Vejdirektoratet stopper broløbet over Storebælt, og således kan man i september for sidste gang krydse Storebæltsbroen i motionsløbet.
Det støtter transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Transportministeren påpeger, at Vejdirektoratet har strammet praksis for arrangementer på motorvejsnettet. Det sker, fordi trafikken voksede under Lillebælt Halvmarathon.
Her opstod i maj timelange køer for trafikanterne, forklarer Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar.
- Jeg bakker op om den nye linje, fordi det er vigtigt at opretholde fri passage mellem landsdelene og på andre centrale strækninger, siger transportministeren og tilføjer:
- Og jeg har meddelt Sund & Bælt, at tilsvarende praksis gælder for de faste forbindelser – herunder Storebæltsbroen.
Han understreger, at der kan dispenseres i helt særlige tilfælde som Tour de France Grand Depart i Danmark.
Broløb Storebælt er afholdt fem gange med tre års mellemrum mellem hver.
I år forventer arrangørerne, at løber nummer 75.000 krydser broen. Andre politikere end ministeren er i Folketinget imod motionsløb på de større danske broer.
Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er før blevet forsinket af et motionsløb over Lillebælt. Han har tidligere oplyst, at han og partiet mener, at broløb bør forbydes.
Foreningen Broløbet Storebælt er forundret over beslutningen.
- Det er klart, at det tager lidt længere tid at køre over broen, når der er broløb. Men med alle de tiltag, der er gjort, mener vi, at generne er minimale, siger formand Per Hansen.
- Det bør være muligt en gang hvert tredje år at afvikle Danmarks måske mest unikke løbebegivenhed.
Foreningen beder ministeren genoverveje sin beslutning.
Løbet foregår normalt ved, at den ene vejbane er spæret af, mens trafikken i begge retninger deles om de to spor i den anden vejbane.