Annonce:
Annonce:

Ny S-kampagne er manipulation og Fake News

Socialdemokraterne og Mette Frederiksen misbruger forskningsrapport til politisk propaganda, der skal skræmme danskerne til at stemme på partiet

Socialdemokraternes gruppeformand Henrik Sass vil ikke have kritiske spørgsmål fra journalister. Det forstår man godt, når man ser partiets seneste kampagneindslag på Facebook. Her ses han med S-formand Mette Frederiksen og politisk ordfører Nicolai Wammen. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Socialdemokraternes gruppeformand Henrik Sass vil ikke have kritiske spørgsmål fra journalister. Det forstår man godt, når man ser partiets seneste kampagneindslag på Facebook. Her ses han med S-formand Mette Frederiksen og politisk ordfører Nicolai Wammen. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Politik

Socialdemokratiet misbruger og manipulerer med forskningsresultater fra Trygfonden i en ny kampagnevideo på de sociale medier.

Videoen indgår i kampagnen 'Lad os samle Danmark igen', hvor partiformand Mette Frederiksen er frontfigur.  

I videoen hævder partiet med en videnskabelig undersøgelse fra Trygfonden som kilde, at 'flere og flere danskere føler sig utrygge'.

Problemet er bare, at videoens hovedbudskab er 'Fake News' - og rummer flere tilfælde af direkte manipulation.

Der er først og fremmest ikke 'flere og flere danskere', som føler sig utrygge.

Det fortæller forskningschef Anders Hede, der er ansvarlig for Trygfondens 'Tryghedsmåling 2017'.

- Kan man sige, at flere og flere danskere føler sig utrygge?

Annonce:

- Nej, det kan man ikke. Der er lige præcis ikke blevet flere utrygge. Det har stabiliseret sig. Dem der er blevet lidt flere af, det er de mellemtrygge. Der er færre helt utrygge – og der er færre helt trygge. Lidt flere mellemtrygge. Så vi er blevet mindre polariserede, end vi har været før, forklarer han. (artiklen fortsætter under billedet)

 

 

Danskerne utryghed steg efter finanskrisen - og det var især den økonomiske utryghed, som steg. Faktisk fremhæver den seneste 'Tryghedsmåling', at der er sket en positiv udvikling de sidste par år.

'Denne gang har vi gode nyheder med. Andelen af rigtigt utrygge går nu tilbage, sammenlignet med sidste måling i 2015', står der i forordet til rapporten.

- Så det er forkert at skrive, at der er flere og flere utrygge danskere?

- Ja, det er det, siger forskningschef Anders Hede.

I kampagnen fremhæver Socialdemokratiet, at 41 procent af danskerne er bange for sygdom i familien.

Om det siger forskningschefen:

- Hvis man sammenligner 2015 og 2017, hvilket er fair at gøre, så er det uændret.

Annonce:

Den økonomiske tryghed er steget
I kampagnen - som altså skal få flere danskere til at stemme socialdemokratisk, så de kan blive trygge igen - fremhæves det også, at 26 procent af danskerne er 'bange for at mangle penge, hvis der kommer en uventet udgift'.   

Men netop det tal er faktisk et udtryk for, at danskerne er blevet 'mere trygge'. I den foregående 'Tryghedsmåling' fra 2015 sagde hele 34 procent nemlig, at de frygtede uventede udgifter. 

- Ja, der går det markant bedre (sammenlignet med 2015,red.). Lige præcis de ting, som har med den økonomiske situation at gøre, der går det bedre med trygheden. Det er fuldstændig som forventet. Det, som går dårligere denne her gang, har noget at gøre med kriminalitet. Det spænder lige fra indbrud til terror. Så med den økonomiske tryghed, der går det bedre - og utryghed ved sygdom er meget stabilt, forklarer forskningschef Anders Hede.

Annonce:

Sass i angreb på pressen
Socialdemokraternes gruppeformand Henrik Sass Larsen langede for nyligt ud efter journalister og medier. De er ikke længere interesseret i at skabe oplysende historier om politik. Derfor foretrækker han og partiet selv at 'oplyse' vælgerne direkte på eksempelvis de sociale medier, forklarede han. (artiklen fortsætter under billedet)

 

Men partiets seneste kampagne på Facebook er dog et eksempel på, hvordan det kan gå, når politikere - som ikke er underlagt nogen form for sandhedspligt - henvender sig direkte til vælgerne. 

Socialdemokratiet manipulerer nemlig ikke bare med forskningsrapportens hovedkonklusion. Partiet manipulerer også med de diagrammer, som bruges i kampagnen.

Eksempelvis er 41 procent af danskerne bange for sygdom i familien. Men det lagkagediagram - som bruges i S-kampagnen - viser grafisk, at mere end halvdelen af alle danskere frygter sygdom i familien.  (artiklen fortsætter under billedet)

Socialdemokratisk manipulation. Lagkagen til højre viser, hvor meget 41 procent reelt udgør - mens socialdemokraterne til venstre i den røde lagkage fusker med grafikken.
Socialdemokratisk manipulation. Lagkagen til højre viser, hvor meget 41 procent reelt udgør - mens socialdemokraterne til venstre i den røde lagkage fusker med grafikken.
 

Det samme er tilfældet, når 26 procent af danskerne - ifølge rapporten fra Trygfonden - frygter at mangle penge til en uventet udgift. Her fremstilles det grafisk som om, at cirka 33 procent er bange for uventede regninger.  (artiklen fortsætter under billedet)

Fake News. Faktisk er andelen af danskere, som frygter uforudsete udgifter, faldet markant fra 2015 til 2017. Samtidig fusker partiet med grafikken, så 26 procent syner af langt mere end i virkeligheden. 26 procent er som bekendt kun lidt mere end en kvart cirkel.
Fake News. Faktisk er andelen af danskere, som frygter uforudsete udgifter, faldet markant fra 2015 til 2017. Samtidig fusker partiet med grafikken, så 26 procent syner af langt mere end i virkeligheden. 26 procent er som bekendt kun lidt mere end en kvart cirkel.

Annonce:

Uansvarligt og provokerende
Politisk ordfører hos Konservative, Mette Abildgaard, kalder den socialdemokratiske kampagne for uansvarlig.

- Der er et meget klart budskab fra Socialdemokratiet i denne her kampagne. At danskerne er blevet mere utrygge. De starter med en graf, som viser en eksplosiv stigning, som for alvor går op ad. Den skal være med til at underbygge, at vi er blevet mere utrygge. Og så kommer de med deres løsning, nemlig at investere i velfærd, uddannelse og fremtidens job. De bruger jo denne her undersøgelse på en bevidst forkert måde.

- For at fremstille et billede af et Danmark, der er på vej ud over afgrunden - og så kommer de og vil frelse os. Det, synes jeg, er dybt provokerende og uansvarligt, at de taler denne her frygt op i samfundet. Det er ikke noget, vi har brug for, tværtimod, siger hun og fortsætter:

Annonce:

- Det her er ekstra slemt i en tid, hvor vi diskuterer Fake News og alt muligt andet. Så har vi også internt i partierne et ansvar for at sikre en eller anden kvalitet i forhold til det, vi kommunikerer fra vores egne platforme. Det lever de ikke op til her.

Venstres politiske ordfører Jakob Ellemann-Jensen er enig med sin konservative kollega.

- Jeg synes altid, det er trist, når politikere uden grund taler frygten op eller Danmark ned. Det er lykkedes for Mette Frederiksen og Socialdemokratiet at gøre begge dele indenfor den seneste uge. Det er der ingen grund til, siger han.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at få en kommentar til den manipulerede kampagne fra socialdemokraternes politiske ordfører Nicolai Wammen. Men han har ikke reageret på henvendelsen.

Fakta

Anders Hede, forskningschef i TrygFonden, står sammen med professor Jørgen Goul Andersen, Aalborg Universitet, og Jacob Andersen, direktør i Dansk Kommunikation, bag TrygFondens Tryghedsmåling 2017, som er gennemført blandt 6.053 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år.

Presseloge-formand om Sass-angreb: - Jeg ønsker mig ikke tilbage til partipressen

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

TILTALT FOR MIA-DRABET

Annonce:
Bandidos skal bekæmpes hårdt og med alle midler
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: