3F: Fulde og dårligt lønnede lastbil-chauffører hærger vejene

Lønslaver på hjul: 3F bekymret over udviklingen med udenlandske chauffører som kører med tårnhøje promiller på de danske veje

Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto
Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

En 47-årig lastbilchauffør fra Litauen blev i sidste uge afsløret i Sdr. Felding ved Skjern med en promille flere længder over det tilladte – nemlig på 4,4.

En gennemgang af det seneste års artikler i medierne om spritkørsel blandt lastbilchauffører viser, at litaueren ikke er den eneste udenlandske chauffør, der har siddet bag rattet med for meget alkohol i blodet.

Fra maj 2016 til i dag har medierne omtalt 20 sager, hvor en udenlandsk lastbilschauffør er blevet sigtet for spirituskørsel. I samme periode var der fem artikler om danske chauffører. To artikler omhandlede fulde lastbilchauffører, hvis hjemland ikke nævnes.

- Det er skræmmende, at der har været 27 sager. Jeg mener, at særligt når vi er erhvervschauffører, så er én af de her sager én for meget. Jeg er faktisk lidt flov på min branches vegne, siger formanden for Godschaufførernes Landsklub under 3F, Erik Emil Hansen, til Fagbladet 3F.

Rene lønslaver
Klubformanden peger på de vilkår, som mange udenlandske chauffører arbejder under, som en af årsagerne til problemet:

- De er lønslaver, der er låst i Danmark i uger eller måneder af gangen, hvor de ikke kommer hjem til familien. Der kan gå dage, hvor de bare venter på, at der kommer en ny opgave til dem. I den tid bor de i lastbilen og sidder og kukkelurer på en rasteplads.

- Så er det, man drikker, for så er livet måske lidt nemmere, siger han.

Når det ender med spritkørsel, skyldes det ifølge Erik Emil Hansen, at de udenlandske chauffører bliver lønnet helt ned til 26 kroner i timen. De lave lønninger gør, at de ikke har råd til at sige nej til en kørselsopgave, selvom de er berusede.

Ifølge Erik Emil Hansen bør en stor del af ansvaret hvile på skuldrene af de vognmænd og speditører, som bestiller udenlandsk arbejdskraft til en brøkdel af, hvad en dansk chauffør koster. Nogle af chaufførerne får ned til omkring 26 kroner i timen.

- Virksomhederne og speditørerne skal sørge for, at de udenlandske chauffører får en ordentlig løn, så de har råd til at tage ansvar og sige nej til at køre, når de har drukket, siger han til Fagbladet 3F.

Skuffende højt tal
Desuden vil han på det kraftigste opfordre til, at virksomhederne stiller de samme høje krav om trafiksikkerhed til de udenlandske chauffører som til de danske, så man får bugt med de dårlige vaner.

27 fulde lastbilschauffører på 12 måneder er et skuffende højt antal. Det mener Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent for erhvervspolitik og teknik hos brancheorganisationen for den danske vejgodstransport ITD.

Ifølge ham kan overvægten af udenlandske chauffører skyldes, at der i Danmark generelt er sket en kultur- og holdningsændring i forhold til spritkørsel de sidste 20 – 30 år. Spirituskørsel er blevet socialt uacceptabelt.

- Blandt chaufførerne og transportvirksomhederne i Danmark er der et stort fokus på, at spritkørsel er et no-go. Det skyldes jo, at det er professionelle chauffører, og man kører i tunge køretøjer, hvor skaden kan være meget voldsom, hvis det går galt, siger han.

Hans oplevelse er, at den samme holdningsændring så småt er på vej i Østeuropa.

- Vi har set, at der mange steder også i Østeuropa er kommet et massivt fokus på spritkørsel de seneste år. Der er kørt mange gode kampagner, som vi også har kørt i Danmark. Så der er håb for, at kulturen omkring alkohol også vil ændre sig der, siger han.

Alkohollås måske en løsning
Ifølge Jørn-Henrik Carstens kan en løsning være at installere alkolåse i alle lastbiler. Men beslutningen skal tages i EU. Med en alkolås skal chaufføren puste i et alkometer, før bilen kan starte.

- Vi synes ikke, at man på nationalt plan skal kræve, at alle lastbiler får installeret alkolås. Det skal ske på EU-plan, så det er ens for alle. Hvis vi tager udgangspunkt i tallene, så havde vi kun stoppet fem af spritkørslerne ved at forpligte danske vognmænd til at have alkolås. Et nationalt krav kan også gå ud over konkurrenceevnen, siger han.

ITD er også åben over for andre løsninger. Man kunne eksempelvis se mod Sverige, hvor man har gjort sig erfaringer med såkaldte alko-bomme, som kun går op, hvis man er helt appelsinfri.

Der findes ingen anden opgørelse fra politi eller Vejdirektoratet over antallet af lastbilchauffører, der sigtes for spirituskørsel, skriver Fagbladet 3F.

75 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere