Advokater spinder guld på lægefejl

Pludselig steg honoraret: Advokater tjener stort på patienterstatning, mens Danske Advokater og forbrugerrådet Tænk ikke mener, det er nødvendigt med advokat-hjælp

Følg Samfund

Advokater tjener godt på syge danskeres forvirring og magtesløshed. En simpel Google-søgning viser, at når de syge danskere skal søge om erstatning for behandlingsfejl på de danske sygehuse, står der en hel hær af advokater klar til at kæmpe krigen for dem. Men både hos Forbrugerrådet Tænk og hos Danske Advokater mener man, dette er unødvendigt og en grisk metode.

I dyre domme
- Vi ser flere og flere der bruger advokater, og jeg synes, at der er grund til, at man som forbruger tænker sig rigtig godt om, og systemet er i udgangspunktet designet, så det ikke burde være nødvendigt.

Det fortæller Sine Jensen fra Forbrugerrådet Tænk. Hun påpeger også, at hvis man endelig vil hyre en advokat, så skal man finde en, der har erstatningsret som speciale.

- Man skal finde en, som har speciale i erstatningsret, hvis man vil bruge en advokat. Ellers kan det i sidste ende gøre mere skade end gavn.

Hos brancheorganisation Danske Advokater ser man også gerne, at man tænker sig gevaldigt om, før man betaler en advokat i dyre domme. Formanden for fagudvalget for erstatnings- og forsikringsret, Karsten Høj, påpeger også, at det i sig selv er simpelt nok at søge om erstatningen, men mange patienter kan finde det for uoverkommeligt:

- Det er jo for så vidt, ret simpelt at søge om erstatning ved patienterstatningen. Men det kan være kompliceret at gennemskue, hvilke betingelser man skal opfylde, medicinsk og juridisk, for at få erstatningen. Og jeg kan sagtens forstå, at det er helt sort for nogle mennesker.

Tusindvis får erstatning: Sygehuse bruger formue på fejl  

Kolleger har et ansvar
Selvom det kan virke svært og uoverskueligt, fortæller Karsten Høj, at systemet er sammensat brugervenligt, og man kan indhente meget information hos Patienterstatningen. Alligevel vælger mange at hyre en dyr advokat, og så mener Karsten Høj altså, at hans kollegaer i branchen også har et ansvar:

- Hvis det blot handler om at få anmeldt sagen og vurderet, om man opfylder kravene for at få erstatning, er det min personlige holdning, at man som advokat skal overveje om ens klient får værdi for de penge.

Hos Patienterstatningen stiller man sig også uforstående overfor tendensen og kalder brug af advokater unødvendigt.

I 2015 søgte 6.969 patienter eller pårørende om Patienterstatning efter behandling på offentlige hospitaler. 2.139 fik anerkendt, at det pågældende hospital havde forårsaget en fejl. Det udløste i alt 678 millioner kroner til syge danskere eller pårørende.

Artiklen fortsætter under kortet...

Advokatsamfundet: Det er muligt at klage
Advokatsamfundet, der blandt fører tilsyn med alle landets advokater, oplyser, at det er muligt at klage over advokaters adfærd og honorar til Advokatnævnet. Læs mere på www.advokatsamfundet.dk.

Sagen om Jespers døde mor blev tag-selv-bord

Jesper Kenborg er en af de mange danskere, der har forsøgt sig med en advokat, da han skulle søge om patienterstatning. I går kunne Ekstra Bladet fortælle historien om, at Jesper Kenborgs mor Ellen Blomhøj døde på Slagelse Sygehus efter en fejlbehandling.

Bøvlet ansøgning

Det udløste en erstatning på knap 400.000 kroner til Jesper Kenborg og de andre tre pårørende. Den erstatning fik de med hjælp fra advokatfirmaet Dahl.

Jesper Kenborg, der her sidder ved sin mors grav efter fejlbehandling på Slagelse Sygehus, er tilfreds med den hjælp, han fik af sin advokat. men da regningen skulle betales, steg prisen fra 10.000 kr. til 37.500 kr. Foto: Jakob Jørgensen
Jesper Kenborg, der her sidder ved sin mors grav efter fejlbehandling på Slagelse Sygehus, er tilfreds med den hjælp, han fik af sin advokat. men da regningen skulle betales, steg prisen fra 10.000 kr. til 37.500 kr. Foto: Jakob Jørgensen
 

- Jeg havde været inde og søge på nettet, og jeg syntes, det virkede lidt bøvlet at søge ersatning. Så var jeg faldet over en masse reklamer for advokater, der tilbød at hjælpe med at søge om Patienterstatning. Så jeg tænkte, at der jo måtte være et behov for det, eller fordi det er for svært at gøre alene, siger han.

Jesper er tilfreds med, at de fik hjælp fra en advokat. Han tror på, at det har været med til at øge familiens chancer for at vinde sagen. Men set i bakspejlet skulle han have lavet en mere klar aftale med sin advokat.

- Jeg troede, vi havde en aftale om, at det ville koste 10.000 kroner. Da vi så fik erstatningen, havde advokatfirmaet pludselig trukket 37.500 kroner i stedet. Jeg følte lidt, at nu var det så bare et tag-selv-bord af penge, fortæller Jesper Kenborg.

Hans bedste råd til andre, som gerne vil bruge en advokat, er i hvert fald at tjekke aftalen godt og grundigt efter i sømmene.

Bad om hjælp

- Jeg forventede ikke at blive snydt, nu jeg stod her med min døde mor og bad om hjælp. Men det føler jeg lidt, at jeg er blevet, siger Jesper Kenborg.
Helle Carlsen, der er Partner og advokat i advokatfirmaet Dahl, hjalp Jesper Kenborg med sagen. Hun ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag.

Advokat: Det er et forretningsområde

Hvis du søger "Patienterstatning" på søgefunktionen Google, er Jensen Advokatfirma den første webadresse, der dukker op. Linket er markeret med "Annonce". De er et af de mange advokatfirmaer, der tilbyder hjælp til fortvivlede danskere. Ekstra Bladet har talt med advokat i firmaet Bjarne Skøtt Jensen, der arbejder med netop disse sager.

Både Danske Advokater og forbrugerrådet Tænk, anbefaler ikke, at man bruger en advokat til at søge om patienterstatning, hvad tænker du om det?

- Det er jeg så ikke enig i. Vi oplever ikke, at folk får den hjælp, som de efterspørger hos Patienterstatningen. I første omgang ved de slet ikke, hvor de skal rette deres henvendelse. Så fortæller vi dem, hvilke muligheder de har.

Mener du så, at det er for svært at søge om erstatning på egen hånd?

- Det kan jeg garantere dig for, at det er. Der er ingen, der kan gennemskue det. Det er så kompleks og kompliceret. Det er noget, man måske kommer til at gøre en eller to gange i livet, og det er der ingen normale mennesker, der kan gennemskue.

Spinder i guld på at syge mennesker måske er forvirrede, men sagtens kan gøre det selv?

- Det er en måde at udtrykke det på. Men vi udfører et stykke arbejde, som vi bruger noget tid på, og så honorerer vi den tid, vi bruger. Og vi oplyser også folk om, at det her koster penge.

- Hvis folk selv kan finde ud af det, så forstår jeg ikke hvorfor de ringer her til, må jeg ærligt indrømme. Og der er flere og flere, der ringer om det her område.

Hvorfor betaler I for at reklamere med, at I tilbyder hjælp til patienterstatning?

-Fordi det er et forretningsområde for os.

I betaler for, at jeres annonce kommer frem på Google, hvis man kun søger "Patienterstatning". Signalerer I ikke, at det er et større problem at søge erstatning, end det egentlig er?

- Det kan man sige, ja. Sådan er det jo med markedsføring. Men jeg synes ikke, at vi sidder og tager sager ind, som lyder fuldstændig vanvittige. Så får folk det at vide.

- Vi plejer, at sige til folk at vi har dårlige forudsætninger for at vurdere, om de får erstatning. Det er en lægelig vurdering, som vi ikke kan gå ind i.

akl@eb.dk, asj@eb.dk

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
Fiduskunst og magistervrøvl

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Udforsk Ekstra Bladet+