Radikale: Lad taxaer droppe at køre i yderområder

Uber har sat gang i debatten om en ny taxalov. Hos De Radikale overvejer man at droppe selskabernes pligt til at betjene hele landet. Sker det, forsvinder taxaerne fra yderområderne, advarer branchen

Transportordfører for De Radikale, Andreas Steenberg. Foto: PR
Transportordfører for De Radikale, Andreas Steenberg. Foto: PR

Amerikanske Uber har trukket hundredvis af overskrifter i medierne, siden de kom til København i 2014. Samtidig har selskabet antændt debatten om den nuværende taxalov, som både politikere, Uber og taxabranchen mener trænger til en opfriskning.

Spørger man De Radikale, bør man blandt andet se på, om taxaselskaberne fortsat skal være tvunget til at dække tyndt befolkede områder. I dag har taxaselskaber i en given kommune nemlig pligt til at betjene hele kommunen døgnet rundt. Det gælder også fjerntliggende, tyndtbefolkede områder.

Læs også: Nyt Uber-forslag: Taxa-branchens skrig skal høres

- Vi skal overveje, om det giver mening at opretholde noget, som folk ikke gider bruge, mener Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.

Ikke sund forretning
Det er dyrt for selskaberne at sikre taxabetjening døgnet rundt i hele kommunen. Det gælder især i landkommunerne, hvor behovet for almindelig taxakørsel ikke altid er så stort. Derfor kompenserer mange kommuner ved til gengæld at købe skole- og handicapkørsel af det lokale taxaselskab.

Læs også: Lønmodtagernes dom: Uber er IKKE deleøkonomi

- Så bruger man en masse penge på det, som ellers kunne være gået til velfærd, siger Andreas Steenberg. 

De Radikale overvejer således, om man skal lade selskaberne slippe for den såkaldte kørselspligt. For der er ikke meget økonomi i at køre en taxa 15 kilometer fra en større by til en kommunes yderområde for så blot at køre et par kilometer, pointerer Andreas Steenberg.

Læs også: Lønmodtagerne til politikerne: Uber skal betale skat

- Men hvad så med moster Oda, som bor i en lille landsby, hvor taxaerne ikke længere vil køre?

- Det er vel kun vigtigt, hvis moster Oda rent faktisk efterspørger taxakørsel. Hvis efterspørgslen ikke er der, kan man ikke have en sund taxaforretning kørende, siger Andreas Steenberg.

Læs også: Se kortet: Her er Uber i konflikt med loven

Kun få kører med Uber
Debatten om Uber har fået massiv opmærksomhed i medierne de seneste måneder. Men selvom Uber fylder meget i medierne, fylder tjenesten ikke så meget blandt danskerne. Uber kører kun i Storkøbenhavn, og blandt borgerne i Region Hovedstaden er det blot otte procent - cirka hver 12. indbygger - der har prøvet en tur med Uber. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Avisen.dk.

At et fåtal har kørt med Uber viser, at der er langt større udfordringer for taxabranchen. En af dem er, hvordan man netop sikrer taxaer i yderområderne, mener Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.

Hun ser gerne en modernisering af taxaloven, men hvis ikke man lader kommunerne regulere området, forsvinder taxaerne i landområderne, mener hun. 

- Lader man bare markedskræfterne råde, søger taxaerne mod de større byer. Så vil der være store områder af landet, hvor man ikke kan få en taxa, siger Trine Wollenberg.

Det skete blandt andet i Sverige, hvor man liberaliserede taxaområdet i 1990. Over en årrække faldt antallet af taxaer i yderområderne, mens det eksploderede i Stockholm. 

- Man er nødt til at have en lokal regulering. Så kan nogle kommuner sikre taxaer i yderområderne, mens storbykommuner kan fastsætte regler, der giver bedre service og mindre trængsel, mener Trine Wollenberg.

S: Sær melding
Transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, er forundret over det radikale forslag. Han mener, at taxaloven skal reguleres, så den er til gavn for flest mulige mennesker.

Men hvis der ikke længere er taxaer i yderområderne, vil hverdagen blive 'meget svær' for en række borgere, mener socialdemokraten. 

- Det er en lidt sær melding. Det er et problem, hvis det bliver svært for borgere i tyndt befolkede områder at få sig en vogn. Det kan resultere i spritkørsel. Samtidig kan en masse ældre mennesker ende med at sidde i ensomhed, hvis ikke de kan komme til familiefødselsdage eller banko om torsdagen. Så jeg mener, at man skal tænke sig meget grundigt om, før man gør sådan noget, siger Rasmus Prehn.

Læs også: Ny Uber-ballade: Partner for offentligt støttet festival

91 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere