Taburetten vakler

Transportminister Benny Engelbrecht (S) beskyldes for at skjule og lyve om vigtige oplysninger for Folketingets partier for at få milliardaftale til at se grønnere ud

Benny Engelbrecht kom tidligere galt af sted, da han nægtede at stille op til et interview om den omstridte Lynetteholmen. Nu vakler taburetten i en helt anden sag. Foto: Jens Dresling
Benny Engelbrecht kom tidligere galt af sted, da han nægtede at stille op til et interview om den omstridte Lynetteholmen. Nu vakler taburetten i en helt anden sag. Foto: Jens Dresling
Følg Politik

Taburetten vakler under transportminister Benny Engelbrecht i en sag om fortielse, løgn og lånte klimafjer.

Regeringens støttepartier holder ministerens skæbne i deres hænder, og de ser med stor alvor på tonsvis af CO2-udledning, som ministeren angiveligt fortiede, da man forhandlede om infrastruktur til 160 milliarder kroner sidste år.

- Sagen ser alvorlig ud, hvis der er tilbageholdt centrale klimatal for at få infrastrukturaftalen til at se grønnere ud, end den egentlig er. Det vil vi til bunds i nu, siger Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen.

- Vi har krævet hastesamråd og kommer til at vende hver en sten i sagen. Så må vi vurdere de svar, vi får, fortæller Mai Villadsen.

SF: 'Ret væsentlig viden'
Det drejer sig om den såkaldte Infrastrukturplan 2035, hvor udledning på flere millioner tons CO2 forsvandt som dug fra solen, selvom tallene angiveligt blev efterspurgt af Folketinget.

- Jeg vil gerne have en forklaring på sagen fra transportministeren, før jeg tager stilling til hans fremtid i regeringen, siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

SF ser med særdeles kritiske øjne på sagen, fordi 'transportministeren ikke har oplyst om eksistensen af nye beregninger af CO2-udledningen fra anlægsprojekterne i Infrastrukturplan 2035'.

- Vi har jo faktisk spurgt utrolig meget ind til netop det og fået at vide, at sådanne tal ikke eksisterede for mange af projekterne, som vi i sin tid forhandlede om, fortæller SF's transportordfører.

- Det er jo faktisk ret væsentlig viden, når nu vi sådan set forsøger at stoppe en klimakrise og reducere udledningen af CO2 på så mange områder som muligt, siger Anne Valentina Berthelsen.

CO2-udledning forsvandt

En udledning på flere millioner tons CO2 forsvandt som dug fra solen, selvom tallene angiveligt blev efterspurgt af Folketinget.

Det viser mere end tusind siders aktindsigt, som mediet Ingeniøren har fået fra Vejdirektoratet, Transportministeriet og Finansministeriet.

Da regeringen i juni sidste år kunne præsentere en bred aftale om broer, skinner og mortorveje til mere end 160 milliarder kroner, lød det derfor:

'I modsætning til tidligere infrastrukturplaner er 'Infrastrukturplan 2035' i sig selv CO2-neutral'.

I regeringens fremlæggelse indgik dog ikke beregninger på 36 af projekterne, hvor udledning fra anlæg og vedligeholdelse samlet kom op på mellem 1,64 millioner tons CO2, skriver Ingeniøren.

Vejdirektoratet var ellers klar til at regne udledningen med i august 2020, og tallene lå klar allerede i september 2020.

Herefter begyndte Transportministeriet at benytte tallene, viser aktindsigten,og 6. oktober blev hele pakken præsenteret for transportminister Benny Engelbrecht (S).

Beregningerne for CO2-udledning ved anlæg forsatte som en del af forarbejdet et halvt år frem, men da regeringen præsenterede planen 8. april, var den renset for tallene.

Aktindsigten viser, hvordan Transportministeriet flere gange i forhandlingsforløbet ville have skåret til, så CO2-udledningen udgik fra notater og oplæg. Det blev ellers efterspurgt af partierne.

'Så har vi et meget stort problem'
Radikale Venstre ser også med 'stor alvor' på sagen, hvor de meget gerne ville have haft bergeningerne i løbet af forhandlingerne, oplyser klima- og transportordfører Rasmus Helveg.

- Vi har fået lovning på en forklaring, og hvis den er rimelig så er er alt ok. Hvis den ikke passer med, hvad der er forklaret tidligere, så har vi et meget stort problem, siger Rasmus Helveg.

Partiet Frie Grønne ser også frem til at få svar på, hvorfor Benny Engelbrecht har 'tilbageholdt tilgængelige og væsentlige oplysninger om CO2-udledninger for Folketinget i forbindelse med de mange motorvejsprojekter i transportaftalen'.

- Regeringen fortjener en plads i historien ved siden af selskaber som Exxon og Shell, som bevidst forsøger at skjule den skade, deres handlinger forårsager, så de bare kan fortsætte, som de plejer. Det ligner umiddelbart et brud på ministeransvarsloven, og derfor er det helt afgørende, at vi kommer til bunds i den her sag, siger Sikandar Siddique, MF og politisk leder for Frie Grønne.

Juraprofessorer: Skjulte klimatal er lovbrud

Det er et direkte brud på ministeransvarsloven, hvis transportministeren under forhandlingerne om infrastrukturpakkens oplyste, at tal om CO2-udledning fra anlæg af veje og baner i pakken ikke fandtes - når han samtidig vidste, at tallene faktisk var udarbejdet.

Det siger to forvaltningsretseksperter til mediet Ingeniøren, der aflørede, at udregninger af infrastrukturaftalens CO2-udledning i sidste øjeblik blev slettet fra det materiale, som de øvrige partier fik udleveret.

Venstre og Enhedslisten fortæller til Ingeniøren, at ministeren under forhandlingerne oplyste, at klimatallene ikke fandtes og derfor heller ikke kunne uddeles.

- Hvis det er rigtigt, at de har fået at vide, at udregningerne ikke fandtes - selv om de gjorde - er det brud på ministeransvarsloven. For det er en vildledning af Folketinget, siger juraprofessor på Aalborg Universitet Sten Bønsing til Ingeniøren.

- Selv hvis ministeren ikke har svaret decideret objektivt forkert - sagt at de ikke eksisterede, selv om de gjorde - kan man sagtens forestille sig, at det stadig var vildledning. Er de centrale, er der faktisk pligt til, at ministeren selv giver de beregninger eller henviser til at de eksisterer, selv om han ikke bliver spurgt direkte ind til det, siger juraprofessoren.

Også Jens Elo Rytter, juraprofessor på Københavns Universitet, vurderer at det kan være brud på ministeransvarsloven, hvis Benny Engelbrecht har kendt til CO2-udregningerne på anlægsarbejdet i infrastrukturaftalen, men til ordførerne har sagt at de ikke fandtes.

Forsker: Det er dybt, dybt kritisabelt
Transportminister Benny Engelbrecht - der endnu ikke har stillet op til et interview i sagen -  oplyser til MobilityWatch, at beregningerne ikke blev lagt frem da de 'ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter'.

Men ifølge forsker i miljøøkonomi ved Aarhus Universitet Mikael Skou Andersen vil sådanne beregninger altid være forbeholdt usikkerhed, skriver MobilityWatch.

Forskeren forholder sig også kritisk til, at beregningerne ikke har været fremme, selvom de eksisterede, før planen blev vedtaget.

- Det er dybt, dybt kritisabelt, og det er nærmest skandaløst, hvis beregningerne er blevet hemmeligholdt, siger han til MobilityWatch.

Transportministeren har indkaldt forligspartierne til en orientering 9. februar ifølge Ekstra Bladets oplysninger.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Minister klapper i om 'den interne proces'

Ekstra Bladet har forgæves bedt om et interview med Benny Engelbrecht for at få svar på, hvorfor han - ifølge støttepartierne - holdt den ekstra CO2-udledning skjult og sagde, at tallene ikke fandtes, og hvad han vil sige til partierne.

I stedet har Transportministeriet sendt et skriftligt svar fra ministeren, hvor han ikke vil 'kommentere på den interne proces forud for udspillet'.

'I forbindelse med forberedelser af regeringens udspil, Danmark fremad, blev der - helt som ved andre store udspil - arbejdet på en række forskellige idéer, herunder idéer vedrørende mulig klimakompensation'.

'Som med alt andet forberedende arbejde blev nogle af ideerne fravalgt forud for præsentationen af udspillet', lyder det fra Benny Engelbrecht.

Transportministeren henviser endnu en gang til, at beregningerne af CO2 fra anlæg ikke var tilstrækkeligt konsoliderede og robuste.

'Derfor blev de heller ikke brugt i forhandlingerne med Folketingets partier', skriver han.

'Men som det også fremgår af aftalen, så arbejdes der på at udvikle et værktøj, som skal anvendes til at opgøre CO2-fodaftryk. Det er et vigtigt arbejde, hvor der løbende sker en udvikling, som skal gøre os bedre i stand til at beregne klimaaftrykket', skriver Benny Engelbrecht.

Twitter-ministeren
På Twitter har ministeren også gang i de skriftlige svar på spørgsmål fra Enhedslistens Mai Villadsen.

Transportministeren bekræfter i et svar på Enhedslistens spørgsmål, at han har kendt til CO2-beregningerne, men at han fortiede dem og undlod at udlevere dem - selvom partierne efterspurgte dem - fordi han ikke mente, de var 'konsoliderede'.

Mere fra Ekstra Bladet+

Lad os hermed rose de radikale

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind