16-årige Thea kørte ud foran en bil og vågnede op to uger senere: Men hun var ikke den samme

Flere unge end små børn kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i trafikken

Et øjebliks uopmærksomhed og en glemt cykelhjelm.

For knap fire år siden kørte Thea Brink, der dengang var 16-år, ud foran en bil kun 100 meter fra sit hjem. To uger senere vågnede hun op på Aalborg Universitetshospital lam i den venstre side af kroppen. Normalt kørte Thea Brink med cykelhjelm, men den dag havde hun glemt den.

- Jeg havde været på arbejde hele weekenden, og så skulle jeg i skole om mandagen. Jeg var virkelig træt, da jeg skulle hjem om eftermiddagen og overså en bil komme kørende. Det var som at være med i en film. Jeg kunne intet huske, da jeg vågnede op igen, fortæller hun til Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter under billedet...

I dag bliver hun næsten dagligt mindet om den hjerneskade, hun fik sig efter påkørslen. Hun har efter meget træning fået følelsen tilbage i venstre side, men funktionen er stadig nedsat. Derudover har hun fået epilepsi og må tage sin gymnasieuddannelse på fire år, fordi hun har brug for mange pauser.

- Jeg bliver hurtigt rigtig træt. Jeg har dårlig hukommelse og koncentrationsbesvær. Folk spørger, om jeg ikke bare kan tage en lur og så være frisk, hvis jeg skal noget om aftenen. Men det kan jeg ikke bare, siger Thea Brink.

Og hun er langt fra den eneste, der kommer til skade i trafikken. 10 gange så mange 16-årige som 6-årige bliver dræbt eller kommer til skade i trafikken.

Ny trafikkampagne
Derfor er Rådet for Sikker Trafik, Trygfonden og 94 af landets kommuner gået sammen om at give de danske forældre et opråb for at nedbringe den tunge statistik. Det gør de i en kampagne, der begynder mandag. Igennem tv-spot og oplæg, skal projektet nå ud til forældrene, der slutter om fire uger.

Artiklen fortsætter under billedet...

Primært unge balancerer mellem at cykle og kigge på deres telefon. Men det kan være farligt. Foto: Shutterstock
Primært unge balancerer mellem at cykle og kigge på deres telefon. Men det kan være farligt. Foto: Shutterstock

Og Rosa Nissen, der er projektleder i Rådet for Sikker Trafik, mener ikke, at det er for sent at få fat i de mange unge, der sms'er på cyklen uden hjelm.

- Det hjælper altid, at man begynder at sætte fokus på noget. Og det nytter noget. Man skal ikke på forhånd give op. Det er forældrenes påvirkning, der har en kæmpe indvirkning, når det gælder trafik, fortæller hun.

Kom i gang
Kampagnen er særligt målrettet forældrene. Rosa Nissen mener, at man som forældre skal lave nogle klare regler for, hvordan man gebærder sig i trafikken. Og så skal det siges mange gange.

- Unge har brug for, at tingene bliver gentaget. Som forældre skal man ikke bare giver slip, selvom ens barn er blevet stort. Så må man tage forældrerollen på sig og være lidt irriterende for den unges skyld, forklarer hun.

Artiklen fortsætter under billedet...

Flere unge end små børn kommer til sakde eller bliver dræbt i trafikken. Det skyldes ofte uopmærksomhed og manglende cykelhjelm. Foto: Mogens Flindt
Flere unge end små børn kommer til sakde eller bliver dræbt i trafikken. Det skyldes ofte uopmærksomhed og manglende cykelhjelm. Foto: Mogens Flindt

Men Rosa Nissen slår også fast, at børn kopierer deres forældre. Så hvis de ikke kører med cykelhjelm, så kan det have betydning for, om deres børn gør.

- Hvis man gerne vil have at ens børn overholder reglerne og lever op til sikkerhedsforanstaltningerne, så hjælper det gevaldigt, hvis man også selv gør. Det kan lyde lidt hult, hvis man har regler for sit barn, hvis man ikke selv lever op til, fortæller hun.

Test din viden om teenagere i trafikken nedenfor: