Annonce:
Annonce:

Ole Birk freder Benny

Liberal Alliance freder transportminister Benny Engelbrecht (S) i sag om fortielse og løgn overfor Folketinget, hvor støttepartierne hæver stemmen

Transportminister Benny Engelbrecht er ren som nyfalden sne, mener Liberal Alliance. Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix
Transportminister Benny Engelbrecht er ren som nyfalden sne, mener Liberal Alliance. Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Politik

Der er intet at komme efter, og Liberal Alliance nægter at stemme den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht ud af ministerkontoret i sag om CO2-udledning.

Det oplyser transportordfører Ole Birk Olesen, mens regeringens støttepartier modsat beskylder Benny Engelbrecht for at skjule og lyve om vigtige oplysninger for at få milliardaftale om infrastruktur til at se grønnere ud.

- Vi mener ikke, at han har gjort noget, som berettiger til en ministerstorm, siger Ole Birk Olesen.

- Så I vil ikke stemme for et mistillidsvotum, hvis det kommer i salen?

- Nej, vi vil ikke stemme for et mistillidsvotum., fortæller den tidligere transportminister.

Det drejer sig om den såkaldte Infrastrukturplan 2035, hvor udledning på flere millioner tons CO2 forsvandt som dug fra solen, selvom tallene angiveligt blev efterspurgt af Folketinget.

CO2-udledning forsvandt

En udledning på flere millioner tons CO2 forsvandt som dug fra solen, selvom tallene angiveligt blev efterspurgt af Folketinget.

Det viser mere end tusind siders aktindsigt, som mediet Ingeniøren har fået fra Vejdirektoratet, Transportministeriet og Finansministeriet.

Da regeringen i juni sidste år kunne præsentere en bred aftale om broer, skinner og mortorveje til mere end 160 milliarder kroner, lød det derfor:

'I modsætning til tidligere infrastrukturplaner er 'Infrastrukturplan 2035' i sig selv CO2-neutral'.

I regeringens fremlæggelse indgik dog ikke beregninger på 36 af projekterne, hvor udledning fra anlæg og vedligeholdelse samlet kom op på mellem 1,64 millioner tons CO2, skriver Ingeniøren.

Vejdirektoratet var ellers klar til at regne udledningen med i august 2020, og tallene lå klar allerede i september 2020.

Herefter begyndte Transportministeriet at benytte tallene, viser aktindsigten,og 6. oktober blev hele pakken præsenteret for transportminister Benny Engelbrecht (S).

Beregningerne for CO2-udledning ved anlæg forsatte som en del af forarbejdet et halvt år frem, men da regeringen præsenterede planen 8. april, var den renset for tallene.

Aktindsigten viser, hvordan Transportministeriet flere gange i forhandlingsforløbet ville have skåret til, så CO2-udledningen udgik fra notater og oplæg. Det blev ellers efterspurgt af partierne.

Annonce:

LA: Udmærket transportminister
Men det får ikke den liberale Ole Birk Olesen til at ryste på hånden.

- Vi vil gerne have en ny regering, som går mere op i frihed og fremgang, men Danmark bliver ikke et bedre sted af, at Benny Engelbrecht bliver udskiftet med Christian Rabjerg eller en anden partisoldat, som står i kø til en ministerpost, siger LA's transportordfører.

- Benny Engelbrecht er efter vores mening en udmærket transportminister, når det nu skal være en socialdemokrat, fortæller Ole Birk Olesen.

Taburetten vakler: Det siger støttepartierne

Enhedslisten

- Sagen ser alvorlig ud, hvis der er tilbageholdt centrale klimatal for at få infrastrukturaftalen til at se grønnere ud, end den egentlig er. Det vil vi til bunds i nu, siger Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen.

- Vi har krævet hastesamråd og kommer til at vende hver en sten i sagen. Så må vi vurdere de svar, vi får, fortæller Mai Villadsen.

Socialistisk Folkeparti

- Jeg vil gerne have en forklaring på sagen fra transportministeren, før jeg tager stilling til hans fremtid i regeringen, siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

SF ser med særdeles kritiske øjne på sagen, fordi 'transportministeren ikke har oplyst om eksistensen af nye beregninger af CO2-udledningen fra anlægsprojekterne i Infrastrukturplan 2035'.

- Vi har jo faktisk spurgt utrolig meget ind til netop det og fået at vide, at sådanne tal ikke eksisterede for mange af projekterne, som vi i sin tid forhandlede om, fortæller SF's transportordfører.

- Det er jo faktisk ret væsentlig viden, når nu vi sådan set forsøger at stoppe en klimakrise og reducere udledningen af CO2 på så mange områder som muligt, siger Anne Valentina Berthelsen.

Radikale Venstre

Radikale Venstre ser også med 'stor alvor' på sagen, hvor de meget gerne ville have haft bergeningerne i løbet af forhandlingerne, oplyser klima- og transportordfører Rasmus Helveg.

- Vi har fået lovning på en forklaring, og hvis den er rimelig så er er alt ok. Hvis den ikke passer med, hvad der er forklaret tidligere, så har vi et meget stort problem, siger Rasmus Helveg.

Frie Grønne

Partiet Frie Grønne ser også frem til at få svar på, hvorfor Benny Engelbrecht har 'tilbageholdt tilgængelige og væsentlige oplysninger om CO2-udledninger for Folketinget i forbindelse med de mange motorvejsprojekter i transportaftalen'.

- Regeringen fortjener en plads i historien ved siden af selskaber som Exxon og Shell, som bevidst forsøger at skjule den skade, deres handlinger forårsager, så de bare kan fortsætte, som de plejer. Det ligner umiddelbart et brud på ministeransvarsloven, og derfor er det helt afgørende, at vi kommer til bunds i den her sag, siger Sikandar Siddique, MF og politisk leder for Frie Grønne.

- Og hvis det viser sig, at Benny har fortiet og/eller løjet overfor Folketinget?

- Det har han ikke. Han har vurderet, at det eksisterende materiale ikke var godt nok til offentliggørelse, og det må han gerne, siger Ole Birk Olesen.

NB afventer forklaring
Ekstra Bladet har også talt med Nye Borgerliges Mette Thiesen, som skulle have mødtes med Benny Engelbrecht om sagen 9. februar. Nu er det møde rykket frem til onsdag 2. februar.

Annonce:

- Jeg ser frem til at høre, hvad der er op og ned i sagen, men det her med CO2-regnskabet har ikke fyldt mest for os, da vi forhandlede. Vi så gerne at der var endnu flere veje, end dem, som kom med i planen, siger transportordfører Mette Thiesen.

- Betyder det så, at Nye Borgerlige ikke vil stemme for mistillid til ministeren, hvis det ender i folketingssalen?

- Ministre skal selvfølgelig overholder ministeransvarlighedsloven – de må ikke lyve for Folketinget, så vi må se, hvordan sagen udvikler sig, fortæller Mette Thiesen.

Indkalder til krisemøder
Både mandag, tirsdag og onsdag har Benny Engelbrecht indkaldt til krisemøder mellem støttepartierne og transportminister Benny Engelbrecht.

Enhedslisten oplyser til Ekstra Bladet, at de skal til møde med ministeren tirsdag, mens de radikale oplyser, at de har møde med Benny Engelbrecht onsdag.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger havde transportministeren i første omgang indkaldt forligspartierne til en orientering 9. februar, men han har pludselig brug for at tale med regeringens parlamentariske grundlag enkeltvis.

Annonce:

'Jeg tager samarbejdet med Folketinget dybt alvorligt, og derfor kan jeg selvfølgelig ikke leve med, at der hos nogen ordførere er tvivl, om jeg har handlet korrekt.'

'Jeg vil snarest muligt holde et møde med ordførerne, så vi kan få talt sagen igennem', lyder det i en skriftlig svar fra Benny Engelbrecht.

Juraprofessorer: Skjulte klimatal er lovbrud

Det er et direkte brud på ministeransvarsloven, hvis transportministeren under forhandlingerne om infrastrukturpakkens oplyste, at tal om CO2-udledning fra anlæg af veje og baner i pakken ikke fandtes - når han samtidig vidste, at tallene faktisk var udarbejdet.

Det siger to forvaltningsretseksperter til mediet Ingeniøren, der aflørede, at udregninger af infrastrukturaftalens CO2-udledning i sidste øjeblik blev slettet fra det materiale, som de øvrige partier fik udleveret.

Venstre og Enhedslisten fortæller til Ingeniøren, at ministeren under forhandlingerne oplyste, at klimatallene ikke fandtes og derfor heller ikke kunne uddeles.

- Hvis det er rigtigt, at de har fået at vide, at udregningerne ikke fandtes - selv om de gjorde - er det brud på ministeransvarsloven. For det er en vildledning af Folketinget, siger juraprofessor på Aalborg Universitet Sten Bønsing til Ingeniøren.

- Selv hvis ministeren ikke har svaret decideret objektivt forkert - sagt at de ikke eksisterede, selv om de gjorde - kan man sagtens forestille sig, at det stadig var vildledning. Er de centrale, er der faktisk pligt til, at ministeren selv giver de beregninger eller henviser til at de eksisterer, selv om han ikke bliver spurgt direkte ind til det, siger juraprofessoren.

Også Jens Elo Rytter, juraprofessor på Københavns Universitet, vurderer at det kan være brud på ministeransvarsloven, hvis Benny Engelbrecht har kendt til CO2-udregningerne på anlægsarbejdet i infrastrukturaftalen, men til ordførerne har sagt at de ikke fandtes.

Forsker: Det er dybt, dybt kritisabelt
Transportminister Benny Engelbrecht - der endnu ikke har stillet op til et interview i sagen -  oplyser til MobilityWatch, at beregningerne ikke blev lagt frem da de 'ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter'.

Men ifølge forsker i miljøøkonomi ved Aarhus Universitet Mikael Skou Andersen vil sådanne beregninger altid være forbeholdt usikkerhed, skriver MobilityWatch.

Forskeren forholder sig også kritisk til, at beregningerne ikke har været fremme, selvom de eksisterede, før planen blev vedtaget.

Annonce:

- Det er dybt, dybt kritisabelt, og det er nærmest skandaløst, hvis beregningerne er blevet hemmeligholdt, sagde han til MobilityWatch.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Varmechecken går til narko - hvordan synes I selv det går?
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: