19-årige Anna solgte millionfirma: Nu vælter kritik og dårlige anmeldelser frem

Den 19-årige iværksætter har efter fire måneder solgt sit million-firma CoalCure til Freeway. Spørgsmålet er dog nu, om de har købt katten i sækken, efter flere dårlige anmeldelser er dukket op

19-årige Anna Oehlenschlaeger har på kort tid etableret sig som ung iværksætter. Foto: Facebook
19-årige Anna Oehlenschlaeger har på kort tid etableret sig som ung iværksætter. Foto: Facebook

Forleden kunne Ekstra Bladet berette, at  Anna Oehlenschlæger havde solgt sit million-firma, CoalCure, til Freeway, som også har blandt andet Dating.dk og Trendsales. CoalCure er angiveligt et '100 procent organisk og vegansk tandblegningsprodukt, der lysner tænderne'.

Men er historien om den 19-åriges million-firma så stor en succes som først antaget?

Hvis man besøger Trustpilot.dk er antallet af dårlige anmeldelser næsten overvældende. Folk brokker sig over flere forskellige ting. Blandt andet produktets virkning.

Verden vil bedrages
'Fupfirma', 'spild af penge', 'fusk' bliver der skrevet. 

Ekstra Bladet har talt med Ulla Pallesen, overtandlæge ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet. Hun er ikke just overrasket over anmeldelserne.

- Jeg kan overhovedet ikke se, hvad i produktet der skulle kunne blege tænder, siger hun og uddyber.

- Kul kan muligvis binde nogle farvestoffer, som sidder på tandens overflade, til sig. Men det kan man ligeså godt børste væk på almindelig vis. Kullet trænger ikke ind i tanden og trækker farven ud. Hvis man vil have bleget tænder, skal man bruge brintoverilte. Det er det eneste, der kan fjerne farvestoffer inde i tanden.

Når produktet så alligevel har solgt så godt, handler det i stedet om hypen, mener Ulla Pallesen:

- Verden vil jo bedrages. Jo dyrere, det er, jo mere tror man på, at det virker.

Ingen levering
Mens produktets reelle virkning ikke kan bevises, er der et andet problem, der fylder endnu mere blandt anmeldelserne på Trustpilot:

Manglende levering.

Folk har bestilt og betalt for et produkt, de aldrig har modtaget.

Men det er der en god forklaring på, forklarer folkene bag Freeway i en pressemeddelse.

'I forbindelse med overtagelsen af CoalCure har der været nogle udfordringer i at levere produkter, på grund af den store efterspørgsel på kullet. Samtidig har Anna Oehlenschlaeger haft problemer med blandt andet sit lager'.

Et problem, de agter at rette op på nu.

'Vi skal holde, hvad vi har lovet. Det vigtigste for os er nemlig tilfredse kunder, og at vores troværdighed forbliver intakt. Anna er løbet ind i klassiske opstartsudfordringer, og vi hjælper med at få problemerne løst. Lige nu arbejder et professionelt team hos Freeway i døgndrift på at kontakte kunderne, så der kan leveres den bedst mulige service', lover Morten Wagner Junior, ejer af Freeway, i pressemeddelsen.

Her ses noget af det tandblegnings-udstyr, som Anne har solgt med succes gennem CoalCure. Foto: CoalCure
Her ses noget af det tandblegnings-udstyr, som Anne har solgt med succes gennem CoalCure. Foto: CoalCure
 

Vennerne anmelder
På Trustpilot får CoalCure 4,8 ud af 10 stjerner. Firmaet ligger altså en anelse under middel. Men går man de forskellige anmeldelser igennem, vil man bemærke, at en stor del af navnene på de anmeldere, der giver topkarakter og roser produktet, også er at finde på Anna Oehlenschlægers venneliste på Facebook.

Det har Ekstra Bladet selvfølgeligt konfronteret den unge iværksætter med.

Dem, der giver produktet rigtig gode anmeldelser, er også at finde på din venneliste på Facebook. Hvordan forklarer du det?

- Jamen, jeg har en stor venneliste. Jeg har sendt produktet ud til både venner og bekendte, der gerne ville prøve produktet, og så er de vendt tilbage med en anmeldelse. Det er ikke nogen, der kommenterer, hvis ikke de havde en god oplevelse med det.

Så du har ikke bedt dine venner om at gå ind og give dig gode anmeldelser?

- Nej, overhovedet ikke. Jeg har lavet en aftale med mine venner og bekendte om, at de kan få lov til at prøve produktet, og så kan de jo lægge en kommentar, hvis de har lyst, men jeg har ikke på noget tidspunkt opfordret folk til at gå ind og give en god anmeldelse.

Gode intentioner
Der har altså både været problemer med leveringen, produktets effekt og mistænkelige anmeldelser på Trustpilot, inden Freeway den 12. juni overtog Anna Oehlenschlægers firma.

Er det på grund af dårlige anmeldelser og problemer med lageret, at du har valgt at sælge?

- Overhovedet ikke. Jeg er jo stadig med i det. Jeg er ikke så god til at administrere, og der har vi fundet en god løsning, hvor de har erfaring, et lager og medarbejdere, som man kan stole på. Jeg har ikke solgt det videre, fordi det er gået dårligt, selvom det kan virke sådan, forsikrer Anna Oehlenschlæger og fortsætter:

- Jeg er ikke ude på at snyde nogen. Det er selvfølgeligt mit ansvar, at der er opstået et problem, og det skal jeg rydde op i, men det har aldrig været min intention ikke at rydde op i det.

Katten i sækken?
Har Freeway i virkeligheden købt katten i sækken af den 19-årige viborgenser? Selv hvis de får styr på leveringen, står de stadig tilbage med et tvivlsomt produkt. Skal Freeway fremadrettet lægge navn til et produkt, der snyder kunderne?

Det mener Anne Olesen, firmaets kommunikationschef, ikke.

- Med hensyn til effekten af det, brager produktet frem i USA lige nu. Vi har ikke dokumenteret effekten, men det, vi kan se på for eksempel Instagram, er, at det virker, fortæller hun til Ekstra Bladet og fortsætter:

- Jeg tænker, at vi må være der, at det må være op til de enkelte forbrugere, om det virker.

- Men det kan jo ikke dokumenteres, at det virker?

- Det er jo op til den enkelte at finde ud af, om det virker for dem.

- Jeg har talt med en tandlæge, der siger, at det ikke virker. Det er relativt mange penge at betale for et produkt, der ikke virker?

- Jeg siger igen, at det må være op til den enkelte, om det virker for dem, siger Anne Olesen til Ekstra Bladet.

155 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere