85.000 bilister får ny udsigt

Fremtidens port til København: 85.000 bilister på Danmarks mest befærdede strækning skal snart køre under en 225 meter lang gangbro

Den nye gangbro over Køge Bugt Motorvejen skal stå færdig i 2018. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)
Den nye gangbro over Køge Bugt Motorvejen skal stå færdig i 2018. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)

I 2016 begynder byggeriet af den nye Køge Nord Station, der bliver en del af den nye højhastighedstogbane mellem Ringsted og København.

Og stationen bliver svær at overse for de dagligt 85.000 køretøjer på Køge Bugt Motorvejen ved Køge.

En visualisering af den kommende Aalborg Letbane som den kommer til at se ud ved John F. Kennedys Plads. (Grafik: Henning Larsen Architects) Samfund Avis: Aalborg får 830 mio. til letbane

Stationen kommer nemlig til at strække sig som en 225 meter lang lukket gangbro hen over de otte motorvejsspor plus seks jernbanespor.

85.000 bilister vil dagligt køre under den kommende 225 meter lange gangbro ved Køge Nord station. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)
85.000 bilister vil dagligt køre under den kommende 225 meter lange gangbro ved Køge Nord station. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)
 

Dermed bliver området omkring Køge Nord Station et af Danmarks største trafikknudepunkter, som også vil indeholde et 32.000 m2 stort samkørselsområde.

Indvendigt vil broen blive dækket af trælameller og nordsiden af den ind mod København vil have 180 grader udsigt over landskabet. Udenpå bliver den dækket af stålplader.

Indersiden af broen bliver belagt med trælameller og får 180 graders udsigt mod nord. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)
Indersiden af broen bliver belagt med trælameller og får 180 graders udsigt mod nord. (Foto: Cobe, Dissing+Weitling og Cowi)
 

Broen blev udpeget som vinder i en arkitektkonkurrence i sidste uge. Det er Cobe, Dissing+Weitling og Cowi som har udarbejdet projektet, der forventes at stå færdig i 2018.

Placeringen af Køge Nord Station. En røde streg viser linjeføringen for den nye højhastighedsbane mellem Ringsted og København. (Foto fra bane.dk)
Placeringen af Køge Nord Station. En røde streg viser linjeføringen for den nye højhastighedsbane mellem Ringsted og København. (Foto fra bane.dk)

BaneDanmark, Køge kommune og DSB stod bag arkitektkonkurrencen.

0 kommentarer
Vis kommentarer