Ærgerlige kunder: - Det er virkelig, virkelig, virkelig trist

Det var en række ærgerlige kunder, Ekstra Bladet talte med uden for Arnold Busck på Strøget mandag eftermiddag. Tidligere på dagen blev boghandelkæden begæret konkurs

Den danske boghandlerkæde, der blev grundlagt af Arnold Busck i 1896, lukker. Her ser vi Sidsel Ingversen med sin søn, som er ærgerlig over, at butikken lukker. Foto: Anthon Unger
Den danske boghandlerkæde, der blev grundlagt af Arnold Busck i 1896, lukker. Her ser vi Sidsel Ingversen med sin søn, som er ærgerlig over, at butikken lukker. Foto: Anthon Unger

- Det er ærgerligt.

Sådan lød svaret fra langt de fleste kunder uden for den konkursramte Arnold Busck i hjertet af København, da Ekstra Bladet besøgte butikken mandag eftermiddag.

Og der var en tydelig trykket stemning at mærke hos både medarbejdere og kunder, ovenpå formiddagens meddelelse om, at boghandlerkæden lukker alle sine butikker og har indgivet konkursbegæring til skifteretten.

Herunder kan du læse de reaktioner, kunderne havde på konkursmeldingen.

Signe Ingversen og sin søn fra indre by. Foto: Anthon Unger
Signe Ingversen og sin søn fra indre by. Foto: Anthon Unger

Sidsel Ingversen, Indre By
Sidsel Ingversen bor lige rundt om hjørnet fra strøgbutikken og bruger Arnold Busck flittigt. Udmeldingen var derfor heller ikke gået hendes næse forbi og hun er derfor ærgerlig over, at hun nu må se længere efter en god boghandel.

- Jeg har hørt det, desværre. Det er vi kede af. Vi bor lige her, så det har været hårdt, mens den har været lukket. fortæller hun til Ekstra Bladet.

- Hvad betyder det for dig?

- Det, der er rart, er, at man kan gå ned og kigge på bøgerne med sit barn, fremfor bare at bestille det på nettet. Det er jo så det, det ender med, hvis det bliver for besværligt at skal ned og hente. Det gør gaden her mere fattig, at der mangler en ordentlig boghandler, hvor man kan få ordentlig vejledning.

- Vi bruger den rigtig meget både selv, men også til gaver. Og til min søn, når der er nogle bøger, vi gerne vil have selv.

Karin Inger Thorsen fra Nørrebro. Foto: Anthon Unger
Karin Inger Thorsen fra Nørrebro. Foto: Anthon Unger

Karin Inger Thorsen, Nørrebro
Nyheden kommer bag på Karin Inger Thorsen, da Ekstra Bladet fanger hende på vej ud af butikken. Hun kan ikke ligge skjul på sin ærgelse over, at butikken er gået konkurs.

- Jeg synes, det er ærgerligt. Jeg vidste det ikke. Anede det ikke. Jeg hørte det først derinde. Det er virkelig, virkelig, virkelig trist, fortæller hun.

- Er det en butik, du bruger meget?'

- Rigtig meget. Jeg er virkelig ked af, at den forsvinder.

Hun synes, at det er ærgerligt at flere butikker lukker og det overgår til onlinehandel.

- Jeg er total modstander af Amazon. Jeg synes simpelthen, det er så ærgerligt. Mine egne børn bruger Amazon og jeg fatter det ikke. Jeg fatter ikke, at lige om lidt, så kan de ikke selv bestemme, hvad det er for nogle bøger de vil læse. Jeg synes, det er så ærgerligt.

Bente Flinker fra Vesterbro. Foto: Anthon Unger
Bente Flinker fra Vesterbro. Foto: Anthon Unger

Bente Flinker, Vesterbro
Ekstra Bladet møder Bente Flinker uden for Arnold Busck på Strøget, hvor hun kigger i udstillingsvinduerne. Selvom hun bor på Vesterbro, bruger hun Arnold Busck på Strøget, da det for hende, er en af de rigtige gode forretninger.

- Det er jo fantastiske boghandler, de har rundt omkring, blandt andet den her, siger Bente Flinker og fortsætter:

- Det er en af de rigtig gode forretninger, også med deres udvalg på første salen.

- Så du er ærgerlig over, at den lukker?

- Ja, det er jeg. Det er jo også Danmarks ældste boghandlerkæde, så vidt jeg ved, så det er da utrolig ærgerligt. Nu kom jeg lige forbi og den holder åbent endnu, jeg ved ikke, hvordan de lige afvikler det. Det er super ærgerligt, også for litteraturen, fordi det er et fantastisk udstillingsvindue. De gør det godt med udvalg.

- Jeg køber også på nettet, men det er noget særligt at kunne gå ind og bladre lidt. Også er der tit en god stemning i boghandler.

Signe, Østerbro
Signe tager gerne hele turen fra Østerbro til Arnold Busck på Strøget for at få, hvad hun beskriver som rigtig god service og hun er derfor trist over, at butikken lukker sammen med de resterende Arnold Busck butikker landet over.

- Mega ærgerligt. Jeg er meget overrasket. Jeg køber stort set kun bøger her. De har ekspertise og evnen til at få ting hjem. Man kan sige, det er ikke den, der er mest convenient at komme til fra, hvor jeg bor, men jeg tager gerne herind for at købe det ekstra.

- Hvad gør de ekstra godt?

- De ved, når man kommer og spørger, også med børnebøger, hvad man skal bruge. De har altid nogle gode foreslag. Selvom det er en kæde, så synes jeg bare, at de er rigtig gode til det, så derfor vælger vi altid dem, siger hun og fortsætter

- Jeg synes virkelig, de har været gode, så det er et tab.

Tina Larsen, Dragør
Tina Larsen har en pose i hånden, da Ekstra Bladet fanger hende på vej ud fra butikken. Hun er ikke en fast kunde hos butikken, men alligevel er det en trist nyhed for hende, at kæden er gået konkurs.

- Det er ærgerligt.

- Er det en butik, du bruger meget?

- Ikke meget, men jeg falder da over nogle bøger. I dag har jeg fundet en gave til min datter. Så jeg synes, det er ærgerligt.

- Jeg kan godt lide at stå nede i butikken selv og kigge på varerne, også med bøger. Det giver noget andet i stedet for at sidde med en Ipad og swipe, så er det 100 procent altid bedre med en boghandel.

Læs også: Konkurs sender chokbølge gennem bogverden

Der var masser af kunder i Arnold Busck mandag eftermiddag. Foto: Anthon Unger
Der var masser af kunder i Arnold Busck mandag eftermiddag. Foto: Anthon Unger
 

54 kommentarer
Vis kommentarer