Advarer: Undgå boligsidernes fup

Der er en hel del skjulte afgifter på forskellige boligportaler, når man er på boligjagt

Man skal være varsom i sin iver efter tag over hovedet. Foto: Mikkel Khan Tariq
Man skal være varsom i sin iver efter tag over hovedet. Foto: Mikkel Khan Tariq

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. SMS-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

Lige om lidt går den store boligjagt ind, når landets kommende studenter flytter hjemmefra for at bo ved deres uddannelse.

Men man skal holde tungen lige i munden, når man desperat søger efter et sted at kalde hjem. Det er nemlig ikke bare udlejerne, man skal være varsom over for, men også boligportalerne, hvor forskellige lejemål bliver slået op.

Det konstaterer Forbrugerombudsmanden, i og med de har indskærpet reglerne til boligportaler, der opererer med svært gennemskuelige gebyrer og abonnementer.

- Vi har også tænkt os af egen drift at gennemgå boligsiderne, da vi har allerede fået rigtig mange klager. Boligportalerne har fået en frist på to måneder til at rette ind, siger Saira Tasnim, der er sagsbehandler ved Forbrugerombudsmanden.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen vil der blive holdt godt øje med de ellers uigennemskuelige abonnementsaftaler.

- Boligportaler har, ligesom alle andre virksomheder, pligt til at oplyse forbrugerne klart og forståeligt om et abonnements pris og bindingsvilkår, siger hun.

Klag, klag, klag
Selvom boligsiderne nu har fået en frist på to måneder til at få styr på sagerne, kan man stadig klage over dem.

- Det er selvfølgelig altid en god idé at indgive klagen til os, da vi på den måde kan blive gjort opmærksom på en side, som vi måske ikke har kendt til.

- Hvis man rent faktisk bliver snydt og får trukket nogle penge, som man ikke har godkendt, er det rigtig vigtigt, at man gør indsigelse over for selskabet, siger Saira Tasnim.

Efter fristen på de to måneder oplyser forbrugerombudsmanden, at de vil oprette sager mod alle boligsider, som ikke overholder loven.

Her er dine rettigheder

Efter forbrugeraftaleloven § 8 skal forbrugeren klart og forståeligt have bl.a. følgende oplysninger i forbindelse med indgåelse af en abonnementsaftale:

  • Hvad abonnementet indebærer
  • Prisen for abonnementet
  • Abonnementets varighed
  • En evt. bindingsperiode for abonnementet
  • Betingelserne for at opsige aftalen

Hvis disse oplysninger ikke er givet klart og forståeligt inden indgåelsen af abonnementsaftalen, er forbrugeren ikke bundet af aftalen, jf. forbrugeraftalelovens § 12, stk. 3.

Efter markedsføringsloven § 6 kan det også være vildledende, hvis forbrugeren ikke får disse oplysninger om abonnementet. I disse tilfælde kan den erhvervsdrivende ifalde et bødeansvar, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Kilde: Forbrugerombudsmanden.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere