Søren Pinds afløser tordner: Det er betalingsringen 2.0

I næste uge overtager Martin Geertsen officielt Søren Pinds plads i Folketinget, allerede nu drømmer han om at gøre op med bilkaosset i Københavns Kommune

Martin Geertsen sad i Folketinget i perioden 2011-2015. Nu kommer han tilbage, da Søren Pind tidligere på ugen trak sig fra politik. Foto: Jens Dresling
Martin Geertsen sad i Folketinget i perioden 2011-2015. Nu kommer han tilbage, da Søren Pind tidligere på ugen trak sig fra politik. Foto: Jens Dresling

Der er kuk i parkeringen i København. Tidligere har Ekstra Bladet skrevet om, at Københavns Kommune udskriver langt flere beboerlicenser til parkering end der er pladser til.

Se også: Derfor kan du aldrig finde en p-plads i Aarhus og København: - Det er pisseirriterende

Martin Geertsen, der er Søren Pinds afløser i Folketinget, mener, at Københavns Kommune gør alt for at lukke byen af for biler, blandt andet ved at udstede for mange beboerlicenser.

- Jeg synes, nogen må sætte en stopper for, især i Københavns Kommune, den klapjagt der er på folk, der har investeret i en bil. Jeg er ikke bilfanatiker, der er bare mange i byen, der er afhængige af deres biler i hverdagen, siger Martin Geertsen.

Regeringen skal sige stop
Politikeren mener, at Københavns Kommune gør alt hvad den kan for at drive bilejerne længere ud af byen. Det skal være slut nu, og det med en indblanding fra politikerne i regeringen og i Folketinget.

- Man fik jo ikke en betalingsring i København i sin tid. Derfor prøver man nu af alle mulige mærkelige veje at få sådan en betalingsring 2.0, en der med andre virkemidler forsøger at lægge en ring om København og generer byens bilejere. Det synes jeg, at nationalpolitikerne skal blande sig i, siger Martin Geertsen.

Københavns Kommune har lavet mange gader og veje ensrettede for at kunne styre trafikken. Samtidig har man de facto lukket og indsnævret nogle af de store veje, som Nørrebrogade og Amagerbrogade.

Når sådan noget sker, så vil Geertsen gerne have staten ind som høringspart i de trafikale initiativer, som man laver på det kommunale niveau.

- Man kan så spørge: er det ikke noget kommunerne selv skal ligge og rode med? Der må jeg bare sige, at der skal være grænser for det kommunale selvstyre, især når man ser på den måde, som bystyret i Københavns Kommune forsøger at drive bilejerne ud af byen på, forklarer Martin Geertsen.

Se også: Her koster det 13.692 kroner om året for parkering: - Det er noget svineri

Se også: Borgmester vil 100-doble parkeringspriser

149 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere