Mette Frederiksens stabschef, Martin Rossen, skal i sit nye job arbejde for at realisere en ambitiøs bro mellem Fyn og Als, erkendte Danfoss-formand Jørgen Mads Clausen tirsdag.
Nu retter politikere fra begge sider af Folketinget skarp kritik mod regeringen.
De rejser spørgsmålet, om Martin Rossen fra sin plads i centraladministrationen og Socialdemokratiet - i samarbejde med transportminister Benny Engelbrecht - har opprioriteret broprojektet fra luftkastel til realitet.
Broen har længe været et stort ønske hos Danfoss, der har hovedsæde på Als. Det samme har ikke altid været tilfældet hos Socialdemokratiet.
Forbindelsen over det sydlige Lillebælt var således ikke med på listen, da Socialdemokratiet i januar 2019 præsenterede deres visioner for fremtidige infrastruktur-projekter i Danmark.
Men nu, hvor Benny Engelbrecht, der bor og stiller op i Sønderborg på Als, er rykket ind i Transportministeriet, får broen de varmeste anbefalinger.
- Als-Fyn-forbindelsen er et utrolig interessant projekt, fordi det vil skabe nogle sammenhænge i Danmark, som vi ikke har i dag. En fast forbindelse vil kunne være til gavn for store dele af landet, sagde han eksempelvis til DKsyd i maj.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Afviste lavere pris
Det bidrager også til bekymringen, at Socialdemokratiet i 2017 i skarpe vendinger afviste at sætte prisen ned på Storebæltsbroen med det argument, at det ville skade trafikken over den kommende Femern-forbindelse.
- I virkeligheden er det her en vejsidebombe mod Femern-projektet, buldrede Rasmus Prehn over for TV2, da den daværende VLAK-regering præsenterede prisfaldet.
Dengang blev det vurderet, at den billigere broafgift ville resultere i 500 biler færre i døgnet over Femern, fordi flere bilister ville vælge den billigere rute over Fyn.
Ifølge en rapport fra Vejdirektoratet fra 2019 vil Als-Fyn-broen imidlertid resultere i 1000 færre biler over den dansk-tyske bro.
Med en pris på 500 kroner pr. tur vil det forværre økonomien på Femern-forbindelsen med 182 mio. kroner om året.
Det eneste, der giver mening
Dermed må Socialdemokratiets støtte til Als-Fyn-broen være en 'dobbelt vejsidebombe' mod Femern-forbindelsens økonomi, lyder det fra tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- Regeringens zigzagkurs er dybt mistænkelig, konstaterer han.
- Imens kan vi så konstatere, at Mette Frederiksens livslange ven, allierede og stabschef i Statsministeriet har fået job i Danfoss, som har et stort ønske til regeringen: At den skal beslutte at bygge en bro mellem Als og Fyn. Det er faktisk det eneste, som giver noget mening til Socialdemokratiets kursskifte på dette område - nemlig at det er noget, som Danfoss' kommende vicedirektør, Martin Rossen, har fået til at ske, siger Ole Birk Olesen.
Artiklen fortsætter under grafikken ...
Simpelthen ikke tryg
Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, er også stærkt kritisk. Ikke mindst ud fra den betragtning, at Martin Rossen - trods nyheden om jobskiftet til Danfoss - fortsætter i Statsministeriet frem til udgangen af august.
- Det er helt vildt. Der er en dobbeltfunktion. Der er habilitetsproblemer. Als-Fyn-broen er det helt store projekt dernede. Ikke mindst for Danfoss. At han sidder begge steder, det er jeg simpelthen ikke tryg ved, siger Henning Hyllested.
- Det er hverken er en tilfældighed eller en drengedrøm, at han har fået det job.
SF's politiske ordfører, Karsten Hønge, konstaterer:
- Jeg er overrasket over, at Socialdemokratiet pludselig er så begejstret for sådan en bro, siger han uden at ville fælde dom over, hvad der kan ligge til grund for kursskiftet.
Hvorvidt der gennemføres en forundersøgelse af Als-Fyn-broen, afgøres ved forhandlinger i Transportministeriet til efteråret.
Statsministeriet oplyser, at Benny Engelbrecht udtaler sig på vegne af regeringen i denne sag.
EKSTRA BLADET HAR DÆKKET MARTIN ROSSENS EXIT TÆT
Danboss om Rossen: En privatsag
Rossen-sagen: Mette grillet i nat
Følsomt farvel: Mette er størst af alle