bedst på tv-skærmen.

’Status efter duel: Lars Løkke har klare visioner for fremtidens Danmark. Helle Thorning mangler at give svar på, hvad hun vil med Danmark,’ lyder en af anbefalingerne fra Venstres presseafdeling. 

V-politikerne bliver i manualen helt konkret bedt om at lave op til tre status-opdateringer på Facebook i forbindelse med partileder-duellen på TV2.

'Det (er) enormt vigtigt, at du opdaterer dine sociale medier før, under og efter duellen, sådan at dem, der sidder og ser duellen, får Venstres budskaber ind på deres telefoner og iPads', står der. 

En af dem, som fulgte opfordringen, var iværksætterordfører Jakob Engel-Schmidt, der på Twitter bemærkede Thornings manglende svar.

Om brugen af Twitter lyder anbefalingen til Venstres folketingsmedlemmer:

’Og brug dit bagland! Få opfordret dem til at dele, like og kommentere dine opdateringer. På den måde når du flest muligt vælgere.’

Også Søren Pinds såkaldte ’social Media manager’ David Flou satte sig til tasterne under debatten. Han er altså den person, som hjælper Pind med at begå sig på de sociale medier. På David Flous Linkedin-profil fremgår det, at han er ansvarlig for udvikling og eksekvering af indhold på de sociale medier under valgkampen '15.

Under debatten nøjedes han ikke med at kræve klare svar fra Thorning og rose Løkke.

Venstres partisekretær Claus Richter bekræfter, at Venstre i lighed med Socialdemokraterne forsøger at påvirke vælgerne under de direkte tv-dueller.

- Valget foregår også på de sociale medier, så selvfølgelig opfordrer vi vores politikere og frivillige til at være aktive under partilederdebatterne. Medierne bruger jo aktivt opdateringer på Facebook og Twitter i deres valgdækning. Så der er vi selvfølgelig nødt til at være med, forklarer han.

- Men hvordan kunne I længe før duellen konkludere, at Løkke havde svar, mens Thorning ikke havde svar.

- Det er jo bare eksempler på, hvad man kunne skrive. Vi tager ikke forskud på noget i mailen, siger Richter, der ikke vil kommentere tweetet fra Pinds sociale medhjælper.

Hvis ikke Venstre vil erkende at have taget forskud på tv-debatten - så er det for Socialdemokraterne en ren tilståelsessag.

Umiddelbart efter Helle Thorning i debatten sagde til Lars Løkke, at der var gået Panorama i hans tal, så sendte Socialdemokraterne nemlig dette tweet ud. Ikke overraskende blev det delt flittigt af trofaste kammerater, der sad på spring ved tasterne.

Artiklen er opdateret med en kommentar fra Lars Midtiby.

Se også: S afviser blankt kritik om hård tone i valgkampen

82 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere