V i hårdt angreb: Du reklamerer ulovligt for Brugsen, Dan!

Venstre langer ud efter fødevarerminister Dan Jørgensen, som i en hel måned skal være brugsuddeler hjemme på Fyn

Fødevareminister Dan Jørgensen i SuperBrugsen i Hjallese. (Foto: Kim Rune)
Fødevareminister Dan Jørgensen i SuperBrugsen i Hjallese. (Foto: Kim Rune)

Ministre må ikke reklamere for bestemte produkter eller virksomheder.

Alligevel har fødevareminister Dan Jørgensen (S) kastet sig ud i en kampagne for et bedre og sundere udvalg i landets supermarkeder ved at blive ’ansat’ en hel måned som brugsuddeler i SuperBrugsen Hjallese på Fyn.

Se også: Fødevareministeren bliver brugsuddeler i en måned

Jakob Engel-Schmidt, Venstres ordfører for iværksætteri, kritiserer i hårde vendinger den socialdemokratiske fødevareminister for sin kampagne.

- Hvis man vil slå et slag for økologi og fødevarekvalitet behøver man ikke en halv Coop-butik. Man behøver ikke blive ansat som brugsuddeler med uniform og det hele. Man behøver ikke en hel måned til det. Og man behøver ikke gøre det hjemme i sin valgkreds på Fyn. Det her ligner unægtelig direkte reklame fra Dan Jørgensens side, og det skal man være meget påpasselig med som minister, siger Jakob Enge-Schmidt til Ekstra Bladet.

Dan Jørgensen optræder bl.a. i flere artikler og tv-indslag fra Hjallese-brugsen, hvor han er iklædt skjorte, navneskilt og 'Ny i Arbejde'-badge. Og det er over grænsen, Venstre-politikeren

- Det er ikke en ministers opgave at agere reklamesøjle for Coop og Brugsen hjemme på Fyn på den måde. Og så bliver det altså ekstra tykt, når det foregår i hans egen valgkreds, lyder det fra Engel-Schmidt, der mener Dan Jørgensens sag minder meget om flere lignende eksempler fra VK-regeringstiden.

Høegh i problemer for lignende sag

Dengang kom både Helge Sander (V), Henrik Høegh (V) og Lene Espersen (K) i problemer, fordi de reklamerede for produkter og virksomheder. En oprørt opposition kastede sig over ministrene, som måtte undskylde og inkassere røfler fra deres chefer.

Henrik Høeghs sag mindede langt hen ad vejen om Dan Jørgensens. Den daværende fødevareminister optrådte således kort efter sin udnævnelse i en reklame fra supermarkedskæden SuperBest i anledning af, at en af kædens butikker var blevet kåret som vinder i en kampagne for "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt.

Høegh forsvarede i første omgang reklamen, fordi det netop var en del af en kampagne. Men statsminister Lars Løkke Rasmussen var ham ikke nådig.

- Ministre skal ikke optræde som reklamesøjler, lød det fra Løkke.

Henrik Høegh bad kort efter SuperBest om at stoppe reklamen.

Helle Thorning-Schmidt er anderledes positivt stemt over for Dan Jørgensens kampagne.

I et svar, du kan læse mere om på Ekstra Bladet senere i dag, roser statsministeren Dan Jørgensen for sit initiativ og afviser, at der er tale om reklame.

Topledelsen i Coop har givet Dan Jørgensen en måned til at bevise, at han med forskellige virkemidler kan ændre indkøbsvanerne hos kunderne i den odenseanske brugs. Der står en middag på højkant mellem ministeren og Coops administrerende direktør Peter Høgsted.

Ifølge en pressemeddelelse stiller Coop-direktøren Super Brugsen i Hjallese ved Odense til rådighed for Dan Jørgensen fra lørdag 21. marts og en måned frem.

Dan Jørgensen ønsker ikke selv at kommentere sagen, men henviser til, at statsministeren bakker op om kampagnen.

Se også: Landbruget: Urealistisk forslag om antibiotikareduktion

Se også: Minister: Antibiotikaforbruget skal reduceres med 30 pct.

135 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere