Radikal Ungdom: Afskaf kristne helligdage

Drop helligdagene i den kristne tro, fordi danskerne alligevel ikke går op i religion, foreslår Radikal Ungdom

Landsformand i Radikal Ungdom, Victor Boysen, vil gerne droppe alle kristne helligdage.
Landsformand i Radikal Ungdom, Victor Boysen, vil gerne droppe alle kristne helligdage.

Ungdomspartier har ofte vilde ideer, men på en højhellig kristi himmelfartsdag, slår Radikal Ungdom formentlig rekorden.

De unge radikale vil nemlig afskaffe alle kristne helligdage. Årsagen bygger på, at mange danskere alligevel ikke er troende eller går op i kristendommen.

- Det er ikke til at forstå, hvorfor kristne koryfæer skal bestemme over alle danskere. Mange støtter jo ikke op om folkekirken, så hvorfor skal de tvinges til at fejre, at Jesus liv på jord sluttede for 2000 år siden, siger landsformand Victor Boysen til Ekstra Bladet.

Kristi himmelfartsdag ligger 40 dage efter påske og 10 dage før pinse. Den falder altså altid på en torsdag, og det sker i en hyldest til, at Jesus efter sin opstandelse for til himmels. En hyldest, som ifølge Radikal Ungdom, ikke skal finde sted på kommando år efter år.

- Jeg forstår ikke, hvorfor Netto skal være lukket i dag, fordi det alene er en mærkedag i den kristne religion, og derfor foreslår vi at afskaffe de kristne helligdage, så danskerne selv kan bestemme, hvornår de vil holde ferie, siger han.

Se også: Derfor fejrer vi Store bededag

Thorning ville også droppe helligdage
De danske helligdage har før været i centrum. Helle Thorning-Schmidt foreslog i sin tid som statsminister, at man sløjfede helligdage, så danskerne kunne arbejde mere.

Det var en del af de berømte 12 minutter mere på arbejde i trepartsforhandlingerne, og blandt andet store bededag var i spil.

Se også: Fagbosser før trepart: Vi skal under ingen omstændigheder arbejde mere

Radikal Ungdom vil dog ikke sløjfe de 12 helligdage om året for at få danskerne til at arbejde mere. Fridagene skal blot hedde noget andet og ligge på tidspunkter, som chefer og ansatte kan blive enige om.

- Jeg synes, at arbejdsmarkedets parter sammen skal finde ud af, hvornår det giver mening at holde fri. Det kan være, at man kunne lave en forårsferie eller omkring nytår.

Se også: Påsken skal måske flyttes

 

Ok med samme dage
- Men hvad nu hvis parterne så bliver enige om at holde fri samme dage, som vi har helligdage i dag?

- Så ville det være fint, hvis folk har lyst til at holde ferie der, og ikke fordi Jesus kom ned fra himlen eller steg til himmels.

- Kristendommen er jo en del af kulturarven, og den står også i grundloven. Burde det ikke være den kalender, som vi følger?

- Stod det til mig, så adskilte vi også stat og kirke, og i praksis har kristendommen en stor hjemmebanefordel, så der er brug for reel religionsfrihed og religionslighed.

- Jeg tvivler på, at der er mange danskere, som bruge sjælelig energi på at fejre de her helligdage, så jeg tror, at folk er klar til at skrotte helligdagene, siger Victor Boysen.

Se også: Du burde have haft fri i dag - se hvorfor

 

715 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere