Overvældet af klager: Nu laver Ombudsmanden nyt kontor

Antallet af klager i sager om aktindsigt er steget med 57 procent på tre år, og det får Folketingets Ombudsmand til at oprette et nyt kontor for at kunne behandle klagerne

Folketingets Ombudsmand fører tilsyn med den offentlige forvaltning. Foto: Jens Dresling.
Folketingets Ombudsmand fører tilsyn med den offentlige forvaltning. Foto: Jens Dresling.

Folketingets Ombudsmand kan ikke følge med det voksende antal klager over afgørelser om aktindsigt, og derfor etablerer Ombudsmanden nu et kontor, der udelukkende skal behandle klagesagerne.

Det oplyser Folketingets Ombudsmand i en pressemeddelelse.

Tidligere har klager over sager om aktindsigt været placeret i et kontor, der også behandlede andre sager, men fra 1. maj er det slut.

'Vi ser et stigende antal klager over afgørelser om aktindsigt. Derfor styrker vi nu området med det formål at behandle sagerne hurtigere,' lyder det fra Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, i pressemeddelesen.

Antallet af klager over offentlighedssager til Ombudsmanden er steget fra 230 i 2015 til 362 i 2018, altså med 57 procent.

Se også: Justitsministeriet svarer for langsomt på aktindsigter

I pressemeddelelsen forklares en del af stigningen med, at det ikke længere blot er medier, der klager i sagerne, men også private borgere.

Fordi antallet af klagesager er steget så kraftigt, betyder det også, at behandlingstiden er blevet mere end fordoblet siden 2015. Dengang tog det i gennemsnit 21 dage at få behandlet en klagesag, mens det i 2018 gennemsnitligt tog 45 dage.

Klagerne, der bliver behandlet hos Folketingets Ombudsmand, handler ofte om ministerbetjening, sagsbehandlingstid og ekstrahering, altså at oplysninger bliver trukket ud af de aktindsigter, der bliver udleveret.

Se også: Ombudsmanden: Ministerier nøler med sagsbehandlingen

6 kommentarer
Vis kommentarer