Abeskørt: Her er efterårsferien truet af parkerings-vanvid

Jungleloven hersker udenfor København Zoo, hvor forvirrede gæster ikke kan finde ud af at betale for at parkere deres biler

Kender du til andre gakkede parkeringssystemer, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

Efterårsferien står for døren, og København Zoo er klar til at byde gæster fra nær og fjern velkommen til en af Danmarks mest besøgte turistattraktioner.

For at komme ind og opleve de vilde dyr, skal bilister dog først kæmpe sig igennem et nyt parkeringssystem for at få lov til at komme af med deres bil. 

Hvor det tidligere var muligt at stille p-skiven og parkere gratis i fem timer, er den gratis periode nu sat ned til to timer. Hvis det ikke er er nok tid til både at nå isbjørne, pølser og Børnezoo, så skal man altså købe ekstra tid for at undgå en bøde i forruden.

Helene Borgstrøm bliver af og til mødt af sure zoo-gæster, der ikke kan finde ud af det nye parkeringssystem på Frederiksberg. (Foto: Mogens Flindt) Samfund - 7. okt. 2015 - kl. 17:16 Parkeringsvagten ved Zoo: Jeg er fair

Det er dog lettere sagt end gjort. Mens parkeringspladserne er at finde på vejene rundt om Zoologisk Have, befinder de to parkeringsautomater sig ved indgangen på Roskildevej.

Artiklen fortsætter under billedet...

– Har du fundet på det her system, spørger Flemming Hardø parkeringsvagten ved Zoologisk Have, som smilende ryster på hovedet.
– Har du fundet på det her system, spørger Flemming Hardø parkeringsvagten ved Zoologisk Have, som smilende ryster på hovedet.
 

For frækt
Ekstra Bladet fulgte mandag stribevis af frustrerede ZOO-gæster, der forvirrede ledte efter automaterne, mens børnene blev mere og mere utålmodige.

– Det er simpelthen for frækt. Jeg har brugt 20 minutter på at gå frem og tilbage, og så virker deres lort ikke, siger Mads Leang, som skulle i ZOO med familien. 

Da han endelig havde fundet ud af, hvor parkeringsbilletten skulle trækkes, kunne han ikke bruge sit plastikkort til betalingen. 

Til gengæld kunne han huske sit registreringsnummer, som er endnu en detalje i Parkering Frederiksbergs nye system, der kan få ZOO-gæster til at ligne blodtørstige tigre.

– Det er belastende, når deres lort ikke virker. Jeg har overvejet at tage chancen, men så er parkeringsvagten vel klar til at gå over og give mig en bøde, så snart vi er gået ind i Zoo. Så jeg må skaffe nogle mønter, siger den 28-årige murer Mads Leang. (Foto: Mogens Flindt)
– Det er belastende, når deres lort ikke virker. Jeg har overvejet at tage chancen, men så er parkeringsvagten vel klar til at gå over og give mig en bøde, så snart vi er gået ind i Zoo. Så jeg må skaffe nogle mønter, siger den 28-årige murer Mads Leang. (Foto: Mogens Flindt)
 

For at købe en parkeringsbillet, skal man indtaste nummerpladeoplysningerne fra sin bil. Det står på skiltene, der hænger rundt omkring ved parkeringspladserne, men ifølge flere gæster langt fra er iøjnefaldende eller informative nok.

Parkeringsvagten Helene Borgstrøm, som mandag forsøgte at hjælpe forvirrede parkanter, fortæller, at en hel del må fortæller, at en hel del overser detaljen og må vende tilbage til deres bil for at notere registreringsnummeret.

Der er skiltet ved parkeringspladserne rundt om København Zoo. Alligevel er mange gæster forvirrede. (Foto: Mogens Flindt)
Der er skiltet ved parkeringspladserne rundt om København Zoo. Alligevel er mange gæster forvirrede. (Foto: Mogens Flindt)
 

716 skridt frem og tilbage
Hvis man har parkeret bilen på Sønder Fasanvej er det en god tur. Ekstra Bladets kvindelige udsendte talte 716 skridt eller 4,20 minutters gang fra den nærmeste parkeringsplads her til parkeringsautomaterne ved ZOO-indgangen.

– Det gør nogle sure. Jeg prøver at give mig tid til at lytte til folks frustrationer, hjælpe folk og få en god dialog, siger Helene Borgstrøm, der understreger, at bilisterne slipper for at gå tilbage til bilen og lægge p-billetten i forruden.

Artiklen fortsætter under billedet...

– Det er lidt forvirrende, men godt, at jeg kunne få hjælp, siger Merete Andersen, som er psykolog i Køge, og skulle i Zoo med sin mand og barnebarn.
– Det er lidt forvirrende, men godt, at jeg kunne få hjælp, siger Merete Andersen, som er psykolog i Køge, og skulle i Zoo med sin mand og barnebarn.
 

Parkeringsbilletten fungerer udelukkende som påmindelse og dokumentation. 

Det er vel at mærke, hvis det lykkes at trække en billet, for de to automater har siden det nye system blev søsat 1. april jævnligt været ramt af tekniske problemer. 

I fredags virkede ingen af dem, da Zoologisk Have slog dørene op, og mandag kunne man altså ikke betale med kort i den ene.

– Jeg synes ikke, deres informationer er så gode, som de kunne have været. Det er let at tage fejl. Det er ikke særlig tilfredsstillende, siger Brian Jørgensen.

Den 28-årige stilladsmontør fra Aarhus brugte mindst 15 minutter på at finde en parkeringsautomat, så han sammen med kæresten Melissa Olsen, 24, og børnene William på tre måneder og Christian på tre et halvt år, kunne gå i zoo.

Artiklen fortsætter under billedet...

En tidlig efterårsferie med en tur i zoo trak mandag ud, da Brian Jørgensen, Melissa Olsen og børnene først skulle hitte rede i p-systemet. (Foto: Mogens Flindt)
En tidlig efterårsferie med en tur i zoo trak mandag ud, da Brian Jørgensen, Melissa Olsen og børnene først skulle hitte rede i p-systemet. (Foto: Mogens Flindt)
 

Personalet i København Zoos billetsalg mærker tydeligt, at der er kommet nyt parkeringssystem:

- Vi har rigtig mange forespørgsler om skiltningen og hvordan parkeringssystemet fungerer. På en travl dag kan det være hver anden ekspedition, der har spørgsmål til parkering, fortæller medarbejder i Zoologisk Haves billetsalg Frank Sørensen til Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter under billedet...

Personalet i København Zoos billetsalg har også travlt med at svare på gæsternes spørgsmål om parkering. - Vi har rigtig mange forespørgsler, siger Frank Sørensen. (Foto: Mogens Flindt)
Personalet i København Zoos billetsalg har også travlt med at svare på gæsternes spørgsmål om parkering. - Vi har rigtig mange forespørgsler, siger Frank Sørensen. (Foto: Mogens Flindt)
 

Parkeringsboss: Det er et nemt system

Jan Bøge Sørensen er chef for Vej og Park i Frederiksberg Kommune, som står bag de nye parkeringsregler, og synes – ikke overraskende - godt om systemet.

– Hvorfor skal det være så besværligt?

– Jeg synes ikke, det er så besværligt. Vi har prøvet at lave et system, der er nemt for brugerne.

– Hvis det er så nemt, hvorfor løber folk så forvirrede rundt ved København Zoo og kan ikke finde ud af, hvordan de betaler for at parkere?

– Der er to timers gratis parkering, og det giver faktisk god tid til at sørge for, at der styr på parkeringslicensen.´

– Synes I selv, det er nok med to automater, som jævnligt er ramt af problemer, til så mange mennesker?

– Der er nogle særlige udfordringer, når der kommer et stort antal mennesker på en gang, og derfor er vi særligt fokuserede på området deroppe. Af den grund satte vi også en ekstra parkeringsautomat op. Men det er noget skidt, når der er problemer med automaterne.

Jan Bøge Sørensen understreger, at det overordnede mål er at få folk til at bruge parkeringsappen på smartphonen.

– Flere af de bedsteforældre, vi har talt med, som besøger Zoo med deres børnebørn, aner ikke hvad en app er...

– Det er derfor, vi også tilbyder, at man kan købe en p-billet. Det er et nyt system, og det er klart, at der er en tilvænningsperiode.

– Hver anden af henvendelserne i Zoologisk Have på en travl dag handler om parkering. Er det bare os almindelige mennesker, der er så dumme, at vi ikke forstår jeres smarte system?

– Nej. Vi har sat ekstra tydelig skiltning op, hvor det også fremgår, at systemet baserer sig på nummerpladen. Det kræver selvfølgelig tilvænning, og vi er stadig i en overgangsperiode, siger Jan Bøge Sørensen, som tilføjer, at man har tilbudt Københavns Zoo at sælge p-billetter, men at man har afslået.

Jan Bøge Sørensen har ikke overblik over, hvorvidt der er blevet udskrevet flere eller færre bøder, siden det nye system trådte i kraft:

– Men det handler ikke om penge, for parkeringsindtægter efter 2007-niveau tilfalder staten. Vi har været nødt til at indføre en p-zone over hele kommunen pga. et stigende parkeringspres igennem flere år. Licenserne i København er steget meget, og folk med et ærinde der, har typisk parkeret på Frederiksberg og taget bus og metro – gerne fra området ved Roskildevej (og København Zoo, red.), fortæller Jan Bøge Sørensen, som tilføjer, at den nye ordning har medført, at der nu er flere parkeringspladser ledige i kommunen.

1 af 9 – Jeg synes godt, de kunne sætte betalingsautomaterne der, hvor parkeringspladserne er og så komme med nogle bedre informationer, Brian Jørgensen, som er vant til mere overskuelige p-regler i Aarhus. (Foto: Mogens Flindt)
2 af 9 – Det er lidt forvirrende, men godt, at jeg kunne få hjælp, siger Merete Andersen, som er psykolog i Køge, og skulle i Zoo med sin mand og barnebarn. Hun måtte en tur tilbage til bilen for at skrive sit registreringsnummer ned: – Hvis parkeringsvagten ikke havde været her, havde jeg nok fundet ud af det til sidst, men så havde det taget længere tid. (Foto: Mogens Flindt)
3 af 9 – Har du fundet på det her system, spørger Flemming Hardø parkeringsvagten ved Zoologisk Have, som smilende ryster på hovedet. – Det er dybt åndssvagt, siger folkepensionisten fra Stevns. (Foto: Mogens Flindt)
4 af 9 Personalet i København Zoos billetsalg har også travlt med at svare på gæsternes spørgsmål om parkering. - Vi har rigtig mange forespørgsler, siger Frank Sørensen. (Foto: Mogens Flindt)
5 af 9 – Det er belastende, når deres lort ikke virker. Jeg har overvejet at tage chancen, men så er parkeringsvagten vel klar til at gå over og give mig en bøde, så snart vi er gået ind i Zoo. Så jeg må skaffe nogle mønter, siger den 28-årige murer Mads Leang. (Foto: Mogens Flindt)
6 af 9 Der er skiltet ved parkeringspladserne rundt om København Zoo. Alligevel er mange gæster forvirrede. (Foto: Mogens Flindt)
7 af 9 En tidlig efterårsferie med en tur i zoo trak mandag ud, da Brian Jørgensen, Melissa Olsen og børnene først skulle hitte rede i p-systemet. (Foto: Mogens Flindt)
8 af 9 
9 af 9 Før gæster til København Zoo kan stille sig i kø ved billetlugen til den zoologiske have, risikerer de at skulle bruge adskillige minutter på at stå i kø til parkeringsautomaterne, som af og til virker, men mange er utilfredse med. (Foto: Mogens Flindt)
74 kommentarer
Vis kommentarer