S skruer op for blusset i kampen om Københavner-letbane

'Stop højrefløjens angreb på letbanen' - der er milliarder på spil, lyder det fra Morten Bødskov (S), der var på Vestegnen i dag med løbesedler

'Vestegnen står sammen mod højrefløjens angreb på letbanen! Stor opbakning', skriver Morten Bødskov på Twitter. (Foto: Morten Bødskov) (Foto: Pressefoto)
'Vestegnen står sammen mod højrefløjens angreb på letbanen! Stor opbakning', skriver Morten Bødskov på Twitter. (Foto: Morten Bødskov) (Foto: Pressefoto)

(Opdateret med flere detaljer i sagen)

Vestegnen fik 'fint' besøg, da Morten Bødskov i dag var på gaden for at dele løbesedler rundt med sit budskab om, at venstrefløjens angreb på letbanen i Københavns omegn skal stoppes.

- Vi har været ude og være på torvet i dag og har delt materiale rundt i boligblokke for at gøre opmærksom på det, de borgerlige har gang i, for det er helt vanvittigt, siger erhvervsordfører Morten Bødskov (S).

- De gambler med milliardinvesteringer på Vestegnen, og det er helt uhørt, lyder det fra socialdemokraten.

Dobbelt så dyrt
Der er nemlig gået hårknude i det omdiskuterede letbane-projekt, efter det har mødt en del modstand.

Blandt andet udskød et borgerligt flertal i slutningen af april i en snæver afstemning, der endte 14-15, i Transportudvalget udvalgets tillægsbetænkning, da flertallet i Transportudvalget bestående af de blå partier gerne ville have mere tid til at drøfte letbanens økonomi yderligere.

Således kunne forslaget om letbanen endnu ikke blive tredjebehandlet og stemt om i Folketinget, hvilket har fået Socialdemokraterne til at se endnu mere rødt, end de plejer.

Se også: S: Blå blok løber fra egen letbane-regning

De borgerlige var blevet bekymret om pengene passer, efter en COWI-ingeniør varslede, at letbanen kan blive over dobbelt så dyr som hidtil forventet, da der angiveligt ikke er taget højde for omkostninger, der ifølge kilden beløber sig til 2 mia. kroner årligt, mens letbanen bliver bygget, og 1 mia. kr. årligt i driftsperioden.

Dermed ville anlægget og driften af letbanen overstige det originale budget, som COWI tilbage i 2010 på bestilling af Transportministeriet og i samarbejde med trafikselskabet Movia havde regnet sig frem til.

Her viste COWI's regnemaskine, at en letbaneløsning i Københavns omegn ville koste ca. 3,7 milliarder kroner - uden sporvogne, der efterfølgende skal købes ind og som koster 1,3 milliader.

Komfort og byudvikling eller økonomi
I samme rapport undersøgte COWI også en såkaldt BRT-løsning, der er en slags hurtig-bus, som kører i sin egen vognbane. Her var konklusionen, at den løsning ville koste 2,4 milliarder.

- Vælger politikerne en letbane langs Ring 3, prioriterer de byudvikling og komfort. Vælger de en løsning med hurtigbusser prioriterer de økonomien, sagde projektchef i COWI Preben Vilhof på COWI's hjemmeside, da rapporten blev offentliggjort.

- Ved en BRT-løsning betaler man 50-60 procent af udgifterne og får 90 procent af fordelene. Vil man have de sidste 10 procent med, skal man vælge letbanen, tilføjede Preben Vilhof.

I 2011 blev det så besluttet blandt de 11 kommuner, letbanen skal køre igennem, Region Hovedstaden og transportministeriet, at man skulle gå med letbane-løsningen, men den er altså endnu ikke blevet til noget til dels på grund af de borgerlige.

(Foto: Presse)
(Foto: Presse)
 

Investeringer i klemme
Når de blå partier trækker projektet i langdrag, sættes milliardinvesteringer over styr, mener Morten Bødskov.

- Der er det største vækstboost, siden Københavns omegn fik s-togsnettet, som er på vej nu, siger Morten Bødskov.

- De skaber usikkerhed omkring investorer, som står klar med mange hundrede millioner og nogle steder enkeltstående projekter til over en milliard kroner, uddyber han.

Også flere kommuner i Københavns omegn har været på banen og brokket sig over, at de borgerlige har blokeret for letbanen, da millioner af kroner i investeringer kommer i klemme.

Se også: Kritik af jysk letbane åbner granskning af Ring 3-bane

Bødskov: Det er et sundt projekt
- Du siger, at de borgerlige gambler med pengene, men er det ikke lige det, man gør ved ikke at drøfte økonomien grundigt, da der har været fagfolk på banen og sagt, at projektet bliver langt dyrere end forventet?

-  Nej, vi ved ikke, hvem der har sendt dette anonyme brev til transportudvalget og står bag denne kritik af økonomien, og det har modstanderne af letbanen grebet, men komikken er total al den stund, at den pågældende person øjensynligt har været ansat i Cowi og Cowi har pandet argumentationen ned for nylig, svarer han.

- Tør du love, at hvis letbanen bliver til virkelighed om en årrække, vil det økonomien ikke overskride budgettet til den tid?

- Jeg har ikke grundlag for at tro, at de beregninger, der er gennemregnet ikke skulle holde, og det er et sundt projekt, siger Morten Bødskov.

Hovedstadens Letbane får 28 stationer på 28 kilometer (Foto: Dinletbane.dk).
Hovedstadens Letbane får 28 stationer på 28 kilometer (Foto: Dinletbane.dk).
 

 

Statsrevisorer revser Aarhus letbane
Senest nyt i letbane-projekt er, at transportministeriet 26. april fik kritik af statsrevisorerne.

'Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transportministeriet har deltaget i anlægget af Aarhus Letbane uden at udvise den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente på baggrund af ministeriets erfaringer med anlægsprojekter og selskabsledelse', står der i rapporten.

Letbanen i København bygger på samme ledelsesmodel som den i Aarhus, og derfor har det vagt opsigt hos transportministeren Hans Christian Schmidt (V), der nu vil kigge nærmere på københavner-projektet og drøfte det med forligskredsen, der i 2009 stod bag et transportforlig, som blandt andet indeholder letbane-projektet i København.

Således står projektet i stampe på ny, og ifølge transportordfører Villum Christensen (LA) kommer det ingen vegne før det bliver sikret, at man ikke begår samme fejl som i Aarhus, og derfor har han kaldt transportminsiteren i samråd 3. maj.

(Foto: Pressefoto)
(Foto: Pressefoto)
 

LA: Alle omkostninger skal med
Desuden foreslår Villum Christensen, at man ser grundigt på økonomien endnu engang.

- Det er med rettidigt omhu at sikre en solid redegørelse for samtlige regninger, der indgår, og derfor foreslår jeg, at vi spørger samtlige kommuner, om de nu har alle omkostninger med, siger han.

- Men Morten Bødskov mener ikke, at der er noget galt med økonomien?

- Så læser han projektet, som fanden læser biblen.

Den liberale transportordfører mener heller ikke, at investeringer ryger i vasken, hvis projektet ikke bliver til noget.

- Det er heller ikke rigtigt, fordi en busløsning, vil også give en enorm vækst, siger han, og forklarer, at projektet kan blive bremset, hvis lovforslaget bliver ændret, inden det tredjebehandles.

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere