Radikalt jule-ønske: Sælg DSB

Det er på tide at sælge DSB, så der kan komme tog til tiden, lyder et forslag for unge radikale

DSB har målet om 'Tog til tiden', hvor otte ud af ti tog skal ankomme højst tre minutter efter køreplanen. Tal fra sommeren i år viser, at DSB ikke lever op til kravet på 13 ud af 19 strækninger. Polfoto: Jens Dresling.
DSB har målet om 'Tog til tiden', hvor otte ud af ti tog skal ankomme højst tre minutter efter køreplanen. Tal fra sommeren i år viser, at DSB ikke lever op til kravet på 13 ud af 19 strækninger. Polfoto: Jens Dresling.

Danskere i hobetal skal i disse dage fragtes på tværs af landet for at holde jul. Og hvis de skal komme hjem til tiden, så burde staten sælge DSB.

Det er Radikal Ungdoms største juleønske, og dermed går ungdomspartiet op mod moderpartiets politik, fordi 'DSB er et uovertruffet eksempel på, at monopol er noget skidt'.

'Det er på tide at tænke nyt og sende togdriften i udbud, så danskerne kan få hurtigere, billigere og bedre tog. Mit største juleønske i år er derfor, at DSB bliver privatiseret', skriver formand for Radikal Ungdom Victor Boysen i dag i et debatindlæg i Politiken.

'Turen fra Nyborg til Frederikshavn tager i al fald lige så lang tid i dag, som da Viggo Kampmann var statsminister i det herrens år 1965. Det er et imponerende fravær af forbedring' skriver RU-formanden.

(Foto: Jens Dige) Dansk politik Politisk flertal vil bremse DSB's plan om dyrere billetter

Justering af køreplan
Til Ekstra Bladet uddyber landsformanden det kontroversielle forslag.

- Jeg er træt af forsinkede tog. Særligt her på de store rejsedage er det tydeligt, at DSB ikke magter at sikre de billige, hurtige og punktlige tog, som danskerne fortjener, siger Victor Boysen.

DSB har målet om 'Tog til tiden', hvor otte ud af ti tog skal ankomme højst tre minutter efter køreplanen. Tal fra sommeren i år viser, at DSB ikke lever op til kravet på 13 ud af 19 strækninger.

Det fik blandt andet DSB til at lave om i køreplanen, hvor tiderne blev justeret, så det var nemmere at holde planen.

Dansk politik LA-profil efter tågehorns-bommert: Man skal sige noget dumt for at komme i medierne

Hvad med Arriva?
De unge radikale ser et godt eksempel på privatisering i det britiske Arriva, som købte Unibus i 1997. Siden er Arriva vokset til den største operatør inden for busser og næststørste inden for tog.

'I 2014 kørte hele 995 ud af 1.000 Arriva-tog til tiden. Det står i skarp kontrast til DSB, der næsten årligt må aflevere en dummebøde i millionklassen til Transportministeriet for ikke at leve op til målsætningen om tog til tiden' står der i kronikken.

RU-formanden kalder forslaget 'god socialliberal politik', og han sender samtidig en stikpille til De Radikale på Christiansborg.

- Med billigere og hurtigere tog, vil færre danskere tage bilen. Det vil mindske luftforureningen og gavne klimaet. Derfor håber jeg, Radikale Venstre vil give deres transportpolitik en overhaling og hjælpe os med at privatisere DSB.

Dansk politik Støjberg: Selvfølgelig kan DSB tjekke pas

123 kommentarer
Vis kommentarer