Så skal lommeregneren frem: Kampfly-beregninger skal laves om

Forsvarsforligskredsen har pålagt Forsvarsministeriet at lave nye beregninger om Super Hornet

Flykender og redaktør Andreas Krog taler om kampfly. Hør mere her

Boeing har slået sig i tøjret - og det har tilsyneladende givet pote.

I hvert fald skal Forsvarsministeriets embedsmænd atter i gang med lommeregneren for at lave nye beregninger på, hvad det vil koste at købe den enkelt-sædet version af Super Hornet-flyet sammen med en antagelse om, at det kan flyve 9500 timer frem for 6000.

I går fik Boeing, der producerer Super Hornet, foretræde for Folketingets Forsvarsudvalg, hvor vicedirektør Debbie Rub fremlagde flygigantens synspunkt om, at deres kampfly var blevet fravalgt på et forkert grundlag.

- Det vigtige for os er, at vi ikke vælger fly på baggrund af forkerte oplysninger, så derfor har vi bedt om følsomhedsberegningerne. Både på de 9.500 flyvetimer per flystel og på ét- og tosæders kampfly, ligesom vi har bedt om at få de to ting kombineret, siger De Radikales forsvarsordfører Martin Lidegaard til Politiko.

Flyproducenten Boeing mener, at deres kampfly Super Hornet er fravalgt af den danske regering på et forkert grundlag. (Foto: AP) Dansk politik - 19. maj. 2016 - kl. 14:22 Flygigant raser: Løkkes valg af kampfly er fyldt med fejl

Han understreger, at det er vigtigt, at Forsvarets pengekasse ikke bliver drænet mere end højst nødvendigt, og at det derfor er essentielt, at beslutningen bliver truffet på det helt rigtige grundlag

Centralt for Boeings kritik er, at ministeriet for det første i sine beregninger har antaget at Super Hornet over sin levetid kan flyve 6000 timer. Det tal er da også rigtig nok, hvis flyet benyttes fra et hangarskib. Benyttes det fra en land-base som i Danmark, kan det klare 9500 timer.

For det andet har ministeriet kun evalueret den to-sædet version. Den enkelt-sædet version er imidlertid billigere i drift, da den kun flyves af en enkelt pilot fremfor både en pilot og en våbenoperatør. Både løn- og uddannelsesomkostninger er derfor væsentligt højere i den to-sædet version.

Se også: Militærblogger skoser dansk valg af F-35: Det er dumt

Alt i alt mener Boeing, at den pris som Forsvarsministeriet er kommet frem til er mellem 50 og 100 procent for høj.

- Den information, som Nyt Kampfly-kontoret har brugt, kan jeg ikke genkende. Det giver ikke mening. Det stemmer ikke med offentlig tilgængelig information, og det stemmer ikke med den information, som vi har budt ind med, siger Debbie Rub til Ekstra Bladet.

Ifølge Forsvarsministeriet skal Flyvevåbnet bruge mellem 34 og 38 fly, hvis Super Hornet vælges.

- Vi ved, at antallet af fly er væsentligt overvurderet. Vores beregninger viser, at Flyvevåbnet kun behøver 23 Super Hornets.

- Overvejer I nogen form for retslige træk mod den danske regering?

- Vi gør alt, hvad der giver mening, for at sikre, at alle har den rette information til at træffe beslutninger ud fra.

Forsvarsminister Peter Christensen har dog ikke i sinde at ændre sin beslutning om, at Danmark skal købe F-35 Joint Strike Fighter. Ifølge ham ændrer nye beregninger ikke ved, at Joint Strike Fighter-flyet er billigst.

- Det ændrer ikke ved indstillingen, sagde han i går til Ekstra Bladet.

Se også: Forsvarsministeren om Boeing: Det er jo ikke tal, vi har opfundet

Også producenten bag Eurofighter Typhoon er utilfreds med Forsvarsministeriets beregninger. Ligesom Super Hornet er det fælles-europæiske fly sat til at kunne flyve 6000 timer per stel. Producenten Airbus mener dog, at det korrekte tal er 11.000 timer.

I den forbindelse holder Forsvarsudvalgets formand, Rasmus Jarlov (K), i dag møde med Airbus.

Kun Lockheed Martin, der producerer Joint Strike Fighter, ser ud til at være tilfredse med det antal flyvetimer, som Forsvarsministeriet har brugt i deres beregninger. Joint Strike Fighter-flyet er sat til at kunne klare 8000 timer i luften.

256 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere