Ordfører til husejere: - Det er uheldigt

Flere hundrede borgere er utilfredse, fordi planerne for byggeriet af 41 ikke var klare, mens de havde mulighed for at klage. Nu forsvarer energiordfører processen

Carsten Bach (LA) er enig i, at klageprocessen ikke har været helt optimal for de mange beboere på vestkysten Foto: Jens Dresling
Carsten Bach (LA) er enig i, at klageprocessen ikke har været helt optimal for de mange beboere på vestkysten Foto: Jens Dresling

656 borgere og sommerhusejere har klaget og søgt erstatning hos den særlige Taksationsmyndighed, fordi deres ejendomme ventes at falde i værdi, når 41 kæmpe kystnære havvindmøller opføres over en cirka 30 kilometer lang strækning ved Vestkysten.

Problemet for de 656 beboere er, at de faktisk ikke helt vidste, hvad de klagede over dengang tilbage i 2017.

Deadline for klagefristen var 1. april 2017, men først et år efter, 31. marts 2018, bliver de mange beboere oplyst om, hvor store vindmøllerne bliver, og hvor de skal placeres.

Til venstre ses den visualisering, som Vattenfall præsenterede på det lovpligtige borgermøde om muligheden for erstatning. Her står nærmeste vindmølle angiveligt på en afstand af 5,2 km. Til højre ses den nye officielle visualisering, hvor nærmeste mølle står ca. 10 procent længere væk - nemlig 5,7 km. Visualisering: Vattenfall/Planenergi Dansk politik - 15. jul. 2018 - kl. 08:07 656 kræver erstatning i historisk sag: Nu anklages Staten og vindgigant for fusk

Altså har de mange hus- op sommerhusejere klaget i blinde, da Vattenfall, som er firmaet bag vindemølleparken, ikke var færdige med at udarbejde planerne for byggeriet i 2017. Beboerne ville gerne have kendt de faktiske forhold, før fristen for at klage udløb.

Har været efter bedste skøn
Carsten Bach er energiordfører hos Liberal Alliance, og han forstår godt, at beboerne ved vestkysten ikke har været tilfredse med processen med at få placeret de 41 havvindmøller langs kysten.

Han forklarer det med, at det har handlet om, at vindmøllerne har været i udbud, og at man havde en zone, som de kunne placeres i. Derfor har det taget noget tid, før Vattenfall endelig har kunne placere de mange havvindmøller på en visualisering.

- Da projektet ikke har været nøjagtigt kendt i detaljen med de konkrete placeringer, har de første visualiseringer været efter bedste skøn. Det er det, der gør forskellen. Det er så uheldigt, at det har ikke været mere nøjagtigt, men man har forsøgt at tage højde i visualiseringerne efter bedste evne, fortæller Carsten Bach til Ekstra Bladet.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Forlæng klagefristen
Energiordfører fra Enhedslisten Søren Egge Rasmussen forstår godt, at de berørte beboere er utilfredse med, at de har skulle basere deres klager på ufærdige visualiseringer.

- I forhold til den her klagefrist, burde man så ikke have forlænget den? Eller give beboerne en ny mulighed for at klage?

- Jo, det kan jeg godt se noget rimeligt i. Det ville være en bedre proces, at man kunne klage, når man kendte den endelige mølleplacering. Jeg synes, at vi skal lære af den her sag, fortæller Søren Egge Rasmussen til Ekstra Bladet.

Carsten Bach er heller ikke afvisende overfor, at de berørte beboere skal have muligheden for at kunne klage igen over de mange havvindmøller.

- Om der er muligheder for at forlænge klagefristen er jeg ikke bekendt med, men det er da oplagt at spørge forligskredsen i forbindelse med det første møde efter sommerferien. Det er jo klart i forhold til, hvis der er nye beboere, som bliver berørt af den konkrete mølleplacering, så skal vi tage højde for det.

Søren Egge Rasmussen (EL) vil undersøge muligheden for, at man ændrer klageprocessen, næste gang der skal kystnære vindmølleparker i offentligt udbud, så man ikke står med samme problem, som beboerne på vestkysten står med nu.

83 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere