Svindel med Nem-ID: Nu må ministeren gribe ind

Retsordfører kræver handling fra justitsministeren efter svindelsager

Svindel med Nem-ID viser, at der er huller i retssikkerheden, mener Sikandar Siddique (AL). Foto: Jens Dresling
Svindel med Nem-ID viser, at der er huller i retssikkerheden, mener Sikandar Siddique (AL). Foto: Jens Dresling

Det er for dårligt, at det er så let at svindle med Nem-ID.

Det mener Alternativets retsordfører, Sikandar Siddique, og derfor kræver han nu handling fra justitsminister Nick Hækkerup (S).

- Det kan ikke være rigtigt, at borgere, der er blevet franarret deres Nem-ID, efterfølgende skal hænge på uretmæssige lån og kæmpe mod kreditorer. Der er tydeligvis huller i retssikkerheden, som ministeren må redegøre for, siger han.

Sikandar Siddique vil indkalde Folketingets partier til en dialog, om hvordan retssikkerheden på området kan styrkes.

75 ofre
En aktuel sag om svindel, hvor to bagmænd er blevet dømt, har fået ordføreren til at tage området op.

De to bagmænd var sigtet for at have svindlet og bedraget 75 ofre. De er begge blevet idømt to år og seks måneders fængsel.

Men det var ikke alle sager, der indgik i den endelige dom, og derfor sidder flere ofre nu tilbage med en regning, fortæller jurist i Den Sociale Retshjælp Rasmus Malver, der har repræsenteret flere af de ofre.

- Mine klienter hænger på gælden, fordi sådan har man indrettet systemet. Da man gik fra normal underskrift til Nem-ID, besluttede man, at den digitale underskrift i sig selv var nok.

Lovgivningen om Nem-ID kan ifølge Rasmus Malver betyde, at hans klienter kan komme til at hænge på regningen, fordi de ikke kan fremlægge en dom for kreditorerne.

- Og så har vi pludselig nogle voksne mennesker med mentale handicap, som hænger på en gæld, de aldrig selv har stiftet, siger han.

Manglende beviser
Flere af ofrene er voksne, som lider af forskellige mentale handicap, og fremgangsmåden har typisk været at ringe og udgive sig for at være fra en offentlig myndighed for at få offeret til at udlevere sine oplysninger.

Herefter har de dømte frit kunnet bruge ofrenes Nem-ID til blandt andet at oprette kviklån i ofrenes navne.

Rasmus Malver fortæller, at flere af sagerne sandsynligvis er blevet droppet i det endelige anklageskrift, fordi anklagemyndigheden ikke har kunnet løfte bevisbyrden.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Sikander Siddique (AL) vil have justitsministeren til at se på retsikkerheden ved Nem-ID. Foto: Aleksander Klug
Sikander Siddique (AL) vil have justitsministeren til at se på retsikkerheden ved Nem-ID. Foto: Aleksander Klug

På den baggrund kræver Sikandar Siddique (AL) nu en redegørelse fra justitsministeren.

- Ministeren må redegøre for anklagemyndighedens tilbageholdenhed. Hvordan sikrer vi, at der er tilstrækkelige beviser i fremtiden, siger han.

Hverken justitsminister Nick Hækkerup (S) eller Socialdemokratiets retsordfører, Jeppe Bruus (S), har haft mulighed for at kommentere sagen over for Ekstra Bladet.

Forældet lovgivning
Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, hvordan 64-årige Ulla Hansen fik misbrugt sit Nem-ID af telefonsvindlere, der udgav sig for at være tekniker fra banken.

Ulla Hansen mistede 100.000 kroner, da hun blev franarret sine NemID-oplysninger af en telefonsvindler. Foto: Per Rasmussen 112 - 18. nov. 2019 - kl. 17:04 Ekstra Bladet-effekten: Ulla får endelig sine penge tilbage

Også den 72-årige demente kvinde Karen Marie Skovlund blev offer for svindel med Nem-ID. Hun er havnet i RKI, efter svindlere oprettede kviklån i hendes navn for over 100.000 kroner.

Karen Marie Skovlund bor i dag på et plejehjem, men blev udsat for det grove digitale bedrageri, mens hun stadig var i stand til at bo i sin egen bolig i Brabrand. Foto: Anita Graversen Vagthund Demente Karen svindlet: Jages af inkassofirmaer

Forbrugerrådet Tænk har tidligere sagt, at man går ind for en ændring af lovgivningen om Nem-ID.

- Vi mener, lovgivningen på området er forældet. Den giver mening, hvis man ikke kan misbruge Nem-ID. Men det ser vi jo, at man kan. Det er meget svært for forbrugeren at validere, om personen i den anden ende af telefonen er fra banken, har økonom i Forbrugerrådet Tænk Ida Marie Moesby tidligere sagt.

Gode råd til at undgå misbrug af personlige oplysninger

Ida Marie Moesby, økonom ved Forbrugerrådet Tænk, har tre gode råd til, hvordan man undgår identitets-tyveri som for eksempel misbrug af NemID.

  1. Først og fremmest skal man i udgangspunktet aldrig udlevere sine personlige oplysninger som for eksempel NemID.
     

  2. Hvis man bliver ringet op af nogen, som beder om sådanne oplysninger, skal man forholde sig kritisk og stille spørgsmål, selvom det kan være svært. Mange svindlere er dygtige til at vinde folks tillid eller presser på, men tænk dig altid om en ekstra gang.
     

  3. Forbrugerrådet Tænk har i samarbejde med blandt andet bankerne og politiet lavet en app, man kan hente gratis. Den hedder Mit digitale selvforsvar, og formålet med appen er at informere brugerne om verserende sager om svindel på nettet, for eksempel phishing-mails i omløb.

Hvis man står i en situation, hvor man er blevet svindlet og franarret penge, bør man med det samme kontakte sin bank. Hvis banken ikke vil erstatte det tabte beløb, kan man klage til Det finansielle ankenævn. Det koster 200 kroner at klage, men hvis man vinder sagen, får man pengene tilbage.

Hos politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet opfordrer man også til at være kritisk, hvis man uden selv at have henvendt sig bliver kontakt af nogen, der udgiver sig for at være fra banken. Som udgangspunkt vil banken eller andre myndigheder aldrig kontakte en person og bede om oplysninger.

Hvis man skulle få misbrugt sine personlige oplysninger, skal man i første omgang kontakte banken, som så vidt muligt kan standse transaktioner. Herefter skal man kontakte politiet.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk og LCIK

38 kommentarer
Vis kommentarer