Annonce:
Annonce:

Logo til 163.125 skattekroner: - Det lyder jo helt fjollet

I forbindelse med Danmarks kandidatur til en plads i FN's Sikkerhedsråd har regeringen fået lavet et logo, der har kostet 163.125 kroner. En fjollet beslutning, hvis man spørger Dansk Folkeparti

Jeppe Kofod (S) var udenrigsminister, da Danmarks kandidatur til FN's Sikkerhedsråd blev lanceret i New York. Her ses han på talerstolen i FN's Generalforsamling. Foto: David Dee Delgado/Ritzau Scanpix
Jeppe Kofod (S) var udenrigsminister, da Danmarks kandidatur til FN's Sikkerhedsråd blev lanceret i New York. Her ses han på talerstolen i FN's Generalforsamling. Foto: David Dee Delgado/Ritzau Scanpix
Annonce:
Følg Politik

I september lancerede Danmark i New York sit kandidatur til FN's Sikkerhedsråd for perioden 2025-2026, hvor kronprinsesse Mary blandt andet var hevet ind for at holde tale til en reception i forbindelse med åbningen af FN's Generelforsamling.

Og det har tilsyneladende også været vigtigt, at Danmarks kampagne har det helt rigtige logo.

I hvert fald viser en aktindsigt, Ekstra Bladet har fået, at det har kostet Udenrigsministeriet 163.125 kroner af skatteydernes penge at få udarbejdet kampagnens logo, der forestiller en svane.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Sådan ser logoet ud for Danmarks kandidatur til en plads i FN's Sikkerhedsråd. Foto: dk4unsc.dk
Sådan ser logoet ud for Danmarks kandidatur til en plads i FN's Sikkerhedsråd. Foto: dk4unsc.dk

Der ligger dog flere detaljer i logoet med det klassiske danske symbol end som så.

Annonce:

'Vingerne på svanen er inspireret af bladene på en olivengren – det klassiske symbol på fred, som også omkranser FN’s logo. Kampagnens farvepalet er inspireret af den såkaldte 'Finn Juhl-sal' i FN’s hovedkvarter, som blev doneret af Danmark til FN i 1952 og designet af arkitekten Finn Juhl,' oplyser Udenrigsministeriet.

På kampagnens hjemmeside fremgår det, at der siden 2020 i alt er brugt 675.201 kroner på kampagnen indtil videre. Logoet udgør altså mellem en fjerdedel og en femtedel af det samlede beløb.

FN's Sikkerhedsråd

FN’s Sikkerhedsråd har 15 medlemmer, hvoraf fem er permanente og har vetoret: Frankrig, Kina, Rusland, Storbritannien og USA. De ti øvrige medlemmer indvælges for toårige perioder.

Det er FN’s Generalforsamling bestående af alle FN’s 193 medlemslande, der vælger de ikke-permanente medlemmer til Sikkerhedsrådet. Det kræver to tredjedele af stemmerne at blive valgt. Valget til Sikkerhedsrådet finder sted i juni 2024.

Bliver Danmark valgt, vil det være femte gang. Sidste gang var i 2005-2006.

Kilde: Udenrigsministeriet

Ikke pengene værd
Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Anders Vistisen, synes ikke, at et logo til 163.125 kroner er pengene værd. Han synes i stedet, man skal fokusere på, hvad man vil gøre for at få Danmark valgt.

- Det lyder jo helt fjollet, når man tænker på, at man kandiderer til en post i en international organisation, siger han og fortsætter:

- Det er jo ikke en kampagne, man kører over for befolkningen, det er jo en regeringsbeslutning, som afhænger af, hvem man stemmer på.

Annonce:

- Jeg tænker, at med det antal kommunikationsfolk, journalister og grafikere, der er ansat i det offentlige, så kunne man nok godt have fået lavet noget internt, der kunne bruges til brevpapiret. Udenrigsministeriet har jo i forvejen et logo, man kunne have klistret på det.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Dansk Folkepartis Anders Vistisen er udenrigsordfører og medlem af Europa-Parlamentet. Foto: Jakob Jørgensen
Dansk Folkepartis Anders Vistisen er udenrigsordfører og medlem af Europa-Parlamentet. Foto: Jakob Jørgensen
 

'Gængs praksis'
Som svar på kritikken fra Anders Vistisen oplyser Udenrigsministeriet i et skriftligt svar, at Danmark ’får mulighed for at søge indflydelse på håndteringen af konflikter og kriser globalt’ ved at få et sæde i sikkerhedsrådet. 

'For at optimere Danmarks chancer for indvalg fører regeringen en seriøs og synlig international kampagne, der først og fremmest er målrettet FN's medlemslande. Som led heri er der med hjælp fra et kommunikationsbureau udviklet et logo og visuel identitet for kampagnen.’

’Det er gængs praksis blandt FN’s medlemslande at udvikle særlige kampagnelogoer for at skabe international opmærksomhed om højtprioriterede kandidaturer,' skriver de.

Tidligere SF-minister i front

I front for Danmarks kandidatur til en plads i sikkerhedsrådet står den tidligere skatte- og udenrigsminister Holger K. Nielsen. Han skal nu kæmpe for, at Danmark får en plads i det fine selskab, efter han tilbage i juni blev udnævnt som Danmarks nye repræsentant til FN's Sikkerhedsråd.

Han havde ellers lagt politik på hylden efter valget i 2019. Fra 2012 til 2014 var han minister i Helle Thornings regering, og fra 1991 til 2014 var han formand for SF.

72-årige Holder K. Nielsen overtog FN-tjansen fra Venstres tidligere udenrigsminister Kristian Jensen, som i marts 2022 stoppede i politik, fordi han skulle være administrerende direktør for energiorganisationen Green Power Denmark.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Støjberg er bare på toppen
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: