KL: Lærerprivilegier forhindrer folkeskolens udvikling

Gamle firkantede regler forhindrer folkeskolen i at udvikle sig og være tidssvarende, lyder det fra KL-formand

Temaet for Kommunernes Landsforenings (KL) kommunalpolitiske topmøde i Aalborg var egentlig fremtidens kommunestyre. I stedet indledte formand Erik Nielsens med at tale om folkeskolen.

En folkeskole der med hans ord sakker bagud. Blandt andet fordi lærerforeningens privilegier er blevet en hindring for folkeskolens udvikling.

- KL vil forny folkeskolen. Vi kan ikke være andet bekendt. Vi skal give vores børn den ballast og de muligheder, der er så afgørende for, at de kan klare sig. Vi skal have en tidssvarende folkeskole siger Erik Nielsen.

Forældet aftale
Han mener, at 100 år gamle regler i arbejdstidsaftalen med Danmarks Lærerforening hindrer den nødvendige udvikling af folkeskolen:

- Tiden er løbet fra firkantede regler om forberedelsestid og fra den anakronisme, at tilrettelæggelsen af arbejdet på den enkelte skole skal forhandles med én af lærerforeningens 79 lokale kredsforeninger, deres forhandlere og embedsmænd.

- På andre arbejdspladser er tilrettelæggelsen af arbejdet en opgave, som ledelsen tager sig af og får til at fungere. I samarbejde med medarbejderne.

KL-formanden tilføjer, at der er forskel fra skole til skole, fra klasse til klasse, fra lærer til lærer, og at de forskelle skal inddrages i tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid.

- Men det er skolelederens ansvar. Det er derfor, ledelsen er der. Lærerforeningens privilegier er blevet en hindring for udviklingen af folkeskolen, fastslår formanden fra talerstolen.

Læs også:

Se også: Skoleledere: Lærere skal være på skolen til 15.30

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere