S: Blå blok løber fra egen letbane-regning

De borgerlige har flere gange har udskudt letbanen i Københavns omegn. Den bliver dyrere end forventet, lyder det fra de blå partier

Letbane Ring 3 ved Herlev Hospital.  (Foto: Pressefoto)
Letbane Ring 3 ved Herlev Hospital. (Foto: Pressefoto)

(Opdateret 22. apr. 2016 med kommentar fra Venstre)

De blå partier trækker deres eget projekt om at opføre en letbane i Københavns omegn i langdrag.

I dag blev letbanen i København endnu engang udskudt, efter et snærvert flertal af de borgerlige i Transportudvalget sikrede, at udvalgets betænkning også skulle udskydes.

Således blev det heller ikke i denne omgang, at Christiansborgs politikere kunne få forslaget om letbanen færdigbehandlet i salen, da de først skal bruge grønt lys fra Transportudvalget.

Forklaringen er ifølge de borgerlige af økonomisk karakter. Det frygtes, at letbanen bliver op til flere milliarder dyrere end forventet, og derfor har de blå partier bedt ministeren at indkalde forligskredsen til drøftelser af sagen.

S: Bange for, at de trækker sig
Mindst to gange før er lovbehandlingen af projektet skudt til hjørne med forklaring om, at der skal flere drøftelser til, men det socialdemokratiske folketingsmedlem Jeppe Bruus kan ikke se, hvad det er, der skal ydermere vejes og vægtes.

- Alle spørgsmål er allerede besvaret. Alle såkaldte usikkerheder, man har forsøgt at trævle op, har ministeriet svaret på, siger Jeppe Bruus.

- Man trækker tiden, lyder det fra Socialdemokraten.

Han spår en sort fremtid for projektet.

- Jeg frygter, at de forsøger at trække stikket på det, siger Jeppe Bruus, der er valgt i København Omegns Storkreds - de omegnskommuner letbanen skal køre igennem.

Letbanen i Gladsaxe. Efter planen koster letbanen fire milliarder og skal med 27 stop undervejs køre langs Ring 3 mellem Ishøj og Lyngby. (Foto: Pressefoto)
Letbanen i Gladsaxe. Efter planen koster letbanen fire milliarder og skal med 27 stop undervejs køre langs Ring 3 mellem Ishøj og Lyngby. (Foto: Pressefoto)
 

Ideen at op opføre letbanen blev til i 2009 under en borgerlig regering, da alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet indgik et grønt transportforlig.

- Man skulle jo tro, at de har en interesse i, at deres eget lovforslag overholder den tidsplan, de selv har lagt, lyder det fra Jeppe Bruus, der selv har deltaget i møderne.

K: Letbanen er ingen gavn
Spørger man transportordfører for de konservative, Rasmus Jarlov, kan Jeppe Bruus godt droppe sit brok. Skinnerne bliver ikke lagt, før der er helt og aldeles styr på økonomien.

- Hvis ikke økonomien holder, bliver letbanen droppet. Vi kan ikke bare bruge flere penge. Vi har et budget. Det skal overholdes, og derfor har vi trykket på pause-knappen for at holde et møde med ministeren for at sikre, hvordan vi håndterer økonomien på projektet, siger han.

Letbanen i Rødovre. (Foto: Pressefoto)
Letbanen i Rødovre. (Foto: Pressefoto)

Jarlov lægger ikke skjul på det - han er stik imod forslaget.

- Problemet er, at det ikke gavner trafikken. Det giver dårligere fremkommelighed, fordi Ring 3, der er en af de største veje i hovedstadsområdet, bliver ødelagt at letbanen, siger han.

Venstre vil have plan b klar
Den holdning deler Venstre-ordfører Kristian Pihl Lorentzen dog ikke.

- Målet er stadig, at lovforslaget bliver vedtaget inden grundlovsdag. Så de der kære socialdemokrater ser spøgelser, konstaterer han.

Pihl Lorentzen stresser også, at økonomien skal være på plads, inden der skal bruges milliarder på letbanen.

Derfor forsøger man nu at støbe en plan b sammen. Helt konkret har man haft en anden løsning, 'Bus Rapid Transit', der er en slags hurtig-bus, på blokken, oplyser Kristian Pihl Lorentzen.

- Det vil vi gerne have belyst her det næste års stykke tid, fordi der behov for at få det her kollektive trafiktilbud, og vi håber det bliver letbanen, men hvis økonomien ikke hænger sammen, er vi forpligtet til at se efter andre løsninger, siger han.

67 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere