Arbejder under farlige forhold for Mærsk: Løber med tunge sække i bare tæer

Det danske rederi lover at igangsætte en undersøgelse om arbejdsforhold, efter Ekstra Bladet har afdækket, hvordan ansatte hos underleverandører udsættes for store farer

Havnearbejdere for en underleverandør til Mærsk arbejder uden sikkerhedsudstyr og ofte i bare tæer (Video: Linda Bournane Engelberth / Danwatch)
Følg Samfund

Som små myrer render de frem og tilbage mellem pakhuset og lastbilen med en container på ladet.

Det foregår på bare tæer op og ned ad en midertidig rampe, der er sat sammen af træpaller, med tunge sække på hovedet, som skal fragtes ind i en ventende container.

Arbejder for Mærsk under usle forhold: Kan ikke købe mad

Tidligere har Ekstra Bladet i samarbejde med det undersøgende medie Danwatch afsløret, hvordan ansatte hos en af Mærsks underleverandører knokler i døgndrift med at losse og laste containere i Kenya på en af Afrikas største havne.

Arbejdere og anonymisering

Vi har interviewet 27 havnearbejdere i Mombasa. Flere arbejdere fortæller, at de risikerer at miste arbejdet, hvis de taler med fagforeninger eller journalister. Derfor har vi valgt ikke at bringe deres rigtige navne. 

Det samme gælder de arbejdere, der arbejder for underleverandører til Mærsk. Vi kender deres navne og har dokumentation for, at de er ansat af Mærsks underleverandører. Vi viderebringer af samme grund heller ikke navnene på de underleverandører og lokale virksomheder, der har ansat dem.

Ofte ulykker
Men det er ikke kun nede ved de store Mærsk-skibe, at arbejdere befinder sig nederst på den sociale rangstige hos en af Mærsks underleverandører.

Når Mærsks skibe lægger til kaj, kører lastbiler med containere ned på havnen, så de kan blive lastet om bord. Men først skal containerne fyldes med varer fra et nærtliggende pakhus på havnen. Det job har Mærsk hyret en anden underleverandør til at varetage.

Men ligesom havnearbejderne, som Ekstra Bladet tidligere har skrevet om, arbejder disse ansatte også i et ekstremt farligt miljø uden det fornødne sikkerhedsudstyr - ofte blot i bare tæer.

Det hold af arbejdere, der tømmer containerne, får 70 øre per sæk, som de bærer ud af pakhuset og ind i containeren. Ikke mange penge at dele i mellem et hold af op til 10 personer, men de tør ikke bede om højere løn, fortæller en af arbejderne, der har indvilget i at blive interviewet, hvis vi gemmer os bag en lastbil og ikke bringer hans egentlige navn.

- Vi arbejdere kan ikke gøre noget, for i morgen skal vi stå her igen og bede om arbejde. Hvis man er en af dem, der taler om bedre løn, bliver man mærket. Virksomhederne vil ikke have det – de vil have deres profit, siger han.

Der er ofte ulykker i varehusene, fortæller Jonas, som Ekstra Bladet og Danwatch har valgt at kalde ham.

Arbejderne falder eksempelvis og brækker et ben, og nogle træder på et søm. Men selvom de ikke har skyggen af sikkerhedsudstyr på, lyver de, hvis der sker ulykker af hensyn til forsikringen. Det gør de, som Jonas siger:

- For ikke at skabe problemer for virksomheden.

Samarbejde med Danwatch

Ekstra Bladet har i samarbejde med mediet Danwatch udarbejdet research, data og dokumentation til denne artikel. Både Ekstra Bladet og Danwatch udgiver artikler med lignende materiale hos hvert medie.

Du kan læse mere hos Danwatch her.

 

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses Jonas med det hold af kollegaer, der sørger for, at Mærsks containere er spækket med varer, når de sejles rundt på kloden. På nær en sikkerhedsvest er der ikke meget sikkerhedsudstyr at spore på arbejdernes kroppe. Foto: Linda Bournane Engelberth/Danwatch
Her ses Jonas med det hold af kollegaer, der sørger for, at Mærsks containere er spækket med varer, når de sejles rundt på kloden. På nær en sikkerhedsvest er der ikke meget sikkerhedsudstyr at spore på arbejdernes kroppe. Foto: Linda Bournane Engelberth/Danwatch

Risiko for ulykker
Ekstra Bladet har været i kontakt med Jane Frølund Thomsen, der er overlæge og leder ved arbejds- og miljømedicinsk afdeling på Bisebjerg Hospital. Hun mener, at der er en åbenlys sikkerhedsrisiko for denne gruppe af arbejdere, som der her er tale om.

- Arbejderne mangler hjelme, det vil sige, at der er en risiko for hovedskader. Der må være en vis risiko for nedfald af løstsiddende dele, siger hun.

Hun reagerer også på det billedmateriale, som Danwatch har indsamlet af de kummerlige forhold, som arbejderne dagligt lever under.

- På billedet af arbejderne, der bærer sække, er der flere uden sko. Bare tæer medfører stor risiko for at skære sig eller få noget ned over foden med brud til følge, og sår vil nemt blive inficerede i det miljø, siger hun og fortsætter:

- De meget lange arbejdsdage i kombination med løft af tunge byrder på nakke, skuldre og ryg giver også betydelig risiko for sygdomme i nakke og lænd, som diskusprolaps og slidgigt, uddyber Jane Frølund Thomsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Om bord på Mærsk-skibene har arbejderne det nyeste sikkerhedsudstyr. Men det er langt fra virkeligheden for ansatte hos rederiets underleverandører. Foto: Linda Bournane Engelberth/Danwatch
Om bord på Mærsk-skibene har arbejderne det nyeste sikkerhedsudstyr. Men det er langt fra virkeligheden for ansatte hos rederiets underleverandører. Foto: Linda Bournane Engelberth/Danwatch

Mærsk vil undersøge arbejdsforhold
Ekstra Bladet og Danwatch har flere gange været i kontakt med Mærsk, hvor vi har fremlagt dokumentation for de kritisable forhold hos ansatte ved begge de underleverandører arbejder under. Det danske rederi har ikke ønsket at stille op til interview.

I et skriftligt svar til Ekstra Bladet erkender Mærsk dog, at man har nogle interne retningslinjer for arbejdsforhold, som underlevendører skal leve op til. Samtidigt indrømmer virksomheden, at begge de underleverandører, som Ekstra Bladet og Danwatch har talt med ansatte fra, er omfattet af netop de retningslinjer.

Men Signe Wagner, der er pressechef hos Mærsk, forklarer, at man ikke har ressourcer til at undersøge arbejdsforhold hos rederiets underleverandører.

'Mærsk har ca. 70.000 leverandører på årsbasis. Vi følger op kontraktsligt og med kontrol der, hvor vi løbende vurderer at risikoen for overtrædelser er størst. Det har betydet, at vi i en periode har lagt vores fokus på andre typer af leverandører end den, som er omtalt i jeres undersøgelse.'

Pressechefen skriver videre, at Mærsk ser alvorligt på de oplysninger, som Ekstra Bladet og Danwatch har fremlagt virksomheden.

'Som jeres oplysninger også antyder, kan der dog være en betydelig risiko i havne, som vores skibe anløber, men som vi ikke selv driver. Derfor har vi tidligere i 2018 igangsat en undersøgelse af arbejdsforholdene på et udvalg af disse havne, der også omfatter havnen i Mombasa, hvor vi blandt andet undersøger om løn, arbejdstid og sikkerhed lever op til vores krav'.

Ekstra Bladet ville gerne have sikring for, at forholdene for arbejderne på havnen i Mombasa bliver forbedret, men Signer Wagner henviser til, at undersøgelsen af forholdene først skal færdiggøres, før man vil se på ændringer.

Mærsks interne regler

Uddrag fra Mærsks Code of Conduct for leverandører:

Vi forventer, at vores leverandører betaler alle ansatte en retfærdig og ligelig løn i overensstemmelse med de nationale love og regler

Vi forventer, at vores leverandører overholder passende arbejdstidsbehov som fastsat i national lovgivning eller relevante kollektive aftaler.

Vi forventer, at vores leverandører leverer et sikkert og sundt arbejdsmiljø for alle deres medarbejdere.

God forretningspraksis: Leverandøren sikrer, at medarbejdere er forsynet med beskyttelsesudstyr og træning, der er nødvendig for, at de kan udfører deres arbejde sikkert

God forretningspraksis: Leverandøren dokumenterer ulykker og tilpasser sine processer for effektivt at forhindre tilbagevendende problemer.

God forretningspraksis: Leverandøren har en skriftlig kontrakt med hver ansat.

God forretning: Overtidstimer må ikke være påkrævet, for at medarbejderne kan opnå en løn, der er tilstrækkelig for at opfylde de grundlæggende behov.

God forretningspraksis: Leverandøren sikrer, at den maksimale arbejdstid i en uge - ikke regelmæssigt - overstiger 48 timer, med højst 60 timer om ugen, herunder overarbejde, medmindre det er tilladt i henhold til gældende love og forskrifter og relevante kollektive overenskomster.

God forretningspraksis: Medarbejdere har ret til mindst en dag fri om ugen og får rimelige pauser under arbejdet og tilstrækkelige hvileperioder mellem skift.

Kilde: Mærsk Code of Conduct

Seneste nyt

Det er ikke B.T. og Ekstra Bladet, der er de beskidte

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.