Svensk minister nægter at forholde sig til DSB-ekstraregning

Svensk id-kontrol sender en ekstra regning til DSB og andre transportselskaber, men svensk minister afviser at forholde sig til kritikken

Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, forklarer her hvordan id-kontrollen vil påvirke togtrafikken til og fra Københavns Lufthavn (Video: Ritzau)

Én million om dagen.

Det kommer det ifølge DSB til at koste selskabet at kontrollere id på alle passagerer, der rejser fra Danmark til Sverige fra 4. januar.

Samtidig kommer det formentlig til at koste færgeselskabet HH Ferries omkring 100.000 kroner om dagen at skulle kontrollere alle passagerer.

Men den svenske regering kan tilsyneladende ikke se noget problem i at levere en ekstraregning til transportselskaberne, som i sidste ende kan blive nødt til at sende regningen videre til de danske - og svenske - pendlere.

- Ingen kommentarer
Ekstra Bladet har spurgt den svenske minister for infrastruktur, Anna Johansson, hvorfor den svenske regering ikke selv betaler for id-kontrollen.

Hun havde dog ikke tid til at give et interview, og hun har i stedet sendt et skriftligt svar.

- Vi er klar over, at dette vil medføre nogle problemer, men har tillid til, at operatørerne vil være i stand til at klare kravet om id-kontrol.

- Vi vil naturligvis følge situationen nøje fra indførelsen den 4. januar, skriver Anna Johansson til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har ligeledes spurgt ministeren, om det er rimeligt, at transportselskaberne skal betale.

- Det har jeg ingen kommentarer til, men jeg vil henvise til de erhvervsdrivende, der må besvare spørgsmål om deres prissætning.

- Men vi vil følge udviklingen nøje fra indførelsen. Loven betyder, at id-kontrol vil ske inden de kommer ind i Sverige, lyder det afvigende svar fra den svenske minister.

Ville ikke lytte
Dermed ser det ud til, at der ikke er nogen hjælp at hente hos de grænse-glade svenskere. Og heller ikke den danske regering er klar til at spytte ekstra i DSB's kasse oven på den svenske ekstra-regning.

I stedet skælder den danske transportminister Hans Christian Schmidt ud på de svenske kollegaer.

- Vi har forsøgt at påvirke dem masser af gange og sagt, at de skulle lade være med at lave det her, men svenskerne har ikke villet lytte eller betale for det, siger han til Ekstra Bladet.

- Jeg synes ikke, at det er rimeligt, at danske selskaber og passagerer betaler for kontrollen. Jeg synes, at svenskerne selv skulle have stået for udgiften, siger han.

Han mener, at den svenske beslutning også er skadelig på sigt.

- Det her ødelægger hele Øresundsregionen og det arbejde, som vi har lagt i vækst og handel på tværs af regionen, og jeg vil fortsat gøre opmærksom på, at det er en dårlig ide, siger han.

Ud over den øgede udgift for DSB, vurderer de, at der vil være en yderligere rejsetid på mellem 10 og 30 minutter på rejser til Sverige.

DSB vil heller ikke afvise, at passagererne på et tidspunkt direkte vil kunne mærke de øgede omkostninger.

- I første omgang vil DSB og Skånetrafiken stå for udgiften, men jeg kan ikke love, at der ikke på et tidspunkt bliver indført et gebyr, der skal dække omkostninger til id-kontrol, krævet af den svenske regering, lød det tidligere på dagen fra trafikinformationschef i DSB Tony Bispeskov.

195 kommentarer
Vis kommentarer