App med coronapas virker igen efter teknisk fejl

Efter periodevise problemer med coronapas-app virker den igen fredag aften, oplyser Sundhedsdatastyrelsen

Wammen og Heunicke præsenterede i slutningen af maj den nye coronapasapp ved Københavns Lufthavn, Terminal 3.

Der var fredag eftermiddag tekniske problemer med coronapas-appen, men fredag aften efter klokken 21 virker appen igen som normalt.

Det oplyser Sundhedsdatastyrelsen på sin hjemmeside.

Det var en teknisk fejl, som betød, at nogle brugere ikke kunne vise deres ellers gyldige coronapas.

Problemerne startede omkring klokken 15.20 fredag eftermiddag, men er altså løst igen.

Det digitale coronapas blev lanceret på et pressemøde 28. maj.

Inden da har man kunnet bruge et digitalt coronapas via appen MinSundhed, men det har indeholdt personfølsomme oplysninger såsom navn og CPR-nummer.

Og det har været muligt at se, om man tidligere har været smittet.

I den nye app er der bare en QR-kode eller et grønt skærmbillede, der aflæses.

Det digitale coronapas samler oplysninger om vaccinationsstatus, testsvar og tidligere smitte i én løsning og kan bruges i forbindelse med blandt andet rejser, restaurantbesøg og kulturbegivenheder.

Det er it-virksomhederne Netcompany og Trifork, der er leverandører af det digitale coronapas.

I appen er det muligt at skifte mellem to indstillinger til brug i henholdsvis Danmark og udlandet, så kun de nødvendige oplysninger vises.

Appen vil derfor kunne benyttes til at dokumentere et gyldigt coronapas i Danmark og fra 1. juli også ved rejser i EU. Det skriver Finansministeriet om appen.