Professor om stor S-kampagne: Du manipulerer, Helle

En række oplysninger bliver fortiet i ny S-kampagne, siger professor

Helle Thorning og socialdemokraterne tegner et rosenrødt billede i deres nye kampagne, siger professor. (Arkivfoto: AP)
Helle Thorning og socialdemokraterne tegner et rosenrødt billede i deres nye kampagne, siger professor. (Arkivfoto: AP)

Socialdemokraterne med Helle Thorning-Schmidt i spidsen manipulerer stærkt med deres seneste kampagne om partiets resultater i regering. Det mener professor i statistik ved Aarhus Universitet Peter Allerup.

Den spritnye kampagne sætter i disse dage i aviser og på sociale medier spot på regeringens resultater under Thornings lederskab. Men den skal ifølge statistik-professoren tages med mere end bare et gran salt.

Se også: Fra syndebuk til posterboy: Blå Bjarne skal fiske stemmer

Fortier sammenhængen

- Kampagnen er manipulerende på den måde, at en række baggrundsoplysninger bliver fortiet, som kunne give bedre indsigt. Det manipulerende ligger i forenklingen af fakta, siger han.

Professoren er især kritisk over for Socialdemokraternes fremlægning af, hvor mange private arbejdspladser der er skabt under Helle Thorning-Schmidts kontra Lars Løkke Rasmussens tid i Statsministeriet.

Se også: Helle og Løkkes kampagne-offensiv: Derfor slås de om småting

Forskel på én procent

I en video på Socialdemokraternes hjemmeside og Thornings Facebook-profil viser en graf, at der under Løkke blev tabt 100.000 private arbejdspladser, mens der under Thorning er skabt 40.000. Grafen præsenterer imidlertid forskellene for dramatisk ifølge Peter Allerup.

- Stigningen under Helle Thorning er, når man kigger den efter i sømmene, på cirka to procent. Under Løkkes sidste tid var det en procent.

Større forskel er der altså ikke på de to statsministre.

- Hvordan synes du, kampagnen fremstiller det?

- Det er rimelig stærkt manipulerende.

Se også: Kampen om at få magten efter valget bliver historisk dyr

Man får virkelig indtryk af, at det går stærkt frem under Helle, og at det er hende, der er årsagen til det. Derudover kan man jo kun se nogle lodrette stave, som skal repræsentere måneder. Men de stemmer ikke overens med de faktiske forhold. Så her ser det ud til, at der er manipuleret med flere fakta.

- Grafen burde simpelt hen være længere end det angivne for at få alle fakta med.

Se også: V i hårdt angreb: Du reklamerer ulovligt for Brugsen, Dan!

Ventetider

Statistikeren er også kritisk over for Socialdemokraternes fremstilling af resultaterne på ventetider for opererede patienter. I kampagnematerialet viser et søjlediagram med tal fra årene 2011-2014, at ventetiden er faldet markant.

Grafens lodrette akse dækker imidlertid kun over det antal dage, ventetiden er faldet, og inkluderer altså hverken tendensen, før Thorning kom til magten - eller den hypotetiske bund på nul dages ventetid.

- Vi får ikke vist start-og slutdata på den graf. Der er nogle såkaldte randproblemer, som tegningen ikke dækker over, siger Peter Allerup og peger på, at regeringspartiet også her har valgt et meget begrænset udsnit af virkeligheden til sin kampagne.

- Den graf handler om ventetiden for patienter, der allerede er opereret. Vi får ikke her nogen idé om, hvordan ventetiden er på andre parametre, så vi kan danne os et bedre overblik.

Se også: Helles kampagne angrebet fra alle sider: Se svenskernes kritik

S: Tallene holder

Socialdemokratiets politiske ordfører Maja Panduro afviser kritikken.

– Det ændrer jo ikke ved, at de tal holder 100 procent. Alt, hvad vi skriver, er dokumenteret og sandt – og jeg synes faktisk, at det er vigtige resultater, vi viser frem. Og det ændrer ikke på, at Løkke tabte arbejdspladser – vi skaber arbejdspladser, siger hun til Ekstra Bladet.

Se også: DF: S manipulerer vælgerne med ny indvandrerkampagne

560 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere