Storkonfliktens skrækscenarie: Sådan bliver tog, færger og fly ramt

Den danske infrastruktur vil blive ramt hårdt, hvis Danmark bliver lukket ned af en storkonflikt

Hvad er op og ned i konflikten? Forstå den på 1 minut og hør arbejdsmarkedsforsker Bent Greve forklarer den her

Ingen ved, hvad der bliver forhandlet om i Forligsinstitutionen i disse dage. Dørene er hermetisk lukkede og det er uvist, hvor langt parterne er fra at skrive en ny overenskomst for de mange offentligt ansatte i Danmark.

Alligevel frygter de fleste danskere, at forhandlingerne vil falde fra hinanden, og at landet bliver ramt af en storkonflikt.

Det er ikke kun daginstitutioner, plejesektoren og hospitaler der vil mangle medarbejdere, hvis storkonflikten bliver en realitet. Trafikken i Danmark er et af de steder, der også vil blive ramt af massiv lammelse, skulle der komme både strejke og lockout.

Et sidste kollaps i overenskomstforhandlingerne vil give danskerne problemer til vands, til lands og i luften, da nogle væsentlige trafikale funktioner vil blive lukket helt ned. Dette vil give en belastning på andre transportformer, som færger og busser.

Danskerne vil skulle spejde meget langt efter toget, da Banedanmark vil indstille al togtrafik i hele landet. Foto: Stine Bidstrup
Danskerne vil skulle spejde meget langt efter toget, da Banedanmark vil indstille al togtrafik i hele landet. Foto: Stine Bidstrup
 

Togtrafikken:
Danskerne vil skulle kigge meget langt efter deres tog, da al togtrafik i hele landet vil stå stille. Ikke engang et godstog vil køre støjende forbi perronerne.

Årsagen til de tomme stationer er, at Banedanmark er nødt til at indstille al togtrafik, da både strejke og lockout vil reducere bemandingen så væsentligt, at det kan medføre risici og skrøbelighed. Det meddelte Banedanmark tilbage i marts måned, og det har ikke ændret sig siden, oplyser deres pressetjeneste.

DSB er ikke et af de områder, hvor man vil blive påvirket af hverken strejke eller lockout. Derfor vil medarbejderne møde ind som sædvanlig - de har bare ingen tog at betjene eller sælge billetter til.

Flytrafikken:
Pressechef i Kastrup Lufthavn Kasper Hyllested oplyser, at landets største lufthavn ikke direkte vil blive påvirket af en eventuel storkonflikt, da den er privatejet. Der vil dog kunne opstå problemer for folk, der skal ud til lufthavnen, da omkring 30 procent af passagerne kommer derud med tog. De vil derfor skulle finde andre alternativer, som taxa, metro og busser. Dette kan give forlænget rejsetid, da der kan opstå kø på vejene omkring lufthavnen. Der kan også opstå problemer for flytrafikken, fordi flyvelederne er omfattet af lockout og strejke.

Det er endnu uvist, hvor meget flytrafikken vil blive påvirket af en storkonflikt. Foto: Jens Dresling
Det er endnu uvist, hvor meget flytrafikken vil blive påvirket af en storkonflikt. Foto: Jens Dresling

Ole Pedersen er kommunikationschef hos Naviair, der beskæftiger landets flyveledere. Han oplyser, at man ikke kender omfanget af, hvad en storkonflikt vil betyde for landets flytrafik. Det hele afhænger af vagtplanerne for de ansatte, og derfor kan Naviair først melde noget konkret ud to dage før en storkonflikt begynder.

Han fortæller, at man i Naviair vil gøre alt for, at få flytrafikken til at glide så problemfrit som muligt, hvis medarbejderne skulle strejke eller lockoutes. Naviair vil gøre alt for at holde danskerne orienterede om flytrafikken under en storkonflikt.

Færgetrafikken:
Molslinjen, der sejler fra Sjællandsodde til enten Grenaa eller Aarhus, vil ikke blive påvirket af en storkonflikt. Danskerne vil stadig kunne tage en pause ombord på dækket på en af selskabets færger, fortæller PR- og kommunikationschef Jesper Maack.

Molslinjen har også busruter mellem Aarhus og København, og de vil fortsat køre også. Selskabet overvejer at sætte flere busser ind på ruten under en storkonflikt, så flere danskere stadig kan rejse problemfrit mellem landets to største byer. Hvis det bliver nødvendigt, så vil de ekstra busser tage turen over Storebæltsbroen, så der stadig vil være plads til biler på færgerne.

Bommene på Storebæltsbroen vil ikke være kronisk lukkede, hvis overenskomstforhandlingerne ender i en storkonflikt. Foto: Thomas Borgberg
Bommene på Storebæltsbroen vil ikke være kronisk lukkede, hvis overenskomstforhandlingerne ender i en storkonflikt. Foto: Thomas Borgberg
 

Storebæltsbroen:
Skal man over Storebælt i bil vil man ikke blive mødt af lukkede bomme ved betalingsanlæggene. Broen vil stadig være åben og farbar, selv hvis DMI bliver ramt af en storkonflikt. Hos Sund og Bælt, der står for den daglige drift af broen, fortæller man, at man vil hente vejrmeldinger fra andre tjenester, hvis DMI bliver ramt af en eventuel konflikt. Det er vigtigt for færden på broen, at medarbejderne konstant er orienteret om vejrforholdene.

DMI:
Hos DMI ved man endnu ikke, hvad en storkonflikt vil have af konsekvenser for deres arbejde. Det vil stadig være muligt for danskerne at få en daglig vejrudsigt, da de vises på landsdækkende medier. Hvad en konflikt kommer til at betyde for flytrafikken i Danmark er endnu uvist, men man er optimistiske omkring, at det hele nok skal gå.