23 omkommet på dødsstrande

Ny skræk-rapport afslører: 66 personer blev sidste år alvorligt kvæstet, imens 23 personer mistede livet på berygtede ophugnings-strande, som benyttes af danske skibsreddere

Dødelige arbejdsulykker, invalideringer og lemlæstelser.

Det er virkeligheden på strande i Pakistan, Indien og Bangladesh, hvor arbejdere dagligt knokler for at hugge blandt andet danske skibe op.

- Arbejdsforholdene på de strande er ikke dårlige. De er forfærdelige, fastslår Sigurd Enge, der er rådgiver i den norske miljøorganisation Bellona, som er medlem af organisationen Shipbreaking Platform.

Skibene ligger klar til ophugning på den indiske kyst. Et af de skibe, som lige nu ligger i venteposition på Alang, er danskejet. Privatfoto Plus Se hele listen: Disse rederier benytter dødsstrande

I dag offentliggør netop Shipbreaking Platform en rapport, som viser, at arbejdet på de såkaldte dødsstrande sidste år kostede 23 personer livet, imens 66 kom alvorligt til skade.

- Tallet omfatter kun de dødsfald og skader, der er sket under arbejdet på strandene. Men flere bliver også syge og dør på grund af de dampe, de udsættes for under arbejdet, så der er et stort mørketal, siger Sigurd Enge.

Han påpeger desuden, at arbejdet fører til alvorlige ødelæggelser på naturen.

  Plus Stadil har flere lig i lasten Samfund Dansk skib sendt til døds-strand

Allerede for en måned siden kunne Ekstra Bladet afsløre, at danske skibsredere siden 2009 har sendt 16 skibe til ophugning på den indiske dødsstrand Alang.

Det livsfarlige og miljøskadelige arbejde er åbenbart heller ikke noget, der bekymrer rederier i resten af verden. Af den nye rapport fremgår det nemlig, at 641 af de 1026 skibe, der sidste år blev hugget op på verdensplan, blev hugget op på de berygtede strande. To af skibene er ifølge rapporten danske.

Det drejer sig om færgen Dalmatia og tankskibet Pegasus. I rapporten fremgår det, at det er danske firmaer, der har tjent penge på disse skibe.

Baron og rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg, her sammen med hustruen Rebecca, er ven med Frede og kongehuset og lever det søde jetsetliv, mens hans skibe bliver ophugget af ludfattige indiske arbejdere, der sætter livet på spil. Samfund Stenrig baron sender skibe til døds-strand

Hos J. Poulsen Shipping, der står som såkaldt indtjenende ejer af Pegasus, forklarer administrerende direktør Anders Poulsen, at J. Poulsen Shipping ikke ejer Pegasus, men kun har drevet skibet og derfor ikke har indflydelse på, hvor det er blevet hugget op.

Den forklaring giver Sigurd Enge ikke meget for.

- Rederier har ofte en kompliceret ejerstruktur, hvor det er let at sende ansvaret videre. Men når man er indtjenende ejer, betyder det, at man tjener på skibet og har indflydelse på beslutninger, som gælder skibet, siger Sigurd Enge.

Se også: Baronens rederi: Slut med umoralsk ophugning af skibe

Han understreger, at det udelukkende handler om penge for rederierne, som tjener millioner på at sælge deres skibe til ophugning på de berygtede strande.

- Den eneste grund til at sende skibene til disse strande frem for at sende dem til ophug i for eksempel Danmark er, at man kan få flere penge pr. ton jern, fordi arbejdet på strandene kan udføres meget billigere, forklarer Sigurd Enge.

Et dansk rederi er allerede at finde i statistikken for 2015. Skibet Clipper Concord fra Clipper Group bliver nemlig lige nu hugget op på den indiske strand Alang.

Skibsreder: - Jeg gider ikke tale mere med dig

- Vi har aldrig ejet det skib. Vi har drevet skibet for en mand i Surinam, der ejer skibet.

Sådan siger administrerende direktør for J. Poulsen Shipping, Anders Poulsen, om tankskibet Pegasus, som endte sine dage på Gadani Beach i Pakistan.

- Hvorfor er skibet blevet sendt til ophugning i Pakistan?

- Det var ikke os, der gjorde det. Det gjorde vi for den mand, der ejer det.

- Hvem tjener på ophugningen af Pegasus?

- Det gør rederiet.

- Er det jer?

- Nej, det har jeg sagt tre gange til dig, det ikke er. Jeg gider ikke tale mere med dig, raser Anders Poulsen, inden han smækker røret på.

Trods flere opkald lykkedes det ikke at komme i telefonisk kontakt med skibsreder Henry Jørgensen, hvis firma står som såkaldt indtjenende ejer af færgen Dalmatia.

I stedet skriver han i en mail til Ekstra Bladet, at hans firma Blue Line Europe stoppede samarbejdet med Dalmatias ejer Blue Line International ved indgangen til 2014. Derfor har han ikke noget at gøre med, at skibet blev hugget op på dødsstranden Alang i Indien.

I internationale firmaregistre fremgår det dog, at Henry Jørgensen er direktør for Blue Line International. Den oplysning har det ikke været muligt at få Henry Jørgensen til at forholde sig til.

1 af 5 Arbejdsulykker på de såkaldte dødsstrande kostede sidste år 23 personer livet. Privatfoto
2 af 5 Dalmatia blev sidste år hugget op på den indiske strand Alang, hvor 470 personer siden 1983 har mistet livet i arbejdsulykker. PR Foto
3 af 5 Pegasus endte sine dage på den berygtede Gadani Beach i Pakistan. PR Foto
4 af 5 Skibsreder Anders Poulsen afviser, at J. Poulsen Shipping har noget at gøre med beslutningen om at sende tankeren Pegasus til ophugning i Pakistan. PR Foto
5 af 5 
0 kommentarer
Vis kommentarer