Annonce:
Annonce:

Tosset ordkamp: Lars og Helle til valg med ens slogan

Venstres nye kampagne har stort set samme ordlyd som Socialdemokraternes fra tidligere på måneden. Ikke overraskende, siger professor

Sådan så det ud, da Lars Løkke overdrog Statsministeriet til Helle Thorning i 2011. Han forærede hende i øvrigt denne speciallavede taske lavet af den tommetykke finanslov (Foto: Niels Hougaard/Polfoto)
Sådan så det ud, da Lars Løkke overdrog Statsministeriet til Helle Thorning i 2011. Han forærede hende i øvrigt denne speciallavede taske lavet af den tommetykke finanslov (Foto: Niels Hougaard/Polfoto)
Annonce:
Følg Politik

I dansk politik kæmpes der om samme kødben.

Den beskyldning hører man tit om især Venstre og Socialdemokraternes evne til at føre næsten enslydende politik.

Venstre lancerede i går en annoncekampagne under overskriften ’Venstre har sikret Danmarks økonomi - Nu gælder det fremtiden’.

Og hvis du synes det slogan lyder bekendt, så er det ikke så mærkeligt. For tidligere på måneden lød det sådan her fra Socialdemokraterne: ’Der er styr på økonomien og vi skal videre’.

Mundhuggeri
Venstres politiske ordfører, Inger Støjberg, medgiver, at annoncerne lyder ens.

- Det virker lidt aparte, at I lancerer et slogan, der er stort set enslydende med hovedmodstanderens?

- Jeg synes, det underlige ligger i, at Socialdemokraterne vil være bekendt at bruge det slogan.

- Hvorfor?

- Fordi Socialdemokraterne ikke står fadder til de reformer, vi gennemførte i sin tid.

Annonce:

- Men de har jo også lavet reformer, så I anerkender, at der er styr på økonomien?

- Det nytter ikke noget at pynte sig med lånte fjer, lyder det fra Inger Støjberg.

Venstre søsætter storstilet valgkampagne

Løkkes bilagssager belaster mere end kritik af løftebrud

Maj Panduro, Socialdemokraternes politiske ordfører, vil ikke beskylde Venstre for plagiat. Hun har faktiske slet ikke tænkt over, hvor ens parolerne partierne holder sig.

- Hvis det er udtryk for, at Venstre anerkender, at det går fremad, så vil jeg glæde mig over det, efter de har forsøgt at tale dansk økonomi ned i et sort hul.

- Er jeres partiers enslydende slogan ikke bevis for, at det er svært at kende forskel på de store partier i Danmark?

- Næh, hvis man har svært ved at kende forskel, så kan man jo kigge på resultaterne. Lars Løkke tabte 100.000 private arbejdspladser. Vi har skabt 40.000 private arbejdspladser.

Annonce:

Puster til uenighed
Professor ved Aarhus Universitet Rune Slothuus med speciale i de politiske partiers virkemidler er ikke overrasket over de enslydende kampagner.

- Der er en hård konkurrence om, at få vælgerne til at synes bedst om lige præcis deres økonomiske politik.

Forskerne mener, at nok er kampagnernes overskrift næsten ens, men herunder gemmer sig en kamp, hvor Socialdemokraterne og Venstre forsøger at lægge større afstand til hinanden, end de seneste år politik faktisk har vidnet om.

- Men er det så ikke tosset at gå til valg på samme slogan?

- Det vil jeg ikke udtale mig om. Jeg vil bare sige, at op til et valg forsøger partierne at optegne så store forskelle mellem dem som muligt. De nuværende kampagner tegner nok en større forskel i holdningerne end den egentlig har været siden sidste valg, hvor store dele af den økonomiske politik er blevet vedtaget i bred enighed, påpeger han.

Professor om stor S-kampagne: Du manipulerer, Helle

S-kampagne indeholder 'tragikomisk bommert'

Annonce:

Fra syndebuk til posterboy: Blå Bjarne skal fiske stemmer

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Nej, Mette - Danmark kan ikke mere nu
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: