Afsløret: Så slemme er de danske forsikringsselskaber

Forsikringsselskaber tjener milliarder på at love tryghed, hvis skaden sker. Men når uheldet er ude, oplever mange kunder, at selskaberne løber fra ansvaret.

Især ét selskab gør sig fortjent til Ekstra
Bladets nystiftede pris ’Månedens røv’ med
tilhørende trofæ, så forleden blev det overrakt
under en ganske uofficiel ceremoni.
Foto: Anthon Unger
Især ét selskab gør sig fortjent til Ekstra Bladets nystiftede pris ’Månedens røv’ med tilhørende trofæ, så forleden blev det overrakt under en ganske uofficiel ceremoni. Foto: Anthon Unger

Tænk engang, om man havde været så snu at etablere et forsikringsselskab i Danmark.

Så var man blevet europamester i at tjene penge, og man havde sikret sig selv og sine nærmeste en tilsyneladende uudtømmelig kilde til store, årlige udlodninger af svulmende formuer.

Tilmed var man formentligt blevet berusende rig af præmier betalt af danske kunder, der køber forsikringer i forventning om erstatning, når tanden siger knæk - eller når tyven begår et bræk.

Se også: Værsgo: Danmarks værste forsikringsselskab får Månedens røv

Men tusindvis af danskere bliver slemt skuffede, når de forgæves søger dækning hos selskaber som eksempelvis Tryg, Topdanmark, Codan, Alm. Brand eller Gjensidige, der er en del af en forsikringsbranche, som kan juble, mens de tæller milliard-provenuet og overgår egne indtjeningsmål.

11.000.000.000,00 kr.
Alene den seneste opgørelse, der er fra 2014, viste, at selskaberne tjente mere end 11 milliarder kroner - en stigning på 3,3 milliarder kroner i forhold til året før.

Kreditvurderings-bureauet Moody's konkluderer i en ny rapport, at der mangler konkurrence i den danske forsikringsbranche, og at det kan være en af grundene til, at de danske forsikringsselskaber lykkedes med blot at udbetale i gennemsnit 90 kroner i erstatningerne, hver gang de opkræver 100 kroner i præmier.

Se også: 90-årig syg kvinde snydt af forsikringsselskab

Det gør ingen europæiske forsikringsselskaber de danske efter.

De europæiske forsikrings-kolleger udbetaler til sammenligning gennemsnitlig hele 96 kroner, hver gang kunderne har betalt 100 kroner.

Pengemaskiner
Så de hjemlige forsikringsselskaber er velsmurte pengemaskiner, som overgår sågar bankerne, der ellers af mange anses som grådige - når det kommer til at tjene penge.

Der er kort sagt langt mere lukrativt for aktionærer at investere i et dansk forsikringsselskab, end det er at investere i en dansk bank, viser en analyse, som erhvervsmediet Finans lavede tidligere i år.

- Foruden den sløje konkurrence kan den høje indtjening hos de danske selskaber skyldes, at de er ganske gode til at formulere forsikringsvilkår, der er i selskabernes interesse - og til ulempe for kunderne, vurderer Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Mange danskere vil give ham ret.

I 2015 modtog Ankenævnet for Forsikring hele 4000 henvendelser, og på anmeldelsessitet Trustpilot.dk raser 3000 danske forsikringskunder over at være blevet afvist eller på anden måde skuffet - alene over de fem største selskaber, som sidder tungt på markedet.

Paragraffer og betingelser
Forsikringsjurist Lea Markersen, der er forbrugerrepræsentant i førnævnte ankenævn, slår fast, at mange bliver skuffede, fordi de - uden at nærlæse betingelserne - stoler blindt på selskabernes markedsføring, der lover tryghed. Og når så de så får brug for erstatning, oplever mange af kunderne, at de får kamp til stregen - oven i den skade, de døjer med.

- Selskaberne henviser typisk til paragraffer og betingelser - også i sager, hvor logik, sund fornuft og almindelig god moral burde komme forbrugeren til gode, siger hun og fortæller, at selskaberne stiller store krav til forbrugere, der henvender sig.

- Det kan være meget svært for forbrugerne at løfte bevisbyrden for, at der er sket en skade, der er omfattet af forsikringen, for de er oppe mod selskabernes veluddannede jurister, skadesbehandlere og sagkyndige, forklarer Lea Markersen.

Se også: 90-årig syg kvinde snydt af forsikringsselskab

Jurister taber mod kunder
Men selv om selskaberne har skarpe jurister til at finde juridisk holdbare begrundelser for at afvise at dække skader, så taber de gang på i ankenævnet til de de juridisk ukyndige kunder. Kunder, som har været med til at forgylde selskaberne.

Det afslører tal fra den seneste årsrapport fra Ankenævnet for Forsikring, hvor en højesteretsdommer og to landsdommere sad for bordenden, da 1527 sager i fjor blev behandlet.

352 gange i 2015, stort set svarende til gennemsnitligt én gang om dagen, vandt en kunde en klagesag over et forsikringsselskab.

Det svarer til, at knap hver fjerde - 23 procent - der rejser en sag, får ret.

Nu skulle enkelte håbefulde læsere måske tro, at selskaberne herefter makkede ret og udbetalte erstatning til samtlige kunder, der vandt en sådan klagesag.

Næger at slippe slanter
Men nej. På trods af at kunder får det officielle myndigheds-godkendtes ankenævns dom for, at forsikringsselskabet skal slippe slanterne, så nægter nogle af dem fortsat af efterleve dommen.

14 gange i fjor anfægtede forsikringsselskaberne kendelserne fra ankenævnet, så de klagere, der orkede at føre kampen videre, også måtte gå til domstolene i et forsøg på at få dækket deres skade.

Faktisk har det i årevis været fast praksis i branchen blot at afvise at efterleve kendelserne - altså nederlag, som man ikke rigtig bryder sig om. En sammentælling viser, at selskaberne siden 1980 i hele 805 tilfælde ud af 9967 har anfægtet de ankenævns-kendelser, hvor folk har fået ret. Tallet er dog faldet de seneste år.

Forbrugere opgiver kampen
Tilbage står, at 194 forsikrings-kunder ikke har haft kræfter til at vælge at tage kampen i retten. De har blot opgivet at få den erstatning, de ellers - ifølge nævnet - var berettiget til.

611 sejlivede forsikringskunder har sagsøgt selskaberne, som i byretter landet over har fået en pinlig statistik mod sig; nemlig, at 509 af de 611 - svarende til 83 procent af de stædige kunder - fik ret, da sagen blev behandlet i retten.

Se også: Værsgo: Danmarks værste forsikringsselskab får Månedens røv

Forsikringsselskaberne vandt blot 102 sager.

Tilbage står, at mange selskaber nægter at rette sig efter nævns-kendelser - på trods af, at de i statistikken burde kunne se, at de otte ud af ti gange taber til de stædige kunder, når sagen ender i retten.

- Jeg håber, at selskaberne bider kraftigt mærke i disse tal, og at de dermed bliver bedre til ikke unødigt at anfægte deres tabte sager i ankenævnene.

 

Månedens Røv

På Ekstra Bladet mener vi, at enhver virksomhed selvfølgelig er i sin gode ret til at tjene penge. Men de skal opføre sig ordentligt.

Vi modtager dagligt mange henvendelser fra folk, der bliver sjoflet med groteske gebyrer, elendig sagsbehandling og fupnumre.

Men nu er det nok! Vi ser det som en af Ekstra Bladet fornemmeste opgaver at være forbrugernes vagthund og få gebyrgribbe, sjuskebukse, bolighajer og fidusmagere frem i lyset.

Derfor vil fremover hver måned overrække en røv til den virksomhed, der grundigst har tørret forbrugerne.

Husk du kan sende dig forslag til hvem, der skal hædres med ’Månedens røv’ på 1224@eb.dk

Se også: Værsgo: Danmarks værste forsikringsselskab får Månedens røv

 

Top fem: Forsikringsselskaber, der har flest sure kunder:*

1: Gjensidige: 33,5 procent

2: Codan: 15,4 procent

3 Tryg: 14,6 procent

4: Alm. Brand: 14,5 procent

5: Topdanmark: 6,7 procent

Forsikringsselskaber, der har flest tabte sager:*

1: Gjensidige: 36,8 procent

2: Tryg: 24,3 procent

3: Topdanmark: 22,9 procent

4: Codan: 19,4 procent

5: Alm. Brand: 17,2 procent

___________________________________________

*Sådan gjorde vi: Ekstra Bladet har sammenlignet kundernes tilfredshed i landets fem største forsikringsselskaber. Datamaterialet er 3000 kundeanmeldelser på Trustpilot - og 263 klagesager i ankenævnet for forsikring.

Sure kunder: Tallet er den procentvise andel af kunder, som anmelder selskabet stærkt negativt med en eller to stjerner på anmeldelsessitet Trustpilot.

Tabte sager: Er den procentvise andel klagesager i Ankenævnet for Forsikring, som selskabet har tabt til kunderne. Det gælder kun klager for hus-, indbo-og bilforsikringer.


Se også: 90-årig syg kvinde snydt af forsikringsselskab

 

Branchedirektøren synes det ville være rart, hvis folk læste og forstod forsikringsbetingelser. Foto: PR
Branchedirektøren synes det ville være rart, hvis folk læste og forstod forsikringsbetingelser. Foto: PR
 

Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen