10 dage efter hackerangreb: Mærsk lider stadig

Mærsk er stadig ikke fuldt funktionelt - det koster penge og tillid hos kunderne

Hackerangrebet har allerede kostet Mærsk et stort millionbeløb. Nu slider sagen også på firmaets image og kundernes tillid. Foto: Yao feng/AP
Hackerangrebet har allerede kostet Mærsk et stort millionbeløb. Nu slider sagen også på firmaets image og kundernes tillid. Foto: Yao feng/AP

På trods af at der er gået langt over en uge, siden virussen Petya lagde flere Mærsk-ejede havne ned og skabte kaos for konglomeratets containerrederi, er systemerne stadig ikke fuldt ud oppe at køre.

Det skriver Mærsk i en statusmelding til sine kunder torsdag.

- Det viser sig at være en lang rejse med kontinuerlig fremgang, men uheldigvis også med områder, hvor vi ved, vi halter bagefter.

- Vores kritiske systemer og e-channels er oppe at køre. Det gør det muligt at behandle alle nye ordre korrekt, skriver Mærsks containerrederi 'Maersk Line', der er verdens største.

Se også: Efterretningstjenesten byggede hackernes våben

Større problem end frygtet
Der er stadig problemer med systemerne, hvor kunderne kan se, hvor deres fragt er henne. Maersk Lines Track and Trace-system kører stadig heller ikke. Sidst er der stadig problemer med telefonforbindelsen til flere steder.

- Vi anerkender, at det ikke at have fuld gennemsigtighed i forhold til den fragt, der er i vores varetægt, skaber bekymringer hos jer, skriver Maersk Line.

Ud over Maersk Lines kvaler er den store, Mærsk-ejede containerhavn i Rotterdam stadig ramt.

- Mærsk er et utroligt stort containerselskab, der hver dag håndterer mange, mange containere. Så hver dag med it-systemer, der ikke virker, giver mange problemer, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank, Morten Imsgard.

- Problemet er også større, end hvad jeg troede for ti dage siden, da angrebet ramte.

- Jeg troede, at problemerne kunne løses på få dage. Men nu begynder det efterhånden at være en begivenhed, der vil kunne ses i regnskaberne.

Se også: Mærsk-chef efter cyberangreb: - Det kom bag på os

Slider på image
Hvad der ikke kan læses direkte i regnskaberne er forholdet til kunderne. Det bliver der slidt på, når Mærsk i en lang periode ikke har fuld styr på deres last.

- Containerindustrien er meget konkurrencepræget, og man konkurrerer meget på service.

- Så hvis de services ikke virker, så ender man med en mængde frustrerede kunder, som man skal sikre sig bliver i folden.

- Ellers begynder de at kigge andre steder hen, siger Morten Imsgard.

Se også: Forsvarets digitale mareridt: Hackere kan lukke Danmark

8 kommentarer
Vis kommentarer