Smør og mælk har været et af inflationens helt store taleemner, og det er med god grund.
For mejeriprodukterne har været offer for nogle af fødevareprisernes største prisstigninger.
Men nu kan der dog være håb forude for de smør-glade danskere, som er trætte af at betale over 30 kroner for en pakke Lurpak.
Det udtaler Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh, til Politiken.
- Jeg tror, at man kommer til at se hen over 2023, at ikke kun inflationen aftager, men man vil også se deciderede prisfald, udtaler han til mediet.
Uden dato
Udtalelsen kommer på baggrund af, at inflationen er faldet flere måneder i træk.
Det har blandt andet ført til faldende transport- og råvarepriser.
Samtidig udtaler Peder Tuborgh, at produktionen den seneste tid er øget, hvilket også kan sætte et gang i nedadgående priser.
Men hvornår man kommer til at mærke prisfaldene, når man står ved køledisken i sit lokale supermarked, ville han ikke konkretisere.
Han nævner heller ikke, hvor meget han forventer, at prisen kommer til at falde.
Stigende omsætning
Selvom inflationen har været hård mod mange kunders pengepung, så har den ikke nødvendigvis været hård mod Arlas bankkonto.
I februar måned kunne koncernen præsentere et årsregnskab fra 2022, der viste en omsætningen, som var steget med hele 23 procent.
En vækst, som erfares stort set kun at være vokset grundet prisstigninger.
På årsdagen for krigen i Ukraine tog vi til demo hos Arla, en af krigens købmænd. Trods faldende priser på den internationale smørbørs, skummer mejerigiganten stadig fløden. Presset pressechef hverken kan eller må udtale sig om, hvor længe de vil malke forbrugerne