Rådet for Sikker Trafik: Fotovogne kan sagtens erstattes

Afskaffelsen af fotovogne får ikke konsekvenser for sikkerheden på vejene, så længe de erstattes af stærekasser i et fornuftigt omfang, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik

(Foto: Per Rasmussen)
(Foto: Per Rasmussen)

 

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har i dag meldt ud, at regeringen vil droppe mange af de bemandede fotovogne, der fanger for hurtige bilister på vejene, for i stedet at udskifte dem med fastmonterede stærekasser.

Udmeldingen møder stor kritik fra blandt andre Enhedslisten, der mener, at en afskaffelse af fotovogne vil have en negativ effekt på trafiksikkerheden.

- Farten dræber, ved vi fra årtiers kampagner. Og når farten falder, betyder det færre dræbte og tilskadekomne. Regeringens initiativ vil betyde flere dræbte og alvorligt tilskadekomne på vores veje, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, i en kommentar til regeringen.

Se også: V: Ved ikke om fotovognene skal skrottes

Samme effekt
Hos Rådet for Sikker Trafik ser man imidlertid ikke noget problem i at udskifte de bemandede fotovogne med stærekasser.

- Hvis man alene ville droppe fotovognene, ville vi være meget kede af det. Men hvis man erstatter fotovogne med stærekasser, og gør det på en intelligent måde, så er det altså ikke noget, der får effekt i forhold til trafiksikkerheden, siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

- Det afgørende for os er, at folk ikke kører for stærkt, og at vi undgår, at folk kommer til skade i trafikken. Undersøgelser viser, at man kan opnå det samme resultat med stærekasser som med fotovogne, så længe der er en fleksibilitet i anvendelsen, og at stærekasserne sættes op de steder, hvor det er særligt farligt at færdes, f.eks. ved skoler, siger han.

 Se også: Venstre i fartfælde-ups: Kæmpede for fotovognene i sidste måned

Fotovogne og stærekasser
Den store forskel på en fotovogn og en stærekasse er, at fotovognen er mobil og kan flytte sig rundt, så bilisten ikke ved, hvor den holder. En stærekasse er en fastmonteret boks, som fotograferer fartsyndere, når de kører forbi.

Ifølge trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, er stærekassen forældet, fordi stærekassernes position opfanges af bilisternes GPS.

- Alle stærekassernes placeringer er inde i GPS-anlægget, så du får en advarsel 15 sekunder, før du passerer punktet. Så sætter man hastigheden ned, og så sætter man den op igen efter de 15 sekunder. Dermed får vi det, vi kalder kængurukørsel, hvor hastigheden kun går ned, der hvor stærekassen står, siger trafikforskeren, siger han til DR.

Det står endnu ikke klart, hvor mange fotovogne regeringen konkret vil droppe. Sammen med justitsminister Søren Pind (V) vil transportministeren nedsætte et udvalg med repræsentanter fra Transport- og Justitsministeriet, som skal komme med præcise anbefalinger til, hvor mange af de nuværende 100 fotovogne, der skal væk og hvor mange fastmonterede stærekasser, der skal sættes op i stedet.

Og den idé møder stor opbakning hos Rådet for Sikker Trafik

- Det er dybt fornuftigt at nedsætte et udvalg, for så kan man jo kigge på, hvilken model der er den mest fornuftige, og som sikrer, at vi får så få dræbte og tilskadekomne i trafikken som overhovedet muligt, siger direktør i Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

Se også: God idé: Fængselsbetjente på fartkontrol

112 kommentarer
Vis kommentarer