Efter EB-afsløring: Nu går Søren Pape ind i sagen

Søren Pape Poulsen vil have politiets brug af fotovognene op at vende i politiledelsen


poma-sort-bg.pngEkstra Bladet Special er et kvalitetsstempel. Det er et nyt varemærke for vores allerbedste og mest grundige journalistik. Jeg synes, du skal læse med. Det handler om dit og din nabos liv. I denne Special sætter vi fokus på politiets pengemaskine: Fotovognene.

Efter Ekstra Bladet i går kunne afsløre, at politiets fotovogne i beskedent omfang holder placeret der, hvor der rent faktisk sker alvorlige uheld på grund af fart, går justitsminister Søren Pape Poulsen nu ind i sagen.

- Fotovogne skal ikke placeres for, at der bare kan udskrives flest mulige bøder. Tværtimod handler det om færdselssikkerhed og borgernes tryghed. Det må ikke være til diskussion.

- Hvis ikke det er sådan, fotovognene bruges, så skal det rettes op. Derfor har jeg bedt om, at det bliver taget op med politiets øverste ledelse i dag, skriver Søren Pape Poulsen i et mailsvar via sin presseafdeling.

Ekstra Bladets kortlægning af politiets brug af fotovogne i 2016 og 2017 viser blandt andet, at politiets fotovogne holder dobbelt så mange timer i det, man normalt betegner som en byzone, sammenlignet med, hvor ofte de holder på landeveje.

Færdselssikkerheds-kommissionen konkluderede ellers i en rapport i 2013, at 75 procent af de dødsulykker, hvor fart er en faktor, sker på landevejene. Derfor skal emnet nu vendes blandt politiets øverste ledelse, skriver ministeren.

Rekord på rekord
Politiet fik i 2015 tilført 75 nye fotovogne, og siden har bødeindtægterne da også sat den ene rekord efter den anden med i alt 871 millioner kroner i udskrevne bøder sidste år.

Dog har antallet af personer dræbt i trafikken ligget relativt stabilt siden 2012. De ekstra fotovogne blev ellers købt ind med det primære formål, at de skulle nedbringe antallet af dræbte og alvorligt kvæstede på vejene.

'Kolossal betydning'
Fotovognene blev da også spået en stor effekt af blandt andre Rådet for Sikker Trafik.

- De har kolossal betydning (fotovogne, red.). Erfaringer fra udlandet viser, at vi kan forvente at få nedbragt de alvorlige skader med mellem 20 og 25 procent - dermed er det noget af det mest effektive, når man vil nedbringe antallet af kvæstede og dræbte i trafikken, sagde daværende dokumentationschef og nuværende chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund til TV2 1. februar 2015.

Se også: Bilister: Fotovogne er en pengemaskine

I 2014, altså året før de ekstra 75 fotovogne blev taget i brug, kom 1797 personer alvorligt til skade i trafikken - sammenlignet med sidste år er det et fald på 2,2 procent, mens antallet af dræbte er faldet med 3,8 procent fra 2014 til 2017.

Se også: Fart sjældent skyld i ulykker her: Alligevel blitzer de løs

155 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere